176 978 läst · 961 svar
177k läst
961 svar
Vad har ni för bilar?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 619 inlägg
Tack, jag köpte den i Kalmar och den verkar vara i väldigt bra skick. Entusiasterna i E30-ligan observerade att den hade nåt extradyrt fotstöd värt tusentals kronor. Jag som är van att ansätta parkeringsbromsen med vänsterfoten häpnarIsakare skrev:
160' kostade den, som vanligt så borde man handlat "några år tidigare"
Tack FreaketPutten skrev:
Ungefär ett år sen jag gjorde mig av med min S60 nu, då det var onödigt med både den och V60
I april gick vi över från Volvo till Volkswagen i form av en Passat Alltrack, när vi skaffade en till hund och Volvo inte längre erbjuder något vettigt bagagemässigt i en rimlig prisklass om man vill ha nåt nyare än V70. Lite tråkigt kan jag tycka då jag uppskattar Volvo. Men Passaten är helt OK den också.
Där och då hade vi inte några planer på hus och valde därför bort plugin-hybrid då vår hyresvärd inte erbjöd någon laddmöjlighet, nu nio månader senare så sitter vi helt plötsligt med ett hus och överväger ett byte till en GTE eftersom Alltracken fortfarande har ett ganska högt inbytesvärde. Men vi får se. Ska jag genomföra ett till bilbyte så snart så vill jag hitta rätt exemplar, och det är inte lätt. Elstolar lyser med sin frånvaro i varenda GTE..
I april gick vi över från Volvo till Volkswagen i form av en Passat Alltrack, när vi skaffade en till hund och Volvo inte längre erbjuder något vettigt bagagemässigt i en rimlig prisklass om man vill ha nåt nyare än V70. Lite tråkigt kan jag tycka då jag uppskattar Volvo. Men Passaten är helt OK den också.
Där och då hade vi inte några planer på hus och valde därför bort plugin-hybrid då vår hyresvärd inte erbjöd någon laddmöjlighet, nu nio månader senare så sitter vi helt plötsligt med ett hus och överväger ett byte till en GTE eftersom Alltracken fortfarande har ett ganska högt inbytesvärde. Men vi får se. Ska jag genomföra ett till bilbyte så snart så vill jag hitta rätt exemplar, och det är inte lätt. Elstolar lyser med sin frånvaro i varenda GTE..
Det är helt galet, jag sålde min 2012 för 12000 kr. Då hade den redan dubblat värdet på de 6 år jag ägde den. Idag finns det inte på kartan att kunna köpa tillbaka den...H Haagbard skrev:Tack, jag köpte den i Kalmar och den verkar vara i väldigt bra skick. Entusiasterna i E30-ligan observerade att den hade nåt extradyrt fotstöd värt tusentals kronor. Jag som är van att ansätta parkeringsbromsen med vänsterfoten häpnar
160' kostade den, som vanligt så borde man handlat "några år tidigare"
Tack Freaket
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 116 inlägg
Jag hade en Mazda 323F -91 där jag köpte "nya" sommardäck på fälg.K Kallebo skrev:
Några år efter jag skrotat bilen tvingade farsan mig att hämta hjulen samt den utslita förra omgången, och det tog något år innan jag fick tummen ur och lägga ut en annons (på båda uppsättningarna).
Jag visste tydligen inte vad jag hade, för det fullkomligt rasslade in intressenter på den uppsättningen, killen som tillslut köpte dem kom typ sju en lördagsmorgon, och hade då kört 2h, släpade också med sig den bättre hälften.
Var ju tvungen att fråga vad jag missat, det visade sig att jag satt på en relativt sällsynt uppsättning fälgar till en 80tals BMW som började bli populär att renovera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I ämnet värdeökning på vissa modeller.
Köpte mig en 130 M Sport .-08 med rätt utrustning i våras, bilen har gått 15.000 mil och är mycket fin.
Fick inte med några vinterdäck, och funderar på om jag ens ska köpa några, utan låta bilen stå kvar i garaget i vinter, och köpa nån annan holk att åka i.
Det är ju små BMW med stor motor som ökat i värde, så kanske ska jag spara/vårda denna ??
Frågan är ju nu om det finns bränsle att köpa om 10 år, kommer fosilbilar ha nått värde alls ??
Om jag sparat 3 av mina bilar jag haft de 15 senaste åren, skulle jag nog kunnat räkna in 4-500" värde idag.
Köpte mig en 130 M Sport .-08 med rätt utrustning i våras, bilen har gått 15.000 mil och är mycket fin.
Fick inte med några vinterdäck, och funderar på om jag ens ska köpa några, utan låta bilen stå kvar i garaget i vinter, och köpa nån annan holk att åka i.
Det är ju små BMW med stor motor som ökat i värde, så kanske ska jag spara/vårda denna ??
Frågan är ju nu om det finns bränsle att köpa om 10 år, kommer fosilbilar ha nått värde alls ??
Om jag sparat 3 av mina bilar jag haft de 15 senaste åren, skulle jag nog kunnat räkna in 4-500" värde idag.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 540 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 540 inlägg
Honda skröt med hemisfäriskt förbränningsrum på 1980-talet i sina enstånkor (XR600R t ex, hade en sådan bl a). Den hade iaf betydligt högre effekt än föregångaren med gammalt utförande på topplocket.Dan_Johansson skrev:Nej, gen 2 Hemi hade hemisfäriska förbränningsrum, den tillverkades till 1971...
Sen blev det "pentroof" för hela slanten...
Hemisfäriska förbränningsrum är ju helt klart teknologi från 40-talet, så att Chrysler lyckades göra det hett, inte bara på sextiotalet, men även på gen 3 Hemi och framåt är ju imponerande ur marknadsföringssynpunkt....
Allvetare
· Västra götaland
· 9 111 inlägg
Ja, man undrar var gränsen mellan hemisfäriskt och pent roof går, men ju lägre "taket" är desto rimligare blir ju vinkeln mellan ventilerna...MultiMan skrev:
Syftet med ett högre förbränningsrum i toppen är ju att få in större ventiler, något som säkert var bra på NA motorer då, men vilken pent roof som helst med 4 ventiler flödar bättre än alla gamla Hemi ...
Edit: var den gamla en 2 ventilare?
Redigerat: