KristinaRT skrev:
Vi har plastad insida med någon form av täcklasyr på utsidan - den släpper inte och efter 4 år är pallkragarna i helt OK skick! Har dock inte försökt flytta dem :)

Skulle gissa att det är en bra idé att använda någon form av ytbehandling (på utsidan) som låter träet andas, och fukt att passera från insida (där det alltid är fuktigt, med eller utan plast) till utsidan?

Har planterat jordgubbar i en av dem i år, och spikade dit ett kopparband - ska bli spännande att se om det gör någon skillnad, eller om sniglarna struntar i det...
Minns inte vad det var för färg vi valde, ska minsann kolla om jag hittar burken "ute nånstans" sen. Men det kändes som ett bra val (då) och vi sa vad det skulle vara till.. ingen billig färg (även om den var på rea!). Vi har ett väldigt utsatt område där de står (vind/regn/sol).. men det borde ju inte spela nån roll.. färgen ska ju inte direkt trilla av efter 2 år..

Har några andra pallkragar på annat håll.. de ska målas med falurödfärg ;) prova om det funkar bättre.. tyckte det passade då vi odlar jordgubbar i dem hehe

(hoppas sniglarna håller sig på ..hmm.. under? sin kant )
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
Fast, färg trillar av om träet är blött :/ speciellt om det är täckande färg som inte andas så bra... även om det är bra/fin/dyr färg.
Färg är anpassad för att hålla fukt ute (som på trä-fasader) men om fukten även kommer inifrån fungerar det kanske mindre bra?
 
F
KristinaRT skrev:
Fast, färg trillar av om träet är blött :/ speciellt om det är täckande färg som inte andas så bra... även om det är bra/fin/dyr färg.
Färg är anpassad för att hålla fukt ute (som på trä-fasader) men om fukten även kommer inifrån fungerar det kanske mindre bra?
Tjära, råpressad linolja och balsamterpentin i lika mängd is the shit. Luktar fiskebåt och håller bra. Sen skall man vika upp plasten invändigt. Det var problemet med mina, att plasten ramlade ner en bil invändigt så det kom imellan en hel del jord. När jag räknar efter så var det 7 eller 8 år våra stog innan dom flyttades men då var några av dom kassa men det hade inte med ytbehandling att göra utan fukt innifrån eller från marken.
 
  • Gilla
zsimpey och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Nej, kan jag undvika 20-30 stora sniglar som äter upp jordgubbarna är jag nöjd.

Tog bort jordgubbslandet året efter att vi flyttade in eftersom vi inte ville äta en enda jordgubbe - de var fulla med snigelslem :x, och vi som var så glada över alla jordgubbar vi fick första året - men då var det värmebölja och torka vilket gör en viss skillnad.....
Snigelmördargräsklipparrobot då? 😉
 
KristinaRT skrev:
Fast, färg trillar av om träet är blött :/ speciellt om det är täckande färg som inte andas så bra... även om det är bra/fin/dyr färg.
Färg är anpassad för att hålla fukt ute (som på trä-fasader) men om fukten även kommer inifrån fungerar det kanske mindre bra?
falufärg andas,eller har jag fel
 
F
Elkludde skrev:
falufärg andas,eller har jag fel
Absolut
 
Tomatplantor i odlingskrukor på en fönsterbräda med tecknade fladdermöss dekorerade på rutan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar det ta fart ,.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
fsn skrev:
Absolut
Absolut rätt eller fel ?
 
Elkludde skrev:
Absolut rätt eller fel ?
Den andas :)

"..Falu Rödfärg är en slamfärg, vilket är en av Sveriges äldsta och mest använda färgtyper. Färgen ger ett öppet skikt som låter träet andas – den släpper in väta, men tillåter den lika snabbt att dunsta igen.."
 
KristinaRT
Men visst kan Falu rödfärg bara målas på ohyvlat och obehandlat virke?
Har för mig att det var det som fick oss att välja bort det på pallkragarna....
 
Redigerat:
F
Elkludde skrev:
Absolut rätt eller fel ?
Absolut rätt då :)
 
F
KristinaRT skrev:
Men visst kan Falu rödfärg bara målas på ohyvlat och obehandlat virke?
Har för mig att det var det som fick oss att välja bort det på pallkragarna....
Det är en pallkrage. Prova. Finns falu rödfärg i svart med...
 
Slamfärg kan målas på hyvlat och behandlat virke, men det sitter inte så bra, så i praktiken behövs sågat och obehandlat (alt tidigare slamfärgsmålat) virke.

Om färg släpper så har det inte fäst så bra från början. T ex smutsigt el fuktigt virke el dålig/inte alls grundat. Sedan om träet är ute och blir fuktigt under färgen så släpper den också. Det är dock lite skillnad på hur fort färgen släpper.

Personligen skulle jag bara använda linoljefärg, och förtunnad med balsamterpentin i första grundstrykningen. Det är den färg som bäst biter in i trä, under förutsättning att det är rent och riktigt torrt när det målas.

Roslagsmahogny som tidigare föreslagits är nog bland det bästa ur träskyddssynpunkt.

Tror dock man bör acceptera att en pallkrage inte blir långlivad, och några meter brädor/plank/reglar och en handfull spik kostar inte så mkt.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Men visst kan Falu rödfärg bara målas på ohyvlat och obehandlat virke?
Har för mig att det var det som fick oss att välja bort det på pallkragarna....
Jo har för mig att det är så, du kan måla annat (andra färgsorter) på slamfärg.. men inte slamfärg på annat (andra sorters färg).

Var era pallkragar målade när ni köpte dem? (Du nämnde att ni valt bort slamfärgen..) eller var det för de var "hyvlade" ni tvekade?
 
KristinaRT
Det var några år sedan, så jag är inte helt säker, men jag har för mig att de var omålade. Däremot var de "hyvlade" dvs brädorna var helt släta och det kändes som att det skulle bli svårt att få falu-färg att "sitta kvar". Tog i stället en mörkbrun lasyr vi tidigare använt till staketet och laserade utsidan. Man tager vad man haver (hemma) :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.