Hemmakatten
Vår dieseldrivna Kia cee'd kombi har på långresan genom Europa dragit 0,5 -0,52 l/ per mil, med full packning. Och den går villigt upp i 130-140 km. Helt klart godkänt.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Jonssonmicke Jonssonmicke skrev:
Vi åker Skoda Superb L&K -18 med 2,0tdi och 4x4.
Som andra bil har vi en VW Golf -10, 1,8tsi Wolfsburg Edition.
Laurin & Klement, är de lika trevliga som när modellen kom? Kanske svårt då det va et sjukt kliv upp då...

Citroen C3 Aircross 2018, väldigt nöjd tillsvidare

Här åker vi också citroën. En DS5 som vi har haft dryga året. Älskar bilen!

• Grå Citroën DS5 parkerad på ett bilförsäljningsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Skoda Yeti 4WD Diesel 2015
Toyota Avensis Diesel 2012

Den sistnämnda är tekniskt bäst vad gäller växellåda motor och bränsleförbrukning <0,5 l/mil, men har bara Euroklass 5 vilket politikerna vill straffa (fast inte när den var ny).
Båda med drag såklart. Finns två släp med i bilden också.

harry73
S Stuff skrev:
Min far var jävligt bestämd i början av 80-talet. Han skulle minsann helt sluta köra bil när bensinpriset passerar 4 kr/l. Vad jag känner till så kör han fortfarande..
Och det gör han rätt i. Bensinpriset är nu drygt 400% av den magiska 4kr gränsen. Samtidigt gjorde inflationen sitt och är allt nu 3,3 ggr dyrare sen 1980.
Så om man korrigerar för inflation är bensinpriset något över den 4 kr gränsen din far bestämde.
Men samtidigt drar en gammal Volvo 240 ca 10l/100km och en modernare S90 ca 6,7l/100km.
Därmed faller i alla fall bränslekostnader per mil under den som hörde till din fars 4kr gräns.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Det förutsätter ju att han kör en nyare S90 för att det ska vara relevant. Häromkring är det rätt vanligt att äldre personer kör 240/740 som dom troligen köpte nya för 30+ år sen. Ofta i fantastiskt fint skick dessutom.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
harry73
Nja bilmärke och biltyp är ju bara ett exempel som jag hittade på.

Poängen är att bränslekostnader egentligen inte har ökat, trots det höga bensinpriset.

• Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nja bilmärke och biltyp är ju bara ett exempel som jag hittade på.

Poängen är att bränslekostnader egentligen inte har ökat, trots det höga bensinpriset.
Under förutsättning att man har satsat en väldig massa pengar på en ny bil........ pengar som också kommer någonstans ifrån.

vcx
BMW 325d -08. Närmar sig 20 000 mil nu men går fortfarande som en klocka. Enda som gått sönder under de 7 år jag haft den var att ena gasfjädern till bakluckan började läcka, men den var svensktillverkad också... Snittar drygt 0,7 men går att köra under halvlitern (80 - 90 på landsväg) eller knappa litern om man så vill (fullgas på autobahn eller 100 knyck med 1,5 tons minigrävare på kroken).

Det enda jag saknar är en något högre dragvikt och fyrhjulsdrift. Har lovat mig själv att om Trump lyckas pressa EU att ta bort strafftullarna på lastbilar så ska jag överväga att köpa en stor fet amerikansk pickup, bara för att... :cool:

En vit BMW 325d parkerad på en lerig skogsväg med öppen baklucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ja73 och 2 till
  • Laddar…
harry73
H heimlaga skrev:
Under förutsättning att man har satsat en väldig massa pengar på en ny bil........ pengar som också kommer någonstans ifrån.
Jämförelse funkar också med en 10 år gammal volvo 140 i 1980 och en 10 år gammal v70 idag.

Och på bilden ser vi både den trasiga gasfjädern i bakluckan och behovet av 4-hjulsdrift??;)

• Haha
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Det enda jag saknar är en något högre dragvikt och fyrhjulsdrift. Har lovat mig själv att om Trump lyckas pressa EU att ta bort strafftullarna på lastbilar så ska jag överväga att köpa en stor fet amerikansk pickup, bara för att... :cool:

[bild]
Varför låta någon annan hindra dig från en redig bil :( det lär inte bli många procents skillnad, lev nu ;)

Vi är fem nära vänner som åker RAM med nöje och några till i bekantskapskretsen (y)

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Jag har ofta funderat på varför de flesta som kör RAM eller andra värstingjeepar bor i eller nära tätorter där vägarna brukar vara hyfsat framkomliga och avstången små....... i glesbygden i Västerbottens inland där vägarna är dåliga och man kan få gå 20 kilometer till närmaste gård efter hjälp där kör folk med Volvo 740.

Det var inget personligt påhopp.....bara en stilla undran.....

• Gilla
jonko och 2 till
  • Laddar…
Det påminner om ett reportage jag läste för länge sen i tidningen 4-wheel drive. Man var på 'exkursion' i norra Norge och följde en gammal traktorstig över fjället. När man kommit fram till ett vad över en strid flod och som bäst stod och förberedde sig genom att plocka fram bogserlinor, kolla att snorklarna var täta etc så kommer det en gammal dam i en Volvo 240. Utan att blinka kör hon rakt ner i floden, upp på andra sidan och försvinner i fjärran...

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Patrik440 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.