993 236 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Jag var lite otydlig, dagstemperaturen är från 11 (06.00) till 19 grader (18.00) men natt temperaturen går fortfarande ner mot 3-4 grader. Vi ligger hyfsat till, tidsmässigt, 1-2 veckor fel bara......Snigla skrev:
Morgonens övning började med:
Dräneringshål i nya området.
Lite kladdande under dagen, lite skruvning..
Väldigt kladdigt, gav upp iden om grus, valde:
Björkflis, håller i 8-10år, sedan blir den grunden till att odla ostronskivling.
Efter några vändor med bilen, skottkärra och sliten rygg ser det ut såhär:
Majs och gurkor för inläggning kommer att husera här, inte helt klart men nästan.
Belönar mig med en sådan här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dräneringshål i nya området.
Lite kladdande under dagen, lite skruvning..
Logga in
Skapa konto
Väldigt kladdigt, gav upp iden om grus, valde:
Logga in
Skapa konto
Björkflis, håller i 8-10år, sedan blir den grunden till att odla ostronskivling.
Efter några vändor med bilen, skottkärra och sliten rygg ser det ut såhär:
Logga in
Skapa konto
Majs och gurkor för inläggning kommer att husera här, inte helt klart men nästan.
Belönar mig med en sådan här:
Logga in
Skapa konto
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 476 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 476 inlägg
Pallkragarna har stått ett par år nu helt o-odlade förutom ogräs.
Men idag har det blivit lite Beta Vulgaris "Chioggia" från 1800-talet sått. Jag trodde spontant att polkabetan var genmodifierad!
Självklart en rejäl rensning innan.
https://www.impecta.se/sv/artiklar/rodbeta-chioggia.html
Får se hur det slutar, kanske ogräset övertar tronen i pallkragen åter igen...
Men idag har det blivit lite Beta Vulgaris "Chioggia" från 1800-talet sått. Jag trodde spontant att polkabetan var genmodifierad!
https://www.impecta.se/sv/artiklar/rodbeta-chioggia.html
De är jättehäftiga.. Dock blir de inte lika spektakulära om man lägger in dem...krilleman_215 skrev:Pallkragarna har stått ett par år nu helt o-odlade förutom ogräs.
[länk]
Andra året jag sår dem
Hoppas dina odlingar blir bra !
Testat filterslangen och är än så länge nöjd, får se hur den håller över tid. Bokplantorna håller äntligen på att slå ut.
Även hagtornen har börjat grönska, endast en av 150 plantor som inte tagit sig.
Vårt stora äppelträd blommar helt överdådigt. Mysigt att stå under och höra hur det surrar av humlor och bin i hela trädet.
Logga in
Skapa konto
Även hagtornen har börjat grönska, endast en av 150 plantor som inte tagit sig.
Logga in
Skapa konto
Vårt stora äppelträd blommar helt överdådigt. Mysigt att stå under och höra hur det surrar av humlor och bin i hela trädet.
Logga in
Skapa konto
Lök och potatis gillar de långa varma dagarna i skydd av odlingslådorna.
Säsongens första rabarberpaj är på gång.
Solen börjar gå ner, godkväll alla....
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Säsongens första rabarberpaj är på gång.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Solen börjar gå ner, godkväll alla....
Själv missade jag humlesurret i år. Har nio stora lönnar på rad som det brukar vara ett jädrans ljud i när blommorna slår ut och halva Dalslands resterande humleflock letar sig hit och kalasar. Brukar vara en av våren/försommarens höjdpunkter att ligga i hängmattan under lönnarna och lyssna på humlorna.
Men icke i år, det kalla vädret som på två dagar vände till högsommar fick alla lönnblommor att slå ut och sedan ramla av. Har knappt sett en humla i år och kommer de hit nu finns inget att äta. Körsbärsträdens knoppar frös bort i en sen köldknäpp och äppleträdens knoppar verkar ha glömt av vad de skulle göra. En märklig vår i år!
Men icke i år, det kalla vädret som på två dagar vände till högsommar fick alla lönnblommor att slå ut och sedan ramla av. Har knappt sett en humla i år och kommer de hit nu finns inget att äta. Körsbärsträdens knoppar frös bort i en sen köldknäpp och äppleträdens knoppar verkar ha glömt av vad de skulle göra. En märklig vår i år!
Tagit nya tag mot lupinerna med motortrimmern. Nu var det i grevens tid oxå för nu började blomsterställningarna komma.
Efter vad jag läst så är lupiner ettåriga, vilket innebär att om man tar dom innan dom bildar blommor, så hinner de inte fröa av sig. Få hoppas att teorin stämmer.
Jag krigade i ca tre veckor mot maskrosorna innan. Det gav resultat, för sista två dagarna har det inte kommit några nya. Håller tummarna för en fortsatt maskrosfri sommar. Kanske även ett mindre antal nästa år?
Efter vad jag läst så är lupiner ettåriga, vilket innebär att om man tar dom innan dom bildar blommor, så hinner de inte fröa av sig. Få hoppas att teorin stämmer.
Jag krigade i ca tre veckor mot maskrosorna innan. Det gav resultat, för sista två dagarna har det inte kommit några nya. Håller tummarna för en fortsatt maskrosfri sommar. Kanske även ett mindre antal nästa år?