178 382 läst · 961 svar
178k läst
961 svar
Vad har ni för bilar?
Köp nått att åka i under tiden, är man van att ha bil sedan man tog körkort ska man inte chansa på att vara utan bil i två månader. För en så kort tid kan man ha vad som helst en jagga eller en micra, prova nått du aldrig haft. Att köpa nått som är besiktat och går året ut gör att man kan skrota det fordonet med gott samvete när den nya fräscha bilen kommerNötegårdsgubben skrev:Om en vecka har jag ingen bil alls. Det känns högst traumatiskt trots att det är tillfälligt. Leasingavtalet på nuvarande bil går ut sista augusti och nästa bil är försenad. Får se om det blir en månad utan bil, eller kanske två. Ångrar redan att jag tänkt vara utan.
Sen är det förstås relativt det där med att vara utan bil. Har bilar från Volvos M och Toyotas Kinto inom några hundra meters radie, liksom en vanlig biluthyrare. Det borde man väl klara sig på ett kortare tag – eller?
V90 är väl en hel del djupare än V70 så min upplevelse är att den lastar mer.T TheGame skrev:
Gick från XC70 till V90CC för 2år sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakrutan sitter rätt högt upp i förhållande övrig inredning i bagaget.
Men tydligen är det 560 (V90) mot 575liter (V70) enligt Volvo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ok ja det är väll så att det är en förbättring bara när man ser från utsidan och inte egna erfarenheter så är det svårt att vetaFredrikR skrev:
V60 har dåligt iaf, det är mer en stadsbil.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Jag har samma uppsättning, men vi kör V60n primärt, den är 5 år nyare och V70 köpte vi som byggbil. Vilket passar bra då det är lite som att köra traktor i jämförelse också, men komforten kanske är bättre, men jag föredrar V60n gällande väghållning och körkänsla. Sen att vår V60 är slö är ju en tråkig del med den, men dragit otroligt lite när man pendlatT TheGame skrev:
Sen finns det ju bilar som är än bättre på allt detta, men nu blev det så här
V70n ska nog avyttras snart
Jo vi har också V70 som bruksbil, passar mycket bra som det.richardtenggren skrev:Jag har samma uppsättning, men vi kör V60n primärt, den är 5 år nyare och V70 köpte vi som byggbil. Vilket passar bra då det är lite som att köra traktor i jämförelse också, men komforten kanske är bättre, men jag föredrar V60n gällande väghållning och körkänsla. Sen att vår V60 är slö är ju en tråkig del med den, men dragit otroligt lite när man pendlat
Sen finns det ju bilar som är än bättre på allt detta, men nu blev det så här
V70n ska nog avyttras snart
Minst en bruksbil måste man ha sen kan man ha en bekväm pendlarbil.
Men jag håller mig till Volvo, det känns som alltid bäst allround bilar.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Jo, jag gillar nyare Volvo, men för att fylla kriterierna med suv, hundbur och barnvagn så har vi börjat kolla på andra märken. En ny XC90 är dyrare än vad vi anser rimligt att lägga på bil, annars hade jag gärna kört en!T TheGame skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Jag är generellt enig med er, men ser det som ett avgränsat experiment. Lite sämre bekvämlighet samtidigt som man får prova lite olika bilar och se hur den här typen av leasing funkar.
En reservbil behöver man ju alltid, har svårt att tänka tanken att vi skulle ha färre än 3bilar, med 2 som har körkort i familjen. Allt givetvis gammalt skrot men med tillräckligt många fordon är det alltid nån som funkar.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 029 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 029 inlägg
Bor 5 km från närmsta mjölkpall, vid vägs ände, mitt ute skogen. Strax efter det att jag och min sambo flyttat hit stod jag med tre bilar på uppfarten, och ingen av dem ville brumma. Kunde inte ens komma iväg och köpa reservdelar. Så osvuret är bästV Ville_Vessla skrev:
Nötegårdsgubben skrev:
En no-brainer. Bil-pool funkar perfekt för en så kort period som två månader. Jag utnyttjade det under ca 1,5 år.
När jag gick i pension (och blev av med leasingbilen) så bestämde jag mig för att prova åka kommunalt kombinerat med bilpool. Gick med i Sunfleet som senare blev M. Det funkade bra och var extremt smidigt åtminstone efter ’uppgraderingen’ till M. Tyvärr så betydde det också att priset gick upp med typ 50-60% eller mer.
De utflykter/ärenden jag gjorde med bil kostade mig i genomsnitt totalt 2000/mån, men då handlade det uteslutande om få timmar/få mil. Det fanns oftast bilar tillgängliga. Visste man att man absolut behövde bil en viss tid/viss dag så var det förstås säkrast att boka några dagar i förväg, men det hände nästa aldrig.
Men det som gjorde att jag trots allt gav upp och köpte en gammal bil var pandemin. Att åka buss/T-bana blev ju över en natt mer eller mindre otänkbart. Så bilpoolskostnaden exploderade…
Vi är två som har körkort här och har 6 bilar , 3 mc och ett par traktorer .UlrikaSpg skrev:
Men gamla fordon , två är 55 + år , två är 30 + år och de två andra är 15 + år.
De nyaste är väl våra mc. Vi har alla i trafik.Blir en del att hålla reda på men
det är ju intresset man har och väldigt bra att kunna ta nåt annat fortskaffningsmedel
om det strular
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Vi är två med körkort och har en bil, räcker för oss.
Sen kompletterar vi med kollektivtrafik, cykel och ellådcykel.
Visst, skulle det verkligen krisa har vi svärföräldrarna i närheten som kan låna ut en bil, men det har vi inte nyttjat på många år.
Sen kompletterar vi med kollektivtrafik, cykel och ellådcykel.
Visst, skulle det verkligen krisa har vi svärföräldrarna i närheten som kan låna ut en bil, men det har vi inte nyttjat på många år.
Men inte är antalet bilar direkt kopplat till hur många man är i hushållet. Jag ser mer att det är funktionella krav som styr antalet bilar.
En har ett jättestort bagageutrymme för det är en skåpbil. Oöm dessutom så man kan grisa lite.
En är pytteliten och får plats överallt
En rymmer hela familjen ink hund och packning och den får man inte grisa i.....
En är bra för hastighetstävling på avlyst bana...
En är....
En har ett jättestort bagageutrymme för det är en skåpbil. Oöm dessutom så man kan grisa lite.
En är pytteliten och får plats överallt
En rymmer hela familjen ink hund och packning och den får man inte grisa i.....
En är bra för hastighetstävling på avlyst bana...
En är....