Hur varmt har ni inomhus så här års?

• Antal röster
    686
T
21,5-22 grader, men är sambon och barnen borta på något t.ex. över en helg så brukar jag inte elda innan det går under 16grader😆 har endast veduppvärmning.
Kallast har jag haft ca 9 grader😂

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
4774
Jag tycker i regel att vi har det lite väl varmt inne trots att golvvärmen inte är på förrän det blir runt nollan regelbundet och elpatronen går igång först vid -16°. I sovrummet tycker jag bäst om mellan 16-17° och öppet fönster för luftföde oavsett årstid.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är lite patetisk när tex Stadsholmen säger att 20-21 C är det man skall ha inne när vi vet att tex äldre kan behöva 25 C. För att inte fara illa. Det fina rådet man ger gamlingar som fryser och har 20 C är att inte vädra mer an 5 minuter. Vem f-n öppnar fönstret för att vädra om man har 5 grader för kallt inne?
Min misstanke är att många äldre är uppväxta i hus med självdrag och att det ofta stod ett/flera fönster på glänt dygnet runt året om.
Min misstanke är att många äldre fortsätter med det förfarandet.

När jag för 20+ år sedan bodde i bostadsrätt, 2:a våningen, så hade jag de första åren en gammal dam boende under mig, hon hade ett fönster på glänt 24/7 samtidigt som hon troligen hade radiatorerna på max, för jag behövde inte ha mina radiatorer igång. Men efter att hon flyttade så flyttade en barnfamilj in istället å de hade fönsterna stängda samt lägre temperatur på radiatorerna, det märktes genom att jag behövde vrida på mina radiatorer.

Luftvärmepumpen är inställd på 21 grader.
Hade gärna velat ha 21 grader överallt förutom sovrummet där jag vill ha 18 grader och i badrummet får det gärna vara 25 grader. 😋 Men jag är för snål för att elda direktel i badrummet till 25 grader.

S SirKnasen skrev:
Luftvärmepumpen är inställd på 21 grader.
Hade gärna velat ha 21 grader överallt förutom sovrummet där jag vill ha 18 grader och i badrummet får det gärna vara 25 grader. 😋 Men jag är för snål för att elda direktel i badrummet till 25 grader.
Skulle nog vilja påstå att du är rimlig (inte snål) som inte eldar upp badrummet till 25 grader :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.