Hur varmt har ni inomhus så här års?

• Antal röster
    686
galento
LLVP brukar vara inställd på 22 grader , men vi eldar en del och då är det varmare.
Har hänt att vi fått öppna ytterdörren för att få in kall luft då det är för varmt men
det brukar gå bra .

Grundtemp ca 18 för sen tänds det värmeljus ( räknar till 16 bara där jag sitter just nu) och då får man klä av sig.😉😆

Har bvp med utomhusgivare, har justerat in värmesystemet med fasta strypningar på radiatorer.
Håller sig konstant mellan 21-22 grader, men vid stark blåst nordväst på vintern kan det sjunka till 20 grader.

Detta har jag aldrig märkt, att det blir varmare i en bostad av värmeljus, möjligen mysigare.

R
H Hybro skrev:
Detta har jag aldrig märkt, att det blir varmare i en bostad av värmeljus, möjligen mysigare.
Då har du ett dåligt isolerat hus, ett värmeljus ligger på runt 35-40 W. Så har du 10 värmeljus så blir det runt 350-400 W vilket absolut borde kännas/märkas.

• Gilla
Oskick och 1 till
  • Laddar…
Jo, kanske i ett enda litet rum?

När jag köpte min båt, fanns det en värmare för 10 värmeljus... Kan säga att det inte gav särskilt mycket.

Installerade strax en 2 kW dieselvärmare. Den räcker gott till. Går på termostat... Typ halvfart.

Går det under 15 brukar jag slå igång en värmefläkt…….

• Haha
yonna
  • Laddar…
Svarade 18, men det är lite olika i rummen.
Sovrum ingen värme alls… under 10 så öppnar jag dörren dit.. 🤪
Badrummen typ 24 beroende på hur öppen dörrarna är. Uterummet ligger på 16 när man inte är där under vintern.
Mitt kontor typ 23 eftersom man sitter stilla.

Här gillas värmen

• Digital termostat som visar 24 grader Celsius, märkt Bosch, placerad på en yta med en grön vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
Går ju intesänka pumpen under 16grader men det ger runt 18 i lufttemp golvvärme i huset

M MatsBengtsson89 skrev:
19°C står det på alla rumstermostatrar.
Har du kontrollerat vad det ger för faktisk temperatur i olika rum?

Skärmbild av en app som visar temperaturer och fuktighetsnivåer i olika rum; hallens display visar 8,9 °C och 76 % fuktighet, indikerar utetemperaturen.
Skapa konto

(Hallen visar utetemperaturen)

Temperaturlista för olika rum: Arbetsrum 21,4°C, Vardagsrum 20,5°C, Badrum 23,5°C, Sovrum 21,0°C, Förråd 22,3°C.
Skapa konto

Kan man anta att fol
Alfredo Alfredo skrev:
Har du kontrollerat vad det ger för faktisk temperatur i olika rum?
Nej 😅 men känns rimligt att det också skulle vara 19°. Får mäta imorgon.

Upplever det som att ventilationen spelar stor roll. Vi har FTX, och vid 20-21 så upplevs det nästan kallt, man kan inte gå runt i bara t-shirt. Så vi har ca 23 och det känns precis perfekt. Päronen bor i lägenhet med sämre ventilation, och deras visar också 23 men man svettas röven av sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.