Blev lite nyfiken på vad folk har för inomhustemperatur så här års. Själv bor jag i ett nybyggt hus (2024) med frånluftsvärmepump och golvvärme i två plan. 19°C står det på alla rumstermostatrar. Har inte justerat pannan sedan i våras, då vi flyttade in.
Min bror på andra sidan häcken har 23°C. Där kan jag bara vistas korta stunder... xD
Så, vad har folk för temperatur i sina hem? Jag säger inte något är rätt eller fel. Jag är bara nyfiken 🤔
Min bror på andra sidan häcken har 23°C. Där kan jag bara vistas korta stunder... xD
Så, vad har folk för temperatur i sina hem? Jag säger inte något är rätt eller fel. Jag är bara nyfiken 🤔
Försöker ha 21C, men när temperaturen skiftar så fort det gör nu blir det mellan 19 och 24 ungefär. Vattenburet som styrs på utomhustemperatur. Gammalt och styrningen har inte med prognosen för framtiden
Nå ja. Grannarna klagar inte på att man springer runt lättklädd så det är bara att ta av ett lager eller allihopa om man blir för varm.
Nå ja. Grannarna klagar inte på att man springer runt lättklädd så det är bara att ta av ett lager eller allihopa om man blir för varm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
LLVP står på 18 grader, elelementet i sovrummet står på 16 grader.
Kidsen har 20 grader i sina rum.
Kidsen har 20 grader i sina rum.
Har en oljefylld radiator i sovrum som är inställd på 16 grader.
LLVP som går på 23 eller 24 grader när den är igång.
Vi är två vuxna, varav en alltid jobbar hemma. Just nu går LLVP 5.45-8.30 och 16.30-23. Brukar bli en brasa eller två på kvällen.
Har ingen aning snittinnetemperaturen.
LLVP som går på 23 eller 24 grader när den är igång.
Vi är två vuxna, varav en alltid jobbar hemma. Just nu går LLVP 5.45-8.30 och 16.30-23. Brukar bli en brasa eller två på kvällen.
Har ingen aning snittinnetemperaturen.
I yngre år körde jag hårt med max 18° - inte sällan något lägre - och utrustade ungarna med varmstickade tröjor och skinntofflor. Förklarligt då jag hade oljeeldning.
Nu, många år senare, mycket äldre och med artrosbesvär, kör jag med pellets och gärna 24° ... Värmer inte övervåningen (vill ha kallt i sovrum) så det relativt nybyggda huset är förvånansvärt värmeekonomiskt. Stora fönster: nackdel. FTX: förmodligen stor fördel.
Inomhustemperaturen är således beroende på i vilken fas i livet man befinner sig.
Nu, många år senare, mycket äldre och med artrosbesvär, kör jag med pellets och gärna 24° ... Värmer inte övervåningen (vill ha kallt i sovrum) så det relativt nybyggda huset är förvånansvärt värmeekonomiskt. Stora fönster: nackdel. FTX: förmodligen stor fördel.
Inomhustemperaturen är således beroende på i vilken fas i livet man befinner sig.
Jag vill ha 24 grader, sambon 20 så kompromissen är 23,5
16-17° i sovrummen, annars stabilt 18° förutom när det blir riktigt kallt och bergvärmepumpen inte riktigt orkar med 🙄
Lite för kallt egentligen för en god komfort, i synnerhet som vi är två med stillasittande hemmaarbete. Men det gör otroligt mycket på uppvärmningskostnaden, så det är mycket en ekonomisk avvägning.
Lite för kallt egentligen för en god komfort, i synnerhet som vi är två med stillasittande hemmaarbete. Men det gör otroligt mycket på uppvärmningskostnaden, så det är mycket en ekonomisk avvägning.
Lite varierande då vi bara har en stor Täljstensugn som värmer bodelen.
Direktel finns, men används bara om vi lämnar huset flera dagar på vintern.
Just nu när jag kom hem vid 17-tiden 18 grader.
Eldat senast i går kväll.
Om någon timme 20 - 21.
På vintern kan det svänga kraftigare om man bara eldar en gång på dygnet.
Eldar vanligtvis både morgon o kväll.
Direktel finns, men används bara om vi lämnar huset flera dagar på vintern.
Just nu när jag kom hem vid 17-tiden 18 grader.
Eldat senast i går kväll.
Om någon timme 20 - 21.
På vintern kan det svänga kraftigare om man bara eldar en gång på dygnet.
Eldar vanligtvis både morgon o kväll.