Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om en vecka har jag ingen bil alls. Det känns högst traumatiskt trots att det är tillfälligt. Leasingavtalet på nuvarande bil går ut sista augusti och nästa bil är försenad. Får se om det blir en månad utan bil, eller kanske två. Ångrar redan att jag tänkt vara utan.

Sen är det förstås relativt det där med att vara utan bil. Har bilar från Volvos M och Toyotas Kinto inom några hundra meters radie, liksom en vanlig biluthyrare. Det borde man väl klara sig på ett kortare tag – eller? :worried::sweat:
Var utan bil några dagar i våras, det var första gången sen våren 1981 (ägde bil innan jag tog körkortet på sensommaren -81)
Bara tanken var fruktansvärd, tänk om man blivit tvingad att åka buss !!!
Nu klarade jag dagarna med moped och firmabilen som tur var.
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Volvo V70 och V60
V70/XC70 Måste vara dom bästa bilarna man kan ha. Jag vet inte hur dom modernare V90 är om det är lika bra lastutrymme tex. Tänker den snea bakrutan.
V90 har något större golvyta i bagaget men baksätet lutar mer, bakrutan tar emot lite och höjden är lägre så jag tycker det är lättare att lasta stora saker i V70/XC70 än V90.
Va nån fotölj som inte gick in i V90 men i XC70.
Är väl låga takhöjden och kantiga fronten på V90 som sabbar. Tycker V90 känns trång inuti och klumpig utanpå jämfört med en XC70 även om V90 har bättre benutrymme.
Nu är det väl Skoda Superb och Kodiaq som är bagagekungarna?
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
V90 har något större golvyta i bagaget men baksätet lutar mer, bakrutan tar emot lite och höjden är lägre så jag tycker det är lättare att lasta stora saker i V70/XC70 än V90.
Va nån fotölj som inte gick in i V90 men i XC70.
Är väl låga takhöjden och kantiga fronten på V90 som sabbar. Tycker V90 känns trång inuti och klumpig utanpå jämfört med en XC70 även om V90 har bättre benutrymme.
Nu är det väl Skoda Superb och Kodiaq som är bagagekungarna?
Har ingen erfarenhet av Skoda förrutom en Octavia som vi hade tidigare, tyckte det var bra utrymme att lasta i den men V70 är bättre som vi bytte den mot.
Superb ser större ut och Kodiaq vet jag inte vad det är.
 
T TheGame skrev:
Har ingen erfarenhet av Skoda förrutom en Octavia som vi hade tidigare, tyckte det var bra utrymme att lasta i den men V70 är bättre som vi bytte den mot.
Superb ser större ut och Kodiaq vet jag inte vad det är.
Octavia är en plattform mindre, samma som en VW Golf. Men Skoda har länge prioriterat att ha stort bagage.

Superb är nära en V70 och V90 i storlek
Kodiaq är en SUV, närmast en VW Tiguan Allspace.
 
K
Volvo V90 är ju mer än en dm längre och flera cm bredare så nog måste den upplevas som klumpigare.

Vi har en Renault Clio, det är en smidig bil mer än en meter kortare än V90. Större utrymmen än man kan tro dessutom. Stora motorn så att den får dra tunga lass också :)

Sen har vi en Opel Astra G kombi som byggbil, också en fantastiskt smidig bil, inte större än en golf på utsidan men man kan lasta en hakiställning genom att lägga den fram på instrumentpanelen. Det man inte kan ta i bilen kan man ta på taket!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jag har en 55år gammal bil påväg hem, det ska bli spännande och se vad som händer nu när Svenska byråkrater visar upp sig:seenoevil:

[länk]
33.704kr extra åkte jag på.... ska försöka överklaga det beslutet om det nu är möjligt...

G1MqA2aYH8qyqEGofFm8cQhA4A2CfxHjT05hn8pVZulWzlTvRkP89Ndyl4o67FX94FNKvGrA8dFElSjFtyIUCqNZcGGb04yhV5JBHf4DG-CvQpvOgotk3s2mjZ264CXcH7jN58YWhv3VGx2kIzDsuLbSji6AKmOIpGj_ZjV24_f_afYBKT2eCLAhLYkh6PZi_RLtA7wNVF-HyhHQV0wPiZlJ9TbDVhvjX-lWTngGH4QexDbVRxeSc2oJm4HU0IDw0jCrKG0Kbuhh_Q8SgQZ_Kc8PqI5VrO5TgakJ3RFWgvFWPUT1dbqNK3_QvOtROak6gwkhEzJk8P1nG5F0n7tC36GQqxFEPvgYbc1cewbls-W9W6vNWqk4O0q2XPCiIQpI49GgQnXNyQCeESvEyr0qU48gGRA3kujW3ZOzOD8HzN_137caK9zFXdc19Eyn24N8YRhHMy5JZMyRLHCH1QTFEghYx2sY10LSZstrnYaMv9ItCtZZA7I5kJ66FV-uPFjrxOq7Uo5_rHWsu7E1-vuoFV8R3T6eAvBwggRzrrRTj3G4GvXeDnPwDY0J3IDJTgRosMdFhu4L4Wlgp_d6CCeXx0x1YVBYspHoGEwdHq0bqOETkNdymrVmCQW0iHJcmShQbqyfszGWxelFH_Bg6PQUM51GAnUQDr1HYehoaUbg3G4Ctv9GOhYa34r-JPzjKS-_gFcuGW164p8NfwkahTbaVFu9=w1388-h1041-no
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Jag ”törrbröt” lite ikväll och funderade på varför man inte kan få tummen ur… Interiör av en bil under renovering med exponerade kablar och avlägsnade paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Fick nycklarna till nya bilen i veckan, orimligt nöjd! :love:
Måste tillägga att den körs i ett land i Mellanöstern och full tank kostar 600kr. Perfekt pendlarbil till jobbet!

Vit Ram-pickup parkerad i p-hus, perfekt som pendlarbil i Mellanöstern, och full tank för 600 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH

Daggen
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Peter_Bromma och 11 till
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:
Fick nycklarna till nya bilen i veckan, orimligt nöjd! :love:
Måste tillägga att den körs i ett land i Mellanöstern och full tank kostar 600kr. Perfekt pendlarbil till jobbet!

[bild]

MVH

Daggen
Haft en sådan Hemi som hyrbil en vecka utomlands. Det var sista och enda hyrbilen som fanns på flygplatsen. Trots att jag varken betalade ur egen ficka för varken bilen eller bensinen delar jag inte din entusiasm.

Opraktiskt att köra med resväskorna på flaket.
Jag har samma effekt i min privata bil med halva cylindervolymen och förbrukningen.
Opraktisk på platser likt där du fotograferat, om inte alla rutorna är tomma utan upptagna med liknande fordon.

Men naturligtvis roligt att du är nöjd, åka till jobbet funkar den ju för!
 
P Pin skrev:
Haft en sådan Hemi som hyrbil en vecka utomlands. Det var sista och enda hyrbilen som fanns på flygplatsen. Trots att jag varken betalade ur egen ficka för varken bilen eller bensinen delar jag inte din entusiasm.

Opraktiskt att köra med resväskorna på flaket.
Jag har samma effekt i min privata bil med halva cylindervolymen och förbrukningen.
Opraktisk på platser likt där du fotograferat, om inte alla rutorna är tomma utan upptagna med liknande fordon.

Men naturligtvis roligt att du är nöjd, åka till jobbet funkar den ju för!
Köp inte Chryslers "marketing wank" de har inte tillverkat några Hemi sen 1971.

Edit: men annars håller jag med dig totalt. Det finns bara en enda fördelen med amerikanska pickuper och det är när man hänger på en släpkärra...
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Haft en sådan Hemi som hyrbil en vecka utomlands. Det var sista och enda hyrbilen som fanns på flygplatsen. Trots att jag varken betalade ur egen ficka för varken bilen eller bensinen delar jag inte din entusiasm.

Opraktiskt att köra med resväskorna på flaket.
Jag har samma effekt i min privata bil med halva cylindervolymen och förbrukningen.
Opraktisk på platser likt där du fotograferat, om inte alla rutorna är tomma utan upptagna med liknande fordon.

Men naturligtvis roligt att du är nöjd, åka till jobbet funkar den ju för!
Ja det är tur att vi tycker olika annars skulle alla vilja ha samma bil :D Just de saker du nämner som problem tycker jag inte alls är ett problem. Har man dividern på flaket är det bara hiva upp golfbagar och väskor utan att vara orolig att skada något och man slipper dyka in hela vägen, parkering är oftast inga problem här då platserna är stora och garagen är gjorda för stora bilar. Förbrukningen är såklart inte optimal men vill man ha pickup finns inte många bensinsnåla alternativ.

Som sagt jag är riktigt nöjd nu väntar jag bara på svalare väder så jag kan ta ut den och åka på sanddynorna :love:

MVH
Daggen
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:
Fick nycklarna till nya bilen i veckan, orimligt nöjd! :love:
Måste tillägga att den körs i ett land i Mellanöstern och full tank kostar 600kr. Perfekt pendlarbil till jobbet!

[bild]

MVH

Daggen
Trodde shejkerna åkte AMG G-wagen? ;)
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Trodde shejkerna åkte AMG G-wagen? ;)
Det har du helt rätt i, brutal bil! Den har inte jag råd med annars hade jag gärna tagit den i stället :cry:

MVH
Daggen
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:
Ja det är tur att vi tycker olika annars skulle alla vilja ha samma bil :D Just de saker du nämner som problem tycker jag inte alls är ett problem. Har man dividern på flaket är det bara hiva upp golfbagar och väskor utan att vara orolig att skada något och man slipper dyka in hela vägen, parkering är oftast inga problem här då platserna är stora och garagen är gjorda för stora bilar. Förbrukningen är såklart inte optimal men vill man ha pickup finns inte många bensinsnåla alternativ.

Som sagt jag är riktigt nöjd nu väntar jag bara på svalare väder så jag kan ta ut den och åka på sanddynorna :love:

MVH
Daggen
Ja huvudsaken att du är nöjd! Min erfarenhet är från ett annat land där p rutor och mycket annat är större än hemma i Sverige. 5 meter bil räcker för mig, 6 meter blir för mycket.
Hyrbilen saknade dessutom backkamera, vilket ju hade varit bra på en så stor bil där förarna inte är vana vid den modellen.
 
  • Gilla
Daggen84
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:
Det har du helt rätt i, brutal bil! Den har inte jag råd med annars hade jag gärna tagit den i stället :cry:

MVH
Daggen
Va, det kör hemmafruarna i mitt bostadsområde, trodde du badade i oljepengar ;):cool::D
 
  • Gilla
Daggen84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.