harry73
Jag räddade några gulvivor genom att ta bort några skottkärror med löv.

Gulvivor blommor framträdande bland höstlöv och ved på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Puh. En lång dag i trädgården. I förmiddags körde jag runt i några timmar med gräsmatteluftaren på en gräsmatta till. Rejält perforerad nu. Körde också fast med åkgräsklipparen i ett av hålen som de asen till vildsvin plöjt upp på ett par hundra kvadratmeter av gräsmattan. Suck.

I eftermiddags hängde jag upp tre nygjorda fågelholkar. Målade med linoljefärg i diskret ljusgrönt och upphängda med fyra galvade ståltrådar. Önskar mig tex blåmesar i dom.

Sen byggde jag om en av mina första fågelmatare. Form och storlek som en fågelholk med en plattform längst ner, stickande ut ett par centimeter, där fröna rinner ut. Har förbättrat dom kontinuerligt så senaste versionen har följande förbättringar: Botten sluttar femton grader framåt så fröna rinner ut bättre. Vatten rinner heller inte in bland fröna så de håller sig förhoppningsvis torra och möglar inte. Plattformen, typ en balkong, där fröna rinner ut är numera bara fem centimeter bred och sticker ut ett par centimeter. Den ska vara så liten att bara småfåglar kan sitta där och de ska inte kunna sitta och skita i maten. Upptäckte idag att kråkfåglarna förmodligen ändå lyckas flaxa upp till plattformen och riva ner frö som de sen äter på marken. Så nu höjde jag 'balkongräcket', så fröna inte ligger i höjd med 'räcket' utan en eller två centimeter längre ner så kråkfåglarna inte kan vifta ner dom. Får se hur det går.
 
  • Gilla
Farfalle
  • Laddar…
Saknade frön för lagringsdugliga morötter så det blev två påsar samt en påse såjord idag när vi var iväg och köpte billiga fruktträd på Jem&Fix. Hur kvalitén på dem är får visa sig längre fram, hade velat ha päron men de hade så dåliga vinklar på grenarna att de förmodligen knäckts längre fram. Blev helt otippat två persikor istället som såg riktigt fina ut med bra grenar och fina knoppar. Funderar på att sätta dem i stora krukor mot den vindskyddade söderväggen och hålla dem som mindre träd eller kanske rent av spaljera dem.
 
Ingenting gjort alls mellan regn- och hagelbyar och kulingvindar.

I förrgår såg det mer lovande ut.
Här betar lammen och lejonen (hönsen och kattorna) tillsammans:
Höns och en tupp på gården med två katter, symboliserande 'lammen och lejonen' i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här funderar en av tupparna på om han skall ta ett dopp i fågelbadet,
men bestämde sig för att bara dricka lite:
Tupp står bredvid ett blått fågelbad på en grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
Lila krokus som blommar bland grönt gräs och torra löv med datumet 22 mars 2017.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ÄNTLIGEN något som blommar/syns även hos oss!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Städat och fångat de första krokusarna på bild

Crocus sieberi `Firefly´ grekisk krokus kl. 8.00 på morgonen

Närbild av lila Crocus sieberi 'Firefly' med daggdroppar tidig morgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några timmar senare

Grupper av lila Crocus sieberi 'Firefly' blommor i jord, fotograferade i morgonljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
Inte på vår tomt, men en grannes, som vi gick förbi på eftermiddagens underbara vårpromenad:

Lila och vita krokusar som blommar i grönt gräs under en vårpromenad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Gjort detsamma som igår och i förrgår och i förra veckan, städat, klippt och gödslat och försöker hinna med att föreviga det som nu händer dagligen när värmen kommer och livet återvänder i naturen.

Crocus chrysanthus var. Fuscotinctus

Gula krokusar, Crocus chrysanthus, i förgrunden med gröna blad och mörk jord, i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eranthis hyemalis `Flore pleno´ dubbel vintergäck

Gul dubbel vintergäck (Eranthis hyemalis 'Flore Pleno') i blom mot mörk jordbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Erica carnea `Whiskey´ vårljung

Närbild av Erica carnea 'Whiskey', vårljung, med rosa blommor mot mörk jordbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Krokus, okänd namnsort

Närbild på en lila krokus med orange pistiller, omgiven av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elpaco och 5 till
  • Laddar…
Bin och grejer har vaknat nu så jag har byggt ett insektshotell. Målat med linolja så det står och torkar nu. Och eftersom jag inte hunnit plantera nånting i min nyköpta gräsmatteträdgård än så blidde jag ledsen i ögat för de stackars bina som vaknar nu och letar efter någon sorts föda här ute på de skånska fälten. Det enda blommande inom några hektar är lite snödroppar på min gräsmatta. Desperat körde jag till trädgårdshopen och tänkte att man kan väl köpa en bunke krokusar eller nåt som står i blom nu och trycka in under träden. Tji fick jag. Mest fula gula påsklökar, men även några krokusar och dylikt som jag kunde tänka mig. Men av någon anledning som jag inte förstår så säljs nu bara lökar som ska planteras ytligt i krukor och måste stå så tills de blommat över då man kan lagra dom över vintern och sen plantera dom i marken till nästa vår. Förstår inte varför de inte säljer lökar man kan plantera i marken direkt nu på våren? Det står väl biljontals lökar i marken nu över halva planeten och väntar på att få komma upp, men tydligen går de inte att sälja eller nåt...

Jaja, desperat efter lite blommor till insekterna så frångick jag mina normalt starka principiper och köpte krukor och trettio pärlhyacinter som jag tryckte ner i dom och ställde inne på gården så de har lite skydd från vinden. Nu får jag hålla på och dutta med dom attans krukorna hela våren. Alldeles för tantigt för mig men så fick det bli. Men jag vägrar fan att gå och vattna dom med en blommig liten vattenkanna! Hade jag kunnat vattna dom med högtryck så hade jag gjort det men det får kanske bli vattenslangen eller en stor tioliters svart ful kanna. Måtte insekterna uppskatta min oerhörda uppoffring. Får trösta mig med lite vin nu.
 
  • Gilla
Östlund och 1 till
  • Laddar…
Blidde en Nerocapitano från Lamoresca på Sicilien. Ekologisk förstås. Riktigt trevlig.

Jag förlåter insekterna nu.
 
Person fotograferar en hög med trädstammar och grenar på en gräsmatta i motljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har kört bort massa rester från den stora Lönnen, 2 lass med ris och 2 lass ved. Bara resten kvar :p
 
Tänkte tipsa Er också..

En guide för att odla potatis i en låda med ritningar och steg-för-steg instruktioner samt bild på råpotatis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett av årets småprojekt här hemma.. (y)
 
  • Gilla
Noseone och 4 till
  • Laddar…
Fast pallkragar är väl smidigare?
 
Men lite svårt att skruva loss nedersta brädan på en hög med pallkragar bara :)

Jag tycker idén var kul!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Tycker det är en kanonidé :) man kan få väldigt mycket skörd på väldigt liten yta! Ska bli intressant att testa.. (Se om det funkar)

Inga problem att odla i pallkrage heller, men då odlar man inte på höjden direkt, mer som vanligt fast lite förhöjt :) gjorde vi förra året och det gick bra ..

I år blir det både i land (första gången här..har inte ens fräst upp landet än) och på "höjden" här (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.