216 782 läst · 747 svar
217k läst
747 svar
Vad har Ni för traktorer ?
Hej
Har en yanmar 1500 -81
en liten ristraktor på 18hk
kör hem lite ved med och ska börja svetsa ihop ett snöblad innan snön kommer INNAN..
Har en yanmar 1500 -81
en liten ristraktor på 18hk
kör hem lite ved med och ska börja svetsa ihop ett snöblad innan snön kommer INNAN..
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
liten uppdatering på maskin parken .. en lastbil volvo n10 -78 med bergsflak och snöplog/blad, och en CAN-AM Outlander 800xt -08 med alla möjliga tillbehörpleqtiz skrev:har 3 traktorer på våran gård!
en Case IH JX70 årsmodell 2005 ,en Volvo Bm 430 -1976 och en grålle 56a som får stå o vila! Ni som undrar va de e för slang/rör som sticker upp på volvon så är det ett litet experiment lillebror gjorde den vart betydligt mycke starkare men turbon läkte så mycke, sen såg de för bedrövligt ut ,men nu är den ordningen iordningställt
även delägare i en Same explorer 90 med 12 tons driven vagn med kran utskjut
Hej,börjar mer och mer tänka på vad det skulle "spara kroppen" med en hydraulkran till att hantera ved med istället .Visserligen funkar wirekranen bra att dra grejer men en hydraulkran kan man ju lyfta andra saker med också.Det är lyften på och av kärran som behöver underlättas.
Det skulle nog underlätta att ha en traktor till så man inte behöver byta redskap fram och tillbaka,man förstår de som har flera traktorer.
Hade nog gjort mkt med hydraulsväng på bommen och en kraftigare broms och ska man hålla på med ved
så är det nog hydraulik som gäller.Det finns ju olika varianter,kran fastmonterad på traktorn,i trepunkten eller på en huggarvagn.Har ni några bilder på hur ni har det ?? Och kommentarer
Det skulle nog underlätta att ha en traktor till så man inte behöver byta redskap fram och tillbaka,man förstår de som har flera traktorer.
Hade nog gjort mkt med hydraulsväng på bommen och en kraftigare broms och ska man hålla på med ved
så är det nog hydraulik som gäller.Det finns ju olika varianter,kran fastmonterad på traktorn,i trepunkten eller på en huggarvagn.Har ni några bilder på hur ni har det ?? Och kommentarer
Nu vet jag inte hur hårt du tänker köra eller om den är något att ha, men har du tittat på Sonnys?
Den går det hänga skopa på istället för grip. Men det kanske inte funkar så bra om det är hemskt stenigt där man tänker gräva. www.sonnys.se
Jag tycker det verkar smidigt i alla fall om man kan växla/välja mellan att ha kranen på vagnen eller på trepunkten. För rätt vad det är så vill man använda kranen utan vagn. Att ha den fast på traktorn känns för mig bara som ett alternativ om man kör riktigt mycket.
Den går det hänga skopa på istället för grip. Men det kanske inte funkar så bra om det är hemskt stenigt där man tänker gräva. www.sonnys.se
Jag tycker det verkar smidigt i alla fall om man kan växla/välja mellan att ha kranen på vagnen eller på trepunkten. För rätt vad det är så vill man använda kranen utan vagn. Att ha den fast på traktorn känns för mig bara som ett alternativ om man kör riktigt mycket.
Hej,ja jag har tittat på Sonnys och det är inte så dumt at kunna växla mellan grip och skopa.Det "skogsfolk" jag pratat med säger att ha kranen i trepunkten inte funkar nåt vidare,det kan gå hårt åt lyftarmarna.
Flera som har kranen i lyftarmarna har den fastbultad med kraftiga järn i traktorn så den inte kan flytta sej och kör sedan ned de hydrauliska stödbenen när den ska användas.Och då blir det inte så smidigt att t.ex byta till snöbladet.
Håller inte på så mkt i skogen att man kanske behöver några proffsgrejer men man får se om man kan hitta på nåt som underlättar lite till inte för stor kostnad
Flera som har kranen i lyftarmarna har den fastbultad med kraftiga järn i traktorn så den inte kan flytta sej och kör sedan ned de hydrauliska stödbenen när den ska användas.Och då blir det inte så smidigt att t.ex byta till snöbladet.
Håller inte på så mkt i skogen att man kanske behöver några proffsgrejer men man får se om man kan hitta på nåt som underlättar lite till inte för stor kostnad