Jag har en BM 400 Buster -67. Lagom traktor för mitt bruk. Skulle dock vilja ha hydraulkran till 3-punkten och lastare.

Hej

Har en yanmar 1500 -81
en liten ristraktor på 18hk
kör hem lite ved med och ska börja svetsa ihop ett snöblad innan snön kommer INNAN..

hej hej har en -90 case ih 1255 xl med trima lastare och en avant -03 + några bm. avanten är perfekt om man inte vill köra sönder ex gräsmattan, den är grymt stark för sin storlek!!

kom på att bm 500 med tex ålö 1000 lastare är ju en perfekt "mellan traktor" .bra vxl-låda, hyfsat stark o smidig

Lite uppdatering

p8290001nd9.th.jpg

20071001126mz3.th.jpg

volvo bm 642an, jag skottar snö med planeringsskopan istället för snöskopan. hembyggd kranarm, bra att ha ibland.

• DSC00001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00027.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
P
pleqtiz skrev:
har 3 traktorer på våran gård!

en Case IH JX70 årsmodell 2005 ,en Volvo Bm 430 -1976 och en grålle 56a som får stå o vila! Ni som undrar va de e för slang/rör som sticker upp på volvon så är det ett litet experiment lillebror gjorde :D den vart betydligt mycke starkare :rolleyes: men turbon läkte så mycke, sen såg de för bedrövligt ut ,men nu är den ordningen iordningställt
liten uppdatering på maskin parken :D .. en lastbil volvo n10 -78 med bergsflak och snöplog/blad, och en CAN-AM Outlander 800xt -08 med alla möjliga tillbehör :rolleyes:

även delägare i en Same explorer 90 med 12 tons driven vagn med kran utskjut

• 269362_q3irw0.jpg
    Skapa konto
  • 269472_hzab8s.jpg
    Skapa konto
fy satan vilken maskinporrig tråd!
I like! :)
har ju inget behov mer är gräsklippartraktor :( än så länge

Fordson Power Major -59, Fordson Super Major -62 med Vilske lastare.

fordson.tumnagel.jpg

s-pict8089.tumnagel.JPG

Passar samtidigt på att göra lite reklam för http://www.fordson.se :D.

galento
Hej,börjar mer och mer tänka på vad det skulle "spara kroppen" med en hydraulkran till att hantera ved med istället .Visserligen funkar wirekranen bra att dra grejer men en hydraulkran kan man ju lyfta andra saker med också.Det är lyften på och av kärran som behöver underlättas.

Det skulle nog underlätta att ha en traktor till så man inte behöver byta redskap fram och tillbaka,man förstår de som har flera traktorer.

Hade nog gjort mkt med hydraulsväng på bommen och en kraftigare broms och ska man hålla på med ved
så är det nog hydraulik som gäller.Det finns ju olika varianter,kran fastmonterad på traktorn,i trepunkten eller på en huggarvagn.Har ni några bilder på hur ni har det ?? Och kommentarer :confused:

Nu vet jag inte hur hårt du tänker köra eller om den är något att ha, men har du tittat på Sonnys?
Den går det hänga skopa på istället för grip. Men det kanske inte funkar så bra om det är hemskt stenigt där man tänker gräva. www.sonnys.se

Jag tycker det verkar smidigt i alla fall om man kan växla/välja mellan att ha kranen på vagnen eller på trepunkten. För rätt vad det är så vill man använda kranen utan vagn. Att ha den fast på traktorn känns för mig bara som ett alternativ om man kör riktigt mycket.

galento
Hej,ja jag har tittat på Sonnys och det är inte så dumt at kunna växla mellan grip och skopa.Det "skogsfolk" jag pratat med säger att ha kranen i trepunkten inte funkar nåt vidare,det kan gå hårt åt lyftarmarna.
Flera som har kranen i lyftarmarna har den fastbultad med kraftiga järn i traktorn så den inte kan flytta sej och kör sedan ned de hydrauliska stödbenen när den ska användas.Och då blir det inte så smidigt att t.ex byta till snöbladet.

Håller inte på så mkt i skogen att man kanske behöver några proffsgrejer men man får se om man kan hitta på nåt som underlättar lite till inte för stor kostnad :rolleyes:

En Ferguson 135 årsmodel-71. Fungerar perfekt än sålänge =)

Gårdsbilen klarar det mesta på mina 35 ha.. fast plogen är mest en våt dröm ;)

• SuburbaniteWeb.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.