Snigla skrev:
...med tanke på att jag har tre på höjd.. fyllda med jord o slang)...
Slang?
 
fsn skrev:
Har jag fattar rätt? Man sätter några päror i nedersta skiftet och när blasten kommer upp så skruvar man på ett skift till och täcker med ny jord? "Förökar sig potatisen när man fyller på med jord eller sätter man nya i varje skift?
Observera att jag aldrig provat! Mitt experiment för året (ett av dem) :)

Jag har fattat det som att potatisens blast lätt rotar sig och fortsätter växa om den får chansen.. således är det bara knölarna man sätter från början som man eg "planterar".. ska forska lite mer i saken dock (för säkerhetsskull).. min tidiga potatis ligger på groning nu..

Här kan man köpa en "färdig liknande konstruktion" i en webbshop.. (Där ser man lite hur de tänkt på bilden) http://www.svearedskap.se/store/p/0/odlingssystem-för-potatisodling-på-höjden.-308176
 
KnockOnWood skrev:
Slang?
Lyxlirare.. vi planterade in två rader bevattningsslang som vi kan koppla på när vi vattnar (om vi vill) - bara på själv u:et.. Inte i öarna :)
 
F
Hur håller ni era pallkragar friska? Odlade grönsaker i plallkragar (två skift) som jag tjärade utvändigt. Hälften av dom plastade jag invändigt och hälften fyllde jag bara med jord. När jag efter 4-5 år skulle flytta dom var nedre kragen genomrutten. Spelade ingen roll om det var plastat eller inte.

Nu i år fick jag tag i 100cm kantstöd så jag terraserade en slänt. Blev tre odlingsbackar á 4,5x2m. Saknar ca 7 kubikmeter men skall fylla dom med sista jorden och bränd hästskit imorgon.
 
Räknar med begränsad livslängd.. Ville eg mura och putsa odlingsbäddar, så pallkragar blev en budgetlösning längs vägen.

Har plast på insidan och de är målade på utsidan - färgen släpper redan (2 år senare) så det valet var lite sämre..
 
4-5 år för någon som kostar 50kr är väl ok? :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
KristinaRT
Snigla skrev:
Har plast på insidan och de är målade på utsidan - färgen släpper redan (2 år senare) så det valet var lite sämre..
Vi har plastad insida med någon form av täcklasyr på utsidan - den släpper inte och efter 4 år är pallkragarna i helt OK skick! Har dock inte försökt flytta dem :)

Skulle gissa att det är en bra idé att använda någon form av ytbehandling (på utsidan) som låter träet andas, och fukt att passera från insida (där det alltid är fuktigt, med eller utan plast) till utsidan?

Har planterat jordgubbar i en av dem i år, och spikade dit ett kopparband - ska bli spännande att se om det gör någon skillnad, eller om sniglarna struntar i det...
 
Redigerat:
KristinaRT skrev:
Vi har plastad insida med någon form av täcklasyr på utsidan - den släpper inte och efter 4 år är pallkragarna i helt OK skick! Har dock inte försökt flytta dem :)

Skulle gissa att det är en bra idé att använda någon form av ytbehandling (på utsidan) som låter träet andas, och fukt att passera från insida (där det alltid är fuktigt, med eller utan plast) till utsidan?

Har planterat jordgubbar i en av dem i år, och spikade dit ett kopparband - ska bli spännande att se om det gör någon skillnad, eller om sniglarna struntar i det...
Vi körde kopparband runt pallkragar och potatislandet, fungerade finfint.
 
KristinaRT
Låter lovande! Hur breda band hade ni?
 
KristinaRT skrev:
Låter lovande! Hur breda band hade ni?
2.5cm kanske.
 
KristinaRT
stefancrs skrev:
2.5cm kanske.
Perfekt, jag klippte band av plåt och de blev ca 2,3-3 cm breda. Var lite osäker på om det skulle räcka, men tänkte evt sätta ett bad till under om det inte hade räckt.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Det HÄNDER att någon ändå kryper över det. Men att hantera 1-2 sniglar någon gång i veckan är ju inte det stora problemet liksom :)
 
engs
Bara ett svagt minne nu men har för mig jag läst någonstans att man bör undvika "jorda" kopparen genom t.ex. hörnbeslagen på pallkragar om man har sådana. Dvs ger bättre effekt om de ligger isolerat mot trä/plast. Någon som hade experimenterat hemma med detta. Är det något som det ringer en klocka för eller har jag bara drömt det?
 
KristinaRT
stefancrs skrev:
Det HÄNDER att någon ändå kryper över det. Men att hantera 1-2 sniglar någon gång i veckan är ju inte det stora problemet liksom :)
Nej, kan jag undvika 20-30 stora sniglar som äter upp jordgubbarna är jag nöjd.

Tog bort jordgubbslandet året efter att vi flyttade in eftersom vi inte ville äta en enda jordgubbe - de var fulla med snigelslem :x, och vi som var så glada över alla jordgubbar vi fick första året - men då var det värmebölja och torka vilket gör en viss skillnad.....
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Jag spikade musband runt vår pall med jordgubbar. Funkade bra, tror bara vi hittade en eller två sniglar i landet förra året men de kan ju lika gärna ha övervintrat i pallen tänker jag. Musbanden ser även skräckinjagande ut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.