993 036 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Jag klippte ner vår gamla vinranka (också arvegods från föregående ägare) förra vintern och i somras gav den inga vindruvor alls (året innan dignade grenarna av klasor). Men jag antar att den lägger kraft på återväxt första säsongen efter en rejäl klippning.Fotografen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provade häromdagen att frysa in tulpaner i is. Även om jag gjorde som google sa och kokade vattnet först blev isen ändå lite grumlig, men resultatet blev inte helt oävet. Detta är alltså vad jag har gjort med min trädgård idag; prytt den med infrysta tulpaner.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kul idé!MariaiÖstergötland skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 344 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 344 inlägg
För några vintrar sen, när det faktiskt var snö och minusgrader i december (Stockholmstrakten) så kom ett tips i en kvällstidnings helgbilaga lagom till nyår - gör din egen ishink (!) till nyårsfesten, med infrysta blommor, vilket var ett projekt liknande din fina "iskonst". Jag testade och det var pyssligt med flera lager frysning, men kul och resultatet blev uppskattat.MariaiÖstergötland skrev:
Förresten har jag en bukett rosor som är så där vackert utslagna men på väg att ge upp inom nåt dygn, det är svinkallt här och ska så vara i flera dygn så kanske jag gör nåt liknande om jag hinner/orkar. Kul tips!
Ja men gör det! Just mina tulpaner fick jag av min mamma som jag pga corona och 4 timmars bilresa bort inte hade träffat sen i höstas, så att kunna ha kvar de lite längre känns extra roligt!Maria T skrev:För några vintrar sen, när det faktiskt var snö och minusgrader i december (Stockholmstrakten) så kom ett tips i en kvällstidnings helgbilaga lagom till nyår - gör din egen ishink (!) till nyårsfesten, med infrysta blommor, vilket var ett projekt liknande din fina "iskonst".
Förresten har jag en bukett rosor som är så där vackert utslagna med på väg att ge upp inom nåt dygn, det är svinkallt här och ska så vara i flera dygn så kanske jag gör nåt liknande om jag hinner/orkar. Kul tips!
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 344 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 344 inlägg
Vad är detta?
Klintfamiljen ja.. men vad kan det vara?
Bergsklint?
Strävklint?
Annan?
Jag älskar den Och vill ha fler (undrar om de finns i flera färger..)
Den är perenn, växtstark.. ca 60-70 cm hög.. buskliknande växtform. Knoppen ser ut som en miniananas innan den spricker ut.. har lång blomning..
Bergsklint?
Strävklint?
Annan?
Logga in
Skapa konto
Den är perenn, växtstark.. ca 60-70 cm hög.. buskliknande växtform. Knoppen ser ut som en miniananas innan den spricker ut.. har lång blomning..
Inte bergsklint...Snigla skrev:Vad är detta?
Bergsklint?
Strävklint?
Annan?
[bild]
Kan vara strävklint men jag tycker att din är finare än vad de brukar vara. Väldigt fin i alla fall. Borde vara lätt att dela.
Den är nog inte fullt utslagen på bilden, den blir hm lite glesare/annorlunda.. ska se om jag hittar en bättre bild!Jiji skrev:
Den är så fin och tacksam.. och går säkert att dela!
Så småningom om..
Jag frågade för nått år sedan och bergsklint va det enda svar jag fick.. men så googlade jag lite och hittade strävklint oxå.. (stor familj)
Köpte den i ett ”färgkombinerat” paket i mikroskopiska plantor.. de flesta var döda.. (fick den nästan..) och jag planterade.. året därpå dök ett par sorter upp.. och eftersom jag trodde de var ”döda” tänkte jag inte på alla namn.. kom bara ihåg axveronika hehe (den kom upp oxå)