177 233 läst · 961 svar
177k läst
961 svar
Vad har ni för bilar?
Skoda Yeti 4WD Diesel 2015
Toyota Avensis Diesel 2012
Den sistnämnda är tekniskt bäst vad gäller växellåda motor och bränsleförbrukning <0,5 l/mil, men har bara Euroklass 5 vilket politikerna vill straffa (fast inte när den var ny).
Båda med drag såklart. Finns två släp med i bilden också.
Toyota Avensis Diesel 2012
Den sistnämnda är tekniskt bäst vad gäller växellåda motor och bränsleförbrukning <0,5 l/mil, men har bara Euroklass 5 vilket politikerna vill straffa (fast inte när den var ny).
Båda med drag såklart. Finns två släp med i bilden också.
Och det gör han rätt i. Bensinpriset är nu drygt 400% av den magiska 4kr gränsen. Samtidigt gjorde inflationen sitt och är allt nu 3,3 ggr dyrare sen 1980.S Stuff skrev:
Så om man korrigerar för inflation är bensinpriset något över den 4 kr gränsen din far bestämde.
Men samtidigt drar en gammal Volvo 240 ca 10l/100km och en modernare S90 ca 6,7l/100km.
Därmed faller i alla fall bränslekostnader per mil under den som hörde till din fars 4kr gräns.
Det förutsätter ju att han kör en nyare S90 för att det ska vara relevant. Häromkring är det rätt vanligt att äldre personer kör 240/740 som dom troligen köpte nya för 30+ år sen. Ofta i fantastiskt fint skick dessutom.
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 328 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 328 inlägg
BMW 325d -08. Närmar sig 20 000 mil nu men går fortfarande som en klocka. Enda som gått sönder under de 7 år jag haft den var att ena gasfjädern till bakluckan började läcka, men den var svensktillverkad också... Snittar drygt 0,7 men går att köra under halvlitern (80 - 90 på landsväg) eller knappa litern om man så vill (fullgas på autobahn eller 100 knyck med 1,5 tons minigrävare på kroken).
Det enda jag saknar är en något högre dragvikt och fyrhjulsdrift. Har lovat mig själv att om Trump lyckas pressa EU att ta bort strafftullarna på lastbilar så ska jag överväga att köpa en stor fet amerikansk pickup, bara för att...
Det enda jag saknar är en något högre dragvikt och fyrhjulsdrift. Har lovat mig själv att om Trump lyckas pressa EU att ta bort strafftullarna på lastbilar så ska jag överväga att köpa en stor fet amerikansk pickup, bara för att...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför låta någon annan hindra dig från en redig bil det lär inte bli många procents skillnad, lev nuvcx skrev:
Vi är fem nära vänner som åker RAM med nöje och några till i bekantskapskretsen
Jag har ofta funderat på varför de flesta som kör RAM eller andra värstingjeepar bor i eller nära tätorter där vägarna brukar vara hyfsat framkomliga och avstången små....... i glesbygden i Västerbottens inland där vägarna är dåliga och man kan få gå 20 kilometer till närmaste gård efter hjälp där kör folk med Volvo 740.
Det var inget personligt påhopp.....bara en stilla undran.....
Det var inget personligt påhopp.....bara en stilla undran.....
Det påminner om ett reportage jag läste för länge sen i tidningen 4-wheel drive. Man var på 'exkursion' i norra Norge och följde en gammal traktorstig över fjället. När man kommit fram till ett vad över en strid flod och som bäst stod och förberedde sig genom att plocka fram bogserlinor, kolla att snorklarna var täta etc så kommer det en gammal dam i en Volvo 240. Utan att blinka kör hon rakt ner i floden, upp på andra sidan och försvinner i fjärran...