Salt skrev:
Mitt "rabattavtal" löper ut till årsskiftet och det lutar åt att det blir en justering till min nackdel (så klart....) och för att bibehålla dagens "rabatt" ytterligare i 5 år så tog jag i fredags (när jag såg en dipp på några punkter på 5-åringen) beslutet att binda hela lånet i 5 år.

5,6 till 1,49% i 5 år, en liten chansning men skönt att slippa bry sig om maknaden, bubblor etc etc under 5 år och veta exakt vad det kommer att kosta framöver och på den nivån som man nu kan binda lånen på lång tid så kände jag att jag tar premien jag ev får betala för det.

Någonstans så hoppas jag ur rent egoistisk synvinkel förstås att jag i min jämförelse mellan vad jag hade fått betala om jag legat kvar rörligt under 5 år framöver mot vad jag faktiskt kommer att få betala visar att jag gjort en vinst (beror förstås en del på hur rabatten i det omförhandlade avtalet kommer se ut efter årsskiftet)

Vad tror ni, har jag tagit ett bra beslut med givna förutsättningar?
Du gjorde alltså det som jag inte fick göra hos min bank utan att omförhandla.
Vad har du för bank?
Vad hade du för påslag/rabatt?

steviegee skrev:
du gjorde alltså det som jag inte fick göra hos min bank utan att omförhandla.
Vad har du för bank?
Vad hade du för påslag/rabatt?
seb
+0,48

Salt skrev:
seb
+0,48
Ringde du och band räntan eller har du en kontaktperson?

StevieGee skrev:
Ringde du och band räntan eller har du en kontaktperson?
Vi har ett avtal genom företaget så det är bolagets bankman jag går igenom, vet inte om det möjligtvis finns olika typer av avtal så därav ditt problem :(

Först disskuterade att dela upp lånet i en rörlig samt en fast del men då skulle vi behöva skriva om lånehandligar etc vilket gjorde det komplicerat och jag skulle tappa någon dag och därmed några punkter (1 punkt på mitt lån över 5 år är rätt bra med stålar så alla punkter räknas...), kanske oxå skulle innebära att jag fastnade i den saxen som du tycks hamnat i.

Så för att inte krångla eftersom vi hade allt rörligt just nu så band vi allt.

Mycket svårt att tro att 1,49% i fem år skulle kunna bli en dålig affär så länge du inte behöver lösa lånet (flytt etc).SEB smyghöjer räntorna kontinuerligt nu.
Och påslag på 0,48 procentenheter är ju fenomenalt bra.

henq skrev:
Mycket svårt att tro att 1,49% i fem år skulle kunna bli en dålig affär så länge du inte behöver lösa lånet (flytt etc).SEB smyghöjer räntorna kontinuerligt nu.
Och påslag på 0,48 procentenheter är ju fenomenalt bra.
Ja känns som att det kan vara rätt timing men man vet ju inte.
0.48 är väldigt bra och därav längtar nog banken efter att få omförhandla och indikationen är nog att det blir en rejäl höjning av påslaget.

StevieGee skrev:
Nix. Menar vad jag skriver.. :-D
Http://www.SvD.se/sa-knycker-sbab-bankkunder
det var ju precis vad jag skrev ;)
första två meningarna i artikeln:
"Statliga banken SBAB erbjuder sig att lösa ut kunder som genom sina bolån är låsta till andra banker. Och SBAB är beredda att betala stora summor i så kallad ränteskillnadsersättning för att köpa över konkurrenternas kunder."

Salt skrev:
Ja känns som att det kan vara rätt timing men man vet ju inte.
0.48 är väldigt bra och därav längtar nog banken efter att få omförhandla och indikationen är nog att det blir en rejäl höjning av påslaget.
Får du behålla rabatten på 0,48 i påslag så skulle iaf jag ha valt att binda. Som det är nu verkar de flesta få 1.40% i påslag. Bara där har du 0.92 % extra rabatt i 5 år, om man utgår från det som SEB redovisar på sin hemsida i dag så skulle du få:
1.56% ränta i 5 år om du binder med den rabatten.
1.65% ränta med tre månaders och 1.40 i påslag.

Får du behålla rabatten är det en nobrainer, BIND.
Med en brasklapp, då är du fast i 5 år om du av någon anledning måste sälja/flytta eller av något annat skäl måste lösa lånen sitter du i skiten!

I åtminstone Swedbank går det att byta säkerhet på lånen även när de är bundna. Att byta boende går alltså om man avser att köpa något. Värre blir det förstås om man tänker sig att hyra istället.

... eller flytta utomlands t ex.

Hur räknar bankerna ut ränteskillnadsersättningen?

noone70 skrev:
det var ju precis vad jag skrev ;)
första två meningarna i artikeln:
"Statliga banken SBAB erbjuder sig att lösa ut kunder som genom sina bolån är låsta till andra banker. Och SBAB är beredda att betala stora summor i så kallad ränteskillnadsersättning för att köpa över konkurrenternas kunder."
Trodde du menade att jag skulle betala ersättningen.. ;-)

• Gilla
noone70
  • Laddar…
M
henq skrev:
Hur räknar bankerna ut ränteskillnadsersättningen?
Ränta - (motsvarande bostadsobligation + 1%) = ränteskillnadsersättning.

5 årig bostadsobligation ligger på ca 1% vilket innebär att med ett påslag på 1% så hamnar man på 2%

Har man då en ränta som understiger 2% så är det gratis att lösa lånet i förtid.

Så har iaf jag uppfattat det hela.

Finns en kalkylator på
http://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/ranteskillnadsersattning

• Gilla
henq
  • Laddar…
noone70 skrev:
Får du behålla rabatten på 0,48 i påslag så skulle iaf jag ha valt att binda. Som det är nu verkar de flesta få 1.40% i påslag. Bara där har du 0.92 % extra rabatt i 5 år, om man utgår från det som SEB redovisar på sin hemsida i dag så skulle du få:
1.56% ränta i 5 år om du binder med den rabatten.
1.65% ränta med tre månaders och 1.40 i påslag.

Får du behålla rabatten är det en nobrainer, BIND.
Med en brasklapp, då är du fast i 5 år om du av någon anledning måste sälja/flytta eller av något annat skäl måste lösa lånen sitter du i skiten!
Yes det är exakt så jag resonerade när jag band förra fredagen till 1,49%, oavsett hur räntemarknaden utvecklas så gör den kommande ökningen av påslaget jag får efter nyår att en ev förlust mot att ligga kvar rörligt 3 år blir hanterbar.

Dessutom tror jag att jag över en 5års period kan slå 1,49% ränta på de pengar vi avsätter för amortering på lånet varje månad till eget konto.

Det är ju inte så konstigt att den framförhandlade rabatten för ett rörligt lån inte automatiskt gäller vid bindning ..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.