Hur varmt har ni inomhus så här års?

• Antal röster
    682
Q qvrk skrev:
Upplever det som att ventilationen spelar stor roll. Vi har FTX, och vid 20-21 så upplevs det nästan kallt, man kan inte gå runt i bara t-shirt. Så vi har ca 23 och det känns precis perfekt. Päronen bor i lägenhet med sämre ventilation, och deras visar också 23 men man svettas röven av sig.
Varför ska du gå runt i tshirt på vintern?

Hus tomte
LVP uppe hos kidsen står på 16
LVP nere hos oss står på 21
FTX står på 20
Det blir 20-21 i typ hela kåken utan att FTX blir knäpp på nätterna och kör fläktarna på full fart

Funkar för oss

Nu försöker vi ligga runt 21 , men det är svårt med jämn värme i detta hus.

I förra huset när mina döttrar bodde hemma och hade eget våningsplan så hade de nog 25-26 för att trivas
Men inte så stort , 40 m2 kanske

Krokben
22 grader vid luftvärmepumpen, 18 i sovrummet och ca 20-21 i övriga rum.

21 grader är målet.

Temperaturkurva över 7 dagar, målet är 21°C. Noterar toppar på nätterna när elen är billig. Temperaturen varierar beroende på yttre faktorer.

Notera topparna på nätterna (vissa nätter i alla fall), LLVPn har högre måltemperatur när elen är billig. Den är dock på en annan våning än denna termometer. Men beroende på temp ute mm så varierar trögheten i att få upp temperaturen i huset. Jag har också olika måltemperatur beroende på utetemperaturen.

Helst 23. Minst 21 men inte över 24.
Frun får ont i kroppen under 22 så försöker hålla det.
Men jag trivs nog bäst i stugan där tempen växlar lite mer. Gillar att sitta vid brasan och bli varm, gå undan och svalna av.
Vi gillar värme, alltid full värme i bilen om vi ska nånstans.
Hellre lite kläder och varmt än mycket kläder och kallt.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
4774
M MatsBengtsson89 skrev:
Blev lite nyfiken på vad folk har för inomhustemperatur så här års. Själv bor jag i ett nybyggt hus (2024) med frånluftsvärmepump och golvvärme i två plan. 19°C står det på alla rumstermostatrar. Har inte justerat pannan sedan i våras, då vi flyttade in.

Min bror på andra sidan häcken har 23°C. Där kan jag bara vistas korta stunder... xD

Så, vad har folk för temperatur i sina hem? Jag säger inte något är rätt eller fel. Jag är bara nyfiken 🤔
Har oftast, pga av solens uppvärmning genom att lysa rakt in i huset alldeles för varmt dagtid men har tack vare välisolerade väggar sköna kvällar utan att behöva belasta golvvärmen annat än vid längre tid med -16°. Så mitt svar på 21° får tas med modifikation då det diffar en hel del beroende på vädret.

FLVP med golvvärme 22-23 grader i badrum, 20 grader i sovrummen. LLVP 22,5-23,5 grader i vardagsrum, kök.

Excel
Runt 23 grader känns lämpligt.
Installerad bergvärme + solceller.

• Diagram över medeltemperatur; vardagsrummet 22,5°C, utomhus 5,7°C; tidsperiod januari till december.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
21 ungefär, vill inte ha varmare iaf.

Unikt namn
Så pass varmt att man kan gå runt i mjukisar utan något på överkroppen.
Ca 22 i skrivande stund.

Rickard.
Siktar på 19-20⁰ för det är lagomt för normala hemmaaktiviteter såsom städning, matlagning, leka med barnen osv. Vill jag eller någon annan ha lagom sittastillifleratimmar-temperatur är det fritt att elda i spisen.

Redigerat:
  • Gilla
p-pennan
  • Laddar…
Egentligen räcker ju 20...Blir man frusen, tar jag hellre på mig en extra tröja.

Intressant men kanske inte överraskande att många har rätt kallt inne.

Enbart lufttemperaturen speglar dock inte helt vår fysiologiska värmebalans. Likaså finns starka samband för ålder. Det är lite patetisk när tex Stadsholmen säger att 20-21 C är det man skall ha inne när vi vet att tex äldre kan behöva 25 C. För att inte fara illa. Det fina rådet man ger gamlingar som fryser och har 20 C är att inte vädra mer an 5 minuter. Vem f-n öppnar fönstret för att vädra om man har 5 grader för kallt inne?

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Nyinstallerad Nibe F470 med rumsgivarens börvärde ställd på 20. Ligger lite över, skall bli intressant att se hur det blir i vinter.
Inomhustemperaturgraf för november 2024, visar oscillerande temperaturer kring 20 grader med högsta på 21.6 och lägsta på 20.3 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.