218 178 läst · 747 svar
218k läst
747 svar
Vad har Ni för traktorer ?
Jaha, jättekul för er. Men har man någon verklig nytta av att ha 2 eller 4 eller 6 traktorer.... eller har man dom bara för att det är kul o kult, en i och för sig så bra anledning som någon för att ha en traktor.
Själv letar vi plogblad för vår gamla Fordson Major för att kunna ploga infarten.En liten 'låda' till hydralliften för grejor att lasta vore inte heller fel...
Själv letar vi plogblad för vår gamla Fordson Major för att kunna ploga infarten.En liten 'låda' till hydralliften för grejor att lasta vore inte heller fel...
;D Intressen är ju väldigt olika, som tur är! Själv så tycker jag att alla typer av gamla traktorer och entreprenadmaskiner är kul!Hemmakatten skrev:Jaha, jättekul för er. Men har man någon verklig nytta av att ha 2 eller 4 eller 6 traktorer.... eller har man dom bara för att det är kul o kult, en i och för sig så bra anledning som någon för att ha en traktor.
Här är en kul traktor, som en kompis har byggt! Major, med V8!! En 190 hästars Ford lastbilsdiesel!!
Häftig traktor,kan tänka mej ett gött ljud ur denna,Ardexsmitten.Ardexsmitten skrev:
Ja,tycker också det är roligt med gamla fordon av olika typer.De flesta jag känner har flera traktorer så de inte behöver byta redskap när de ska ploga eller hämta ved i skogen,de tar den traktor med passande redskapet istället.Och för en lantbrukare t.ex så kanske behovet av flera traktorer är stort.Såg en kille som monterat ett trucktorn i trepunkten,vore något för de som köper pellets i "storsäck" t.ex.han hade även lyftfunktionen på gafflarna kvar.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
har 3 traktorer på våran gård!
en Case IH JX70 årsmodell 2005 ,en Volvo Bm 430 -1976 och en grålle 56a som får stå o vila! Ni som undrar va de e för slang/rör som sticker upp på volvon så är det ett litet experiment lillebror gjorde den vart betydligt mycke starkare men turbon läkte så mycke, sen såg de för bedrövligt ut ,men nu är den ordningen iordningställt
en Case IH JX70 årsmodell 2005 ,en Volvo Bm 430 -1976 och en grålle 56a som får stå o vila! Ni som undrar va de e för slang/rör som sticker upp på volvon så är det ett litet experiment lillebror gjorde den vart betydligt mycke starkare men turbon läkte så mycke, sen såg de för bedrövligt ut ,men nu är den ordningen iordningställt
Skakar liv i den här gamla tråden med ett nytt fynd!
Vad i allsin dar har jag köpt???
Hittade en annons på blocket om en "parktraktor" och när jag såg bilden var jag omedelbart såld på detta fula vidunder....
Är det någon som har en aning om vad detta är? Vet att den kallades "Marcus-traktorn" och är tillverkad i slutet på 60-talet i Kristinehamn. En encylindrig dieselmotor driver den framåt med 4 växlar och bakåt med en. Växellåda o koppling är fr VW.
Går klockrent i maskin men ful som stryk. Fick med ett snöblad, en sandspridare och en vägsladd.
5000:- kronor var den nog värd... Delade den med min goda granne Wille så 25 hundralappar är väl ok för att få undan snön.
Enligt uppgift ska det finnas gräsklipparaggregat till dessa, någon som har ett sånt liggandes och skäpandes får gärna höra av sig!
Bild finns på följande länk:
http://blogg.viksbergsgard.se/
Tacksam för all hjälp jag kan få!!!!
Vad i allsin dar har jag köpt???
Hittade en annons på blocket om en "parktraktor" och när jag såg bilden var jag omedelbart såld på detta fula vidunder....
Är det någon som har en aning om vad detta är? Vet att den kallades "Marcus-traktorn" och är tillverkad i slutet på 60-talet i Kristinehamn. En encylindrig dieselmotor driver den framåt med 4 växlar och bakåt med en. Växellåda o koppling är fr VW.
Går klockrent i maskin men ful som stryk. Fick med ett snöblad, en sandspridare och en vägsladd.
5000:- kronor var den nog värd... Delade den med min goda granne Wille så 25 hundralappar är väl ok för att få undan snön.
Enligt uppgift ska det finnas gräsklipparaggregat till dessa, någon som har ett sånt liggandes och skäpandes får gärna höra av sig!
Bild finns på följande länk:
http://blogg.viksbergsgard.se/
Tacksam för all hjälp jag kan få!!!!
Jamen , jag kastar in en notis om uppgradering jag också. Jag sålde min MF135 och köpte en MF 3070. Så nu är jag (snart) redo för snöfall. Helgens jobb är att hänga på lastaren.....
Började med en John Deere 2130 -77 och en liten Fordson Superdexta, 2003 investerade jag i en Palms 520, 9tons huggarvagn med kran och upptäckte att det sög med en 2wd traktor, så förra året investerade jag i en New Holland TL90A -05 med en vretenlastare och kopplingsfri fram-back, mycket smidigt.
Dessutom så skaffade jag förra året en ny "trädgårdstraktor", Husqvarna rider 155Awd, eftersom jag i en sluttning.
Dessutom så skaffade jag förra året en ny "trädgårdstraktor", Husqvarna rider 155Awd, eftersom jag i en sluttning.
Namnet till trots har jag ingen längre. Hade dock en underbar Ih 3434 traktorgrävare, liten och smidigt och framförallt helt mekanisk, ingen elektronik alls. Den tjänade mig väl och lever visst vidare kring Ljusterö.
Har en volvo T-31 och en jhon-deer 3130. Har haft volvon till lite hö bärgning. Men den blev för lite så det blev att inhandla en kraftigare traktor ( har ca 90hk i deeren).