Gjort en liten "damm". En murbrukshink på 65 liter, Julas minsta fontänpump och några växter ifrån bäcken :D

Ett roligt projekt med ungarna och ett enkelt sätt att få lite porlande när vi sitter på altanen. Får se om det blir för varmt i vattnet annars slänger jag nog i en guldfisk eller två.

En liten damm med växter framför ett rött hus, grusgång, grönskande träd och en bänk i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är inte helt färdig än dock.
 
  • Gilla
RoseMarie Järlestig och 3 till
  • Laddar…
Tycker vi ska ge kirskålen en applåd. Vilken fantastisk livskraft den har. Andra växter skulle kunna lära mycket av den. Har rensat en del idag och wow! säger jag bara 😁
 
Klippt gräset och trimmat ner ogräset mellan häcken och vägen. Börjat bygga en "traktor" till våra nya ogräsätare som flyttade in idag. Just nu bor de i odlingsrummet tillsammans med chiliplantorna men om några veckor ska de få flytta ut i trädgården och jobba för sitt uppehälle.

Ungkycklingar av olika färger på ströbädd i trähägn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Manganbangan skrev:
Tycker vi ska ge kirskålen en applåd. Vilken fantastisk livskraft den har. Andra växter skulle kunna lära mycket av den. Har rensat en del idag och wow! säger jag bara 😁
Tänk om allt vore lika lätt att odla :D
 
Grävt bort en gammal rabatt som ändå bara innehöll ogräs, viftat lite med grästrimmern.
 
Flyttade "dammen" idag och gjorde en liten "bäck" av gamla tegelpannor. Den kändes malplacerad där den var innan. Inte helt färdig än men en god bit på väg.

Nyplacerad trädgårdsdamm med bäck av gamla tegelpannor bland stenar och växter, med parkbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon åker vi nog och köper fyra små guldfiskar och några flytväxter.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Den passade bättre där ja. Men är du säker på det här med fiskarna? En så liten vattensamling kommer bli ruskigt varm.
 
  • Gilla
RoseMarie Järlestig och 2 till
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
Den passade bättre där ja. Men är du säker på det här med fiskarna? En så liten vattensamling kommer bli ruskigt varm.
Nä helt ärligt talat så är jag inte säker på det. Ska övervaka temperaturen i några dagar nu när det ska bli varmt.

Men den står i halvskugga och har bara sol i några timmar så det kanske går. Vill ju inte orsaka onödigt lidande. Men lite mera växter ska det bli i och bredvid. Och så ska jag försöka att gömma baljan så gott det går.

Men det porlar fint och ungarna är nöjda. Själv är jag inte nöjd, nu vill jag ju ha en riktig damm!
 
Manganbangan skrev:
Tycker vi ska ge kirskålen en applåd. Vilken fantastisk livskraft den har. Andra växter skulle kunna lära mycket av den. Har rensat en del idag och wow! säger jag bara 😁
Rensa inte bara, gör soppa på den! Det gör vi, gott och enkelt. På riktigt.
 
Carl-Jo-han skrev:
Nä helt ärligt talat så är jag inte säker på det. Ska övervaka temperaturen i några dagar nu när det ska bli varmt.

Men den står i halvskugga och har bara sol i några timmar så det kanske går. Vill ju inte orsaka onödigt lidande. Men lite mera växter ska det bli i och bredvid. Och så ska jag försöka att gömma baljan så gott det går.

Men det porlar fint och ungarna är nöjda. Själv är jag inte nöjd, nu vill jag ju ha en riktig damm!
Snälla, sätt inte fiskar i baljan, det blir plågsamt för dem så länge de överlever. Vattnet blir jättevarmt i en liten balja och syrefattigt, fiskarna kommer att lida av syrebrist. Du kommer att få algtillväxt ganska snabbt så risken är att det blir en grön sörja av allt.

Låt baljan vara en tillgång för fåglar och insekter i trädgården, då gör den nytta och skadar ingen.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Abies koreana skrev:
Snälla, sätt inte fiskar i baljan, det blir plågsamt för dem så länge de överlever. Vattnet blir jättevarmt i en liten balja och syrefattigt, fiskarna kommer att lida av syrebrist. Du kommer att få algtillväxt ganska snabbt så risken är att det blir en grön sörja av allt.

Låt baljan vara en tillgång för fåglar och insekter i trädgården, då gör den nytta och skadar ingen.
Nej jag ska inte det. Har faktiskt varit och köpt dammduk nu, det får bli en riktig damm med djuphåla och så. Får se när den blir klar bara.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Manganbangan skrev:
Tycker vi ska ge kirskålen en applåd. Vilken fantastisk livskraft den har. Andra växter skulle kunna lära mycket av den. Har rensat en del idag och wow! säger jag bara 😁
Jag håller med, den är imponerande.. den har tagit över allt här.. 30-50 cm hög :x måste trimma ner innan blommorna kommer.. (Jäkla synd att de sprider sig så pass, de är vackra)
 
Carl-Jo-han skrev:
Rensa inte bara, gör soppa på den! Det gör vi, gott och enkelt. På riktigt.
Pesto o "grillsmör" ska också vara gott o göra (y)
 
Måste visa upp en riktig skönhet som blommar nu, en av mina inköp förra hösten..(tulpan!)

Närbild av en rosa och vit Angelique-tulpan i blom mot en bakgrund av jord och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Farfalle och 3 till
  • Laddar…
F
Rullat gräs (inte "chilli" sorten), vattnat gräs mycket (vi har faktiskt 57 grader i skuggan idag), grävt plintar till pooldäcket, plockat sten, druckit en pilsner. Före och efter bild..
Område utomhus med nylagt rullgräs, plintlösa grävda hål för pooldäck, och stenkanter i ett bostadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före-och-efterbild av en trädgård med nyinstallerat rullgräs och stenkantad gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nyutlagt gräs framför hus med pågående bygge av pooldäck och person som vandrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyutlagt rullgräs framför hus under renovering, grävd mark för plintar, byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.