Hur varmt har ni inomhus så här års?

• Antal röster
    682
Blev lite nyfiken på vad folk har för inomhustemperatur så här års. Själv bor jag i ett nybyggt hus (2024) med frånluftsvärmepump och golvvärme i två plan. 19°C står det på alla rumstermostatrar. Har inte justerat pannan sedan i våras, då vi flyttade in.

Min bror på andra sidan häcken har 23°C. Där kan jag bara vistas korta stunder... xD

Så, vad har folk för temperatur i sina hem? Jag säger inte något är rätt eller fel. Jag är bara nyfiken 🤔

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Har 19 hemma ungefär. Va förbi farsan härom dagen och han hade lite till.
Trätermometer visar rumstemperatur mot vit vägg i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
Försöker ha 21C, men när temperaturen skiftar så fort det gör nu blir det mellan 19 och 24 ungefär. Vattenburet som styrs på utomhustemperatur. Gammalt och styrningen har inte med prognosen för framtiden :(

Nå ja. Grannarna klagar inte på att man springer runt lättklädd så det är bara att ta av ett lager eller allihopa om man blir för varm.

Temperatursvängningar i vardagsrummet mellan 20°C och 24°C enligt graf för perioden 1-7 november.
Skapa konto

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
LLVP står på 18 grader, elelementet i sovrummet står på 16 grader.
Kidsen har 20 grader i sina rum.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Börjat stabilisera sig kring 21 grader men varierar mellan strax under 20 på morgonen till 22 på kvällen.

Attitudeswe
Det varierar över dygnet. Beroende på om vi har behov av värme och vad priset på värme är...

Graf som visar temperatur- och luftfuktighetsvariationer under ett dygn, inställningar för fläktnivå och horisontell svängning ses nedanför.
Skapa konto

K
Har en oljefylld radiator i sovrum som är inställd på 16 grader.
LLVP som går på 23 eller 24 grader när den är igång.

Vi är två vuxna, varav en alltid jobbar hemma. Just nu går LLVP 5.45-8.30 och 16.30-23. Brukar bli en brasa eller två på kvällen.

Har ingen aning snittinnetemperaturen.

• Graf med temperatur och luftfuktighet över dygnet. Temperaturen varierar mellan 18-26 grader och luftfuktigheten mellan 44-60% den 8 november kl 16:25.
    Skapa konto
N
22 grader på nedervåningen (där LLVP sitter).
20 grader på övervåningen (som även den värms av samma LLVP).
Blir det riktigt kallt stöttar ett element i sovrummet på övervåningen.

I yngre år körde jag hårt med max 18° - inte sällan något lägre - och utrustade ungarna med varmstickade tröjor och skinntofflor. Förklarligt då jag hade oljeeldning.

Nu, många år senare, mycket äldre och med artrosbesvär, kör jag med pellets och gärna 24° ... Värmer inte övervåningen (vill ha kallt i sovrum) så det relativt nybyggda huset är förvånansvärt värmeekonomiskt. Stora fönster: nackdel. FTX: förmodligen stor fördel.

Inomhustemperaturen är således beroende på i vilken fas i livet man befinner sig.

• Gilla
Kustvägen och 4 till
  • Laddar…
Graph showing temperature trends for Week 45, November 4-10, 2024, with outdoor and indoor sensors, indicating increase due to sunlight on ground floor.

Runt 20 grader. Graferna visar nedervåningen och övervåningen. Nedervåningen ökar mer dagtid pga solinstrålning. IVT bergvärmepump med shunt för golvvärme på nedervåningen. Ute- och innegivare.

Är det 20 grader eller lägre inomhus så fryser jag.

Jag vill ha 24 grader, sambon 20 så kompromissen är 23,5 :)

• Haha
  • Gilla
Ulltand och 8 till
  • Laddar…
C
16-17° i sovrummen, annars stabilt 18° förutom när det blir riktigt kallt och bergvärmepumpen inte riktigt orkar med 🙄

Lite för kallt egentligen för en god komfort, i synnerhet som vi är två med stillasittande hemmaarbete. Men det gör otroligt mycket på uppvärmningskostnaden, så det är mycket en ekonomisk avvägning.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Inställt börvärde 21,5 och håller det bra med lvvp.
Känns kallt under 21 samt fru, döttrar och jycke fryser annars. Graf som visar temperaturförändringar mellan 21 och 24 °C under vecka 15 år 2024, med tydliga toppar och dalar.
Skapa konto

Lite varierande då vi bara har en stor Täljstensugn som värmer bodelen.

Direktel finns, men används bara om vi lämnar huset flera dagar på vintern.

Just nu när jag kom hem vid 17-tiden 18 grader.
Eldat senast i går kväll.
Om någon timme 20 - 21.

På vintern kan det svänga kraftigare om man bara eldar en gång på dygnet.

Eldar vanligtvis både morgon o kväll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.