217 182 läst · 747 svar
217k läst
747 svar
Vad har Ni för traktorer ?
"Lille Hulken" blev av med toppen....
I ett litet finsnickeri kan det bli de mest skiftande arbetsuppgifter! När vi inte tillverkar möbler, inredningar, fönster eller dörrar så kan det hända att vi renoverar lastmaskinen. För det behövs också göras ibland.
Lille Hulken är en BM 641, en 8-tons baklastare från tidigt 70-tal. Den är oumbärlig när det gäller att lasta virke, maskiner, trappor med mera. Den har alltid fungerat väldigt bra så det känns väl värt investeringen att hålla den i skick. Rost som bara är estetisk kan vi leva med men i övrigt skall den vara i skick och tillförlitlig. Motorn heter D42 och är en rak 4-cylindrig diesel på 4,2 liter med stötstänger. D42 har ett rykte om sig att vara skottsäker, men givetvis krävs det ändå att man tar hand om den.
För att vara proaktiv och förebygga eventuella problem i framtiden så var det nu dags att ge maskinen en rejäl översyn. Med hjälp av en kunnig vän så ägnades kvällen åt att ta av toppen. Denna skall sen till Limhamns Industriservice för att planas och få nya hylsor till spridarna. Samtidigt byts naturligtvis en massa delar, annat får en översyn och justering.
Som synes har topplockspackningen verkligen inte varit i skick. En oro är också frågan om hur högt foderna står i blocket, vilket är en känslig sak för dessa motorer. Toleranserna här får vår fanerläggning att kännas som timmerarbete!
I ett litet finsnickeri kan det bli de mest skiftande arbetsuppgifter! När vi inte tillverkar möbler, inredningar, fönster eller dörrar så kan det hända att vi renoverar lastmaskinen. För det behövs också göras ibland.
Lille Hulken är en BM 641, en 8-tons baklastare från tidigt 70-tal. Den är oumbärlig när det gäller att lasta virke, maskiner, trappor med mera. Den har alltid fungerat väldigt bra så det känns väl värt investeringen att hålla den i skick. Rost som bara är estetisk kan vi leva med men i övrigt skall den vara i skick och tillförlitlig. Motorn heter D42 och är en rak 4-cylindrig diesel på 4,2 liter med stötstänger. D42 har ett rykte om sig att vara skottsäker, men givetvis krävs det ändå att man tar hand om den.
För att vara proaktiv och förebygga eventuella problem i framtiden så var det nu dags att ge maskinen en rejäl översyn. Med hjälp av en kunnig vän så ägnades kvällen åt att ta av toppen. Denna skall sen till Limhamns Industriservice för att planas och få nya hylsor till spridarna. Samtidigt byts naturligtvis en massa delar, annat får en översyn och justering.
Som synes har topplockspackningen verkligen inte varit i skick. En oro är också frågan om hur högt foderna står i blocket, vilket är en känslig sak för dessa motorer. Toleranserna här får vår fanerläggning att kännas som timmerarbete!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Chansar och ställer en fråga här Ang min gamla zetor 4718 -76. V bakhjul har låst sig och troligen är det bromsen så jag beställt hem ny hjulcylinder, backar och fjäder. Men sen då, bromsarna sitter ju längst in. Måste man demontera allt utifrån eller kan man bara dela där bromsen sitter? Alltså hela nedväxlingen i ett stycke? Dvs kan man dela där "kedjan" ansluter eller är det ytterligare ett steg åt höger? Eller plocka del för del .. pust å stön
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Testa att fråga på forumet "maskinisten"
Du kanske ska ta lös "trumpeten" eller vad den kallas. Den koniska delen på bilden.
Det ser ju ganska rostigt ut på bilden. Jag gissar på ett lager som skurit.
Det kanske räcker om du kollar lagren i "slutväxeln". Tex. lagren som håller det där kugghjulet och även själva hjulet, antar jag.
Hur såg oljan ut. Det brukar kunna komma in fukt på sånna ställen. Brukar ofta vara hypoidolja i slutväxeln. Den bör kontrolleras iIallafall 1 gång/år.
Spånar bara nu..
Du kanske ska ta lös "trumpeten" eller vad den kallas. Den koniska delen på bilden.
Det ser ju ganska rostigt ut på bilden. Jag gissar på ett lager som skurit.
Det kanske räcker om du kollar lagren i "slutväxeln". Tex. lagren som håller det där kugghjulet och även själva hjulet, antar jag.
Hur såg oljan ut. Det brukar kunna komma in fukt på sånna ställen. Brukar ofta vara hypoidolja i slutväxeln. Den bör kontrolleras iIallafall 1 gång/år.
Spånar bara nu..
Redigerat av moderator:
Jo jag ska kolla via masinisten oxå. Att det skulle vara bromsarna fick jag från en verkstad i Finland som sysslar med zetor.
Oljan var helt ok när jag tappade ur. I första läget funkade det att backa men inte att köra fram. Behållaren för bromsvätskan hade dessutom spruckit så det var luft i systemet....
Oljan var helt ok när jag tappade ur. I första läget funkade det att backa men inte att köra fram. Behållaren för bromsvätskan hade dessutom spruckit så det var luft i systemet....
Har kikat på den. Inte Haynes precis. Mer som en sprängskiss. Därav min fråga om jag kan gå direkt på trumpetens inre bultar där kedjan på bilden ansluter eller till höger om den där trumpeten är som bredast. Lite svårt att förklara hur jag menar men tex att inte behöva dra ur pistongen som driver hjulet som går in i nedväxlingen......osv har aldrig meckat traktor innan. Bara mc å bil tyvärrdof skrev:
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 218 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 218 inlägg
Snyggt! Köpte du vagnen begagnad?Jckssn skrev:Fin Porsche!
Jag köpte kombivagn till traktorn för en månad sen.
[bild]
Matchande grön färg på tippflaket
[bild]
Här med tippflaket borta och med timmerstöttor.
Rejäl vagn med fin utrustning.
Mowi 400kran, 500hjul, vinsch, bromsat osv.
Ett till par timmerstöttor baktill ska jag tillverka annars är jag helnöjd!
Nu är jag äntligen på G att ta bort de sista bultarna och frilägga bromsen. Men klumpen är ju rätt tung så jag har skaffat ett lyftblock och gjort en ställning av en tjockare grindstolpe och 2 st 2x4 reglar. Vad tros om hållbarheten på detta? Sitter med var sin fransk skruv 100 x 14. Klumpen kanske väger 100 kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toppen på plats! Kom ej till körbart men ändå helt nöjd med eftermiddagen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett jäkla meck har fått av allt (och som synes av bilden så var det en massa gegga bara och allt sätt ihop) och på med nya bromsar. Dessa stämde dock inte riktigt på mm (se bild, djupare skålar på cylindern på den gamla) så det blev en massa slipande av bla "stolpillerna" som sitter lösa mot bromscylindern, innan trumman kom på.galento skrev:
Igår på börjades återmonteringen men det var svårare än väntat med den klumpen som ska passas in mot både splines och annat, hängande i remmar.
Men i natt kom jag på att jag har en massa trädgårdsplattor liggande så jag kan bygga upp ett "arbetsbord" som den kan få vila på när jag skjuter den på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir veckans jobb.