Fotografen Fotografen skrev:
Klippt vinrankan.
Den ska ju vara invintrad vid beskärning, och mer invintrat än så här blir det nog inte.
(Det är inte så märkvärdigt som det låter, den följde med kåken och, tja, jag håller liv i den...)
Jag klippte ner vår gamla vinranka (också arvegods från föregående ägare) förra vintern och i somras gav den inga vindruvor alls (året innan dignade grenarna av klasor). Men jag antar att den lägger kraft på återväxt första säsongen efter en rejäl klippning. Beskuren vinranka vid ett gult hus med svenska flaggan och ingen synlig druvklase.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag provade vårt nyinköpta eldfat vid fritidshuset. Fungerade att grilla korv på och det lyste vackert vid sjökanten.
Eldfat med brinnande ved upplyser snön vid en sjökant i skymningen.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Två rådjurshuvuden som sticker upp ur djup snö med textskämt om våren.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
KristinaRT och 5 till
  • Laddar…
Provade häromdagen att frysa in tulpaner i is. Även om jag gjorde som google sa och kokade vattnet först blev isen ändå lite grumlig, men resultatet blev inte helt oävet. :p Detta är alltså vad jag har gjort med min trädgård idag; prytt den med infrysta tulpaner. :rofl: Tulpaner infrysta i grumliga isblock placerade på snötäckt mark på natten.
Skapa konto
Ett isblock med infrysta röda tulpanblad ligger på snöig mark på natten, vilket skapar en unik trädgårdsdekoration.
Skapa konto
Två tulpaner frysta i isblock på grusunderlag mot gul vägg.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Karlia och 7 till
  • Laddar…
Tömt även idag i varmkomposten mitt dagliga växtbaserade avfall från köket..

RACS RACS skrev:
Tömt även idag i varmkomposten mitt dagliga växtbaserade avfall från köket..
Hur funkar komposten? Vår frös för ett tag sedan när det dippade ner mot tjugo minusgrader och nu är det rimfrost på insidan... blir väl en himla fart på den när den väl kickar igång sedan.

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Provade häromdagen att frysa in tulpaner i is. Även om jag gjorde som google sa och kokade vattnet först blev isen ändå lite grumlig, men resultatet blev inte helt oävet. :p Detta är alltså vad jag har gjort med min trädgård idag; prytt den med infrysta tulpaner. :rofl:[bild] [bild] [bild]
Kul idé!

Maria T
Provade häromdagen att frysa in tulpaner i is. Även om jag gjorde som google sa och kokade vattnet först blev isen ändå lite grumlig, men resultatet blev inte helt oävet. :p Detta är alltså vad jag har gjort med min trädgård idag; prytt den med infrysta tulpaner. :rofl:[bild] [bild] [bild]
För några vintrar sen, när det faktiskt var snö och minusgrader i december (Stockholmstrakten) så kom ett tips i en kvällstidnings helgbilaga lagom till nyår - gör din egen ishink (!) till nyårsfesten, med infrysta blommor, vilket var ett projekt liknande din fina "iskonst". Jag testade och det var pyssligt med flera lager frysning, men kul och resultatet blev uppskattat.
Förresten har jag en bukett rosor som är så där vackert utslagna men på väg att ge upp inom nåt dygn, det är svinkallt här och ska så vara i flera dygn så kanske jag gör nåt liknande om jag hinner/orkar. Kul tips!

Maria T Maria T skrev:
För några vintrar sen, när det faktiskt var snö och minusgrader i december (Stockholmstrakten) så kom ett tips i en kvällstidnings helgbilaga lagom till nyår - gör din egen ishink (!) till nyårsfesten, med infrysta blommor, vilket var ett projekt liknande din fina "iskonst".
Förresten har jag en bukett rosor som är så där vackert utslagna med på väg att ge upp inom nåt dygn, det är svinkallt här och ska så vara i flera dygn så kanske jag gör nåt liknande om jag hinner/orkar. Kul tips!
Ja men gör det! Just mina tulpaner fick jag av min mamma som jag pga corona och 4 timmars bilresa bort inte hade träffat sen i höstas, så att kunna ha kvar de lite längre känns extra roligt! :heart:

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Oxå fint att göra dem i form av ”ljuslyktor”.. man har då en mindre hink i mitten (som man tar bort efter frysning och ställer ett ljus/Marshall) och blommor/vatten i kanterna :)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Ja men gör det! Just mina tulpaner fick jag av min mamma som jag pga corona och 4 timmars bilresa bort inte hade träffat sen i höstas, så att kunna ha kvar de lite längre känns extra roligt! :heart:
Det gav det hela en ännu finare dimension! :heart:

Maria T Maria T skrev:
Det gav det hela en ännu finare dimension! :heart:
Och den dagen jag får blommor av min man, då ska jag gjuta in dem i betong för det sker ännu mer sällan. :crysmile: #jaäintebitter

• Haha
  • Gilla
BengtH och 7 till
  • Laddar…
Vad är detta?
Klintfamiljen ja.. men vad kan det vara?
Bergsklint?
Strävklint?
Annan?

Närbild av en levande rosa blomma från klintfamiljen med buskliknande gröna blad i bakgrunden.
Skapa konto

Jag älskar den :love: Och vill ha fler (undrar om de finns i flera färger..)

Den är perenn, växtstark.. ca 60-70 cm hög.. buskliknande växtform. Knoppen ser ut som en miniananas innan den spricker ut.. har lång blomning..

• Gilla
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vad är detta?
Klintfamiljen ja.. men vad kan det vara?
Bergsklint?
Strävklint?
Annan?

[bild]

Jag älskar den :love: Och vill ha fler (undrar om de finns i flera färger..)

Den är perenn, växtstark.. ca 60-70 cm hög.. buskliknande växtform. Knoppen ser ut som en miniananas innan den spricker ut.. har lång blomning..
Inte bergsklint...
Kan vara strävklint men jag tycker att din är finare än vad de brukar vara. Väldigt fin i alla fall. Borde vara lätt att dela.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Inte bergsklint...
Kan vara strävklint men jag tycker att din är finare än vad de brukar vara. Väldigt fin i alla fall. Borde vara lätt att dela.
Den är nog inte fullt utslagen på bilden, den blir hm lite glesare/annorlunda.. ska se om jag hittar en bättre bild!

Den är så fin och tacksam.. och går säkert att dela!
Så småningom om..

Jag frågade för nått år sedan och bergsklint va det enda svar jag fick.. men så googlade jag lite och hittade strävklint oxå.. (stor familj)

Köpte den i ett ”färgkombinerat” paket i mikroskopiska plantor.. de flesta var döda.. (fick den nästan..) och jag planterade.. året därpå dök ett par sorter upp.. och eftersom jag trodde de var ”döda” tänkte jag inte på alla namn.. kom bara ihåg axveronika hehe (den kom upp oxå) :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.