halper halper skrev:
Igår blev jag också, tror jag, klar med hålet till ett fruktträd som vi tänkte sätta. På platsen stod tidigare ett äppelträd som vi under våra tre år i huset aldrig lyckats få någon fart på, trots lite råd från folk som har fina äppelträd. När jag grävt lite så kanske jag förstår varför: vi (lillmonstret och jag) grävde bort kanske 10–15 cm i en cirkel runt trädet och efter det så kunde vi välta det och dra bort det för hand. De alla djupaste rötterna hade nog inte kommit ner mer än 30 cm. Jorden är ungefär 10 cm lucker och "bra" jord (vad jag kan bedöma), 10 cm lite tjockare lerig jord och därefter kommer vad jag har kallat för istidsbetong och gubben som kom med makadam kallar för pinnmo. Detta är inget man gräver i direkt, utan man får ge sig på med ett spett eller hacka för att mjuka upp det innan man samlar ihop med spade. Det är verkligen som blandade stenar (från grus till bumlingar) i gammalt murbruk. När jag kommit ner ungefär 70 cm slog jag på en hink vatten och väntade. Sedan gick jag in och lade mig och dagen efter hade vattnet frusit. Inte särskilt "väldränerad jord" inte.

Nu har jag en grop som är ca 80 cm djup (lite skålformad) och som skottkärran på bilden får plats i, så säg 1,5 meter i diameter. Med tanke på att jorden är stenhård (särskilt på vänster sida där den stora stenen fortsätter ända ner och antagligen en bra bit förbi botten på gropen) är detta ju i princip en stor kruka. Rötterna nära ytan kan säkert söka sig en bit bort, men så mycket längre ner kan jag inte tänka mig att de kommer. Tänker fylla hålet med en blandning av den jord jag har på ytlagret uppblandad med "påsjord" (som väl i princip bara är torv och som kommer att sjunka ihop en hel del). Får hoppas det räcker ... sedan har jag också lovat barnet att vi skulle ha ett päronträd utan att tänka på att det tar massa år för dem att bära frukt. Kanske kan hitta något som är lagom stort och som kan tänkas ge frukt inom ett par år. Eller inte. Får se.

Och så blev det förstås extraarbete här också: jag började gräva där det gamla trädet stod (närmast kameran) men bestämde mig sedan för att centrum skulle vara ett par meter längre bort (från kameran) så kan jag väl lika väl göra om hela ogräsmattan på denna lilla plätt :)
Tänk på att inte gräva runt hål till trädet, särskilt i hård jord. Risken är att rötterna bara följer den runda formen. Nuförtiden gör vi alltid trekantiga planteringshål (y)
 
kashieda kashieda skrev:
Tänk på att inte gräva runt hål till trädet, särskilt i hård jord. Risken är att rötterna bara följer den runda formen. Nuförtiden gör vi alltid trekantiga planteringshål (y)
Aha, okej. Vad är teorin bakom just trekantiga? Mitt är rätt ojämnt i formen, lite som ett ägg …
 
halper halper skrev:
Aha, okej. Vad är teorin bakom just trekantiga? Mitt är rätt ojämnt i formen, lite som ett ägg …
Om jag förstått rätt så gäller det att eventuellt snurrande rötter från krukan ska komma fram till ett hörn så att de fortsätter rakt fram - in i den ogrävda marken.

Med ett runt hål kan rötterna fortsätta "ungefär framåt" vilket gör att de bara snurrar runt i hålet och inte tar sig ut i stora världen...
 
  • Wow
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Kan man sätta päronträd där det tidigare stått ett äppelträd? :surprised:
Kanske inte. Säg till om du vet något jag inte vet :)
kashieda kashieda skrev:
Om jag förstått rätt så gäller det att eventuellt snurrande rötter från krukan ska komma fram till ett hörn så att de fortsätter rakt fram - in i den ogrävda marken.

Med ett runt hål kan rötterna fortsätta "ungefär framåt" vilket gör att de bara snurrar runt i hålet och inte tar sig ut i stora världen...
Ja okej, det låter som en teori som går att tro på. Inget som försvårar, så man kan ju göra lite skarpa hörn på ovalen.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Päron och äpple går bra. Pyrus respektive malus. Körsbär och plommon är prunus och prunus. Det går inte så bra.

Ibland går det dock ändå. Speciellt om man kan byta riktigt mycket jord. Men bäst är att avstå.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ska prata med de lokala trädhandlarna också, för det är inte säkert jag får tag i något lämpligt päron ändå. Kommer byta ut någon knapp kubik jord, men jag vet inte om det är nog. Har inte riktigt en bra diagnos på det tidigare trädet förutom att det var litet och halvdött och allmänt ofriskt.
 
Säkert värre om det varit någon allmän skadegörare, typ honungsskivlingar (honey fungus). Om det är artspecifika så funkar det säkert att byta sort.
 
halper halper skrev:
Ska prata med de lokala trädhandlarna också, för det är inte säkert jag får tag i något lämpligt päron ändå. Kommer byta ut någon knapp kubik jord, men jag vet inte om det är nog. Har inte riktigt en bra diagnos på det tidigare trädet förutom att det var litet och halvdött och allmänt ofriskt.
Päronpest.
Alla päron kan räknas som drabbade. Men vissa sorter, vissa år etc mår bättre.

Har ni enar i närheten?

Det finns päron som ska vara mer motståndskraftiga mot päronpest. Och det är väl de som säljs gissar jag. Jag har inte beställt ett päronträd under hela min karriär men jag vet att det nu kommit sorter som ska vara bättre. Jag utgår från att seriösa växtförsäljare bara säljer sådana.

Kom ihåg att de måste beskäras rätt annars stiger trädet iväg och blir jättehögt med alla päron högst upp.

I mitt andra hus har jag ett päron som är cirka 6 meter högt med goda päron. Högst upp...
 
Jiji Jiji skrev:
Päronpest.
Alla päron kan räknas som drabbade. Men vissa sorter, vissa år etc mår bättre.

Har ni enar i närheten?

Det finns päron som ska vara mer motståndskraftiga mot päronpest. Och det är väl de som säljs gissar jag. Jag har inte beställt ett päronträd under hela min karriär men jag vet att det nu kommit sorter som ska vara bättre. Jag utgår från att seriösa växtförsäljare bara säljer sådana.

Kom ihåg att de måste beskäras rätt annars stiger trädet iväg och blir jättehögt med alla päron högst upp.

I mitt andra hus har jag ett päron som är cirka 6 meter högt med goda päron. Högst upp...
Päronpesten värdväxlar med kinesiska prydnadsenar, sävenbom (alltså inte vanliga svenska enar!) Bor du i ett villaområde så är det troligt att smittan finns i området. Byta jord är inget som påverkar risken för päronpest.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Päronpesten värdväxlar med kinesiska prydnadsenar, sävenbom (alltså inte vanliga svenska enar!) Bor du i ett villaområde så är det troligt att smittan finns i området. Byta jord är inget som påverkar risken för päronpest.
Ja, förlåt jag var otydlig.
 
Päronpest är ett orosmoment. Det är svårt att kontrollera vad grannarna planterar för enar och vi har några gamla buskar som också ser ut att vara enar. De växer till synes vilt i skogspartiet som utgör halva vår tomt. Har inte sett något på dem, så här långt i alla fall.

När det gäller att beskära så vill jag förstås helst ha någon typ av sagoträd: lågt och brett med all frukt inom räckhåll för femåringen (som kanske växer i takt med trädet). Hon är rätt bra på att klättra så efter några år är det inga problem men det vore förstås trevligt om man kan få tag i frukt utan stege.

Möjligheten att få ett lågt och brett träd kanske också påverkar valet av typ. Päron verkar luriga att odla med så dåliga trädgårdsmästarkunskaper som jag har.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Päronpest är ett orosmoment. Det är svårt att kontrollera vad grannarna planterar för enar och vi har några gamla buskar som också ser ut att vara enar. De växer till synes vilt i skogspartiet som utgör halva vår tomt. Har inte sett något på dem, så här långt i alla fall.

När det gäller att beskära så vill jag förstås helst ha någon typ av sagoträd: lågt och brett med all frukt inom räckhåll för femåringen (som kanske växer i takt med trädet). Hon är rätt bra på att klättra så efter några år är det inga problem men det vore förstås trevligt om man kan få tag i frukt utan stege.

Möjligheten att få ett lågt och brett träd kanske också påverkar valet av typ. Päron verkar luriga att odla med så dåliga trädgårdsmästarkunskaper som jag har.
Det är ju inte hjärnkirurgi vi pratar om. Klart ni ska ha päronträd. Det är väl bara förväntningarna som bör vara rätt. :love:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.