3 625 läst · 72 svar
4k läst
72 svar
Vad har jag för typ av gräsklippare?
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 142 inlägg
Men du tycker inte att vanlig bensinmackssoppa luktar illa när de förbränns? Nu kanske du inte klipper så stora ytor men är det inte på gränsen att du behöver en gasmask?Dan1891 skrev:
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 142 inlägg
2-taktare är ovanliga. Men även Klippo har gjort 2-taktare. Så sent som på början av 2000-talet, om jag inte minns fel. Skulle gissa på att mer än 99% av alla klippare som än idag rullar ute i trädgårdarna är 4-taktare. Men som sagt... de har funnits. Har ett mycket svagt minne av att de tillverkades och såldes som klippare som fungerade i kraftiga lutningar.Dan1891 skrev:
Det är alkylatbensin. Kan även finnas billigare på pump på vissa ställen.I InsidersUnited skrev:Aspen är ett varumärke för löjligt högt prissatt bensin på smådunkar. Säkert bättre för miljön dock. Är din en vanlig 4taktsmotor så funkar vanlig 95a eller 98a från macken. Olja kan du köpa speciellt för 4takts gräsklippare, men en helt vanlig allroundolja för "alla" motorer fungerar bra. Olja är olja och gräsklippare brukar inte vara så knössliga med vad man matar i dem. (oh vad oljeexperterna kommer klanka nu =) hehe
Den är framförallt mindre onyttig för den som går bakom gräsklipparen och andas in avgaserna.
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 142 inlägg
Jag fick en snöslunga i vintras som hade tanken full med macksoppa. Det blev en påminnelse om varför jag brukar använda alkylat. Det luktar så mycket mer om macksoppan. Både om bränslet själv och avgaserna från primitiva motorer.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 540 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 540 inlägg
Tanken är väl samma som med varför man bör byta på hösten, att alla gamla sura förbränningsrester inte ligger kvar och fräter i motorn. Att lämna den oljetom hade jag däremot aldrig gjort. Alldeles för stor risk att någon kör igång på våren utan olja.
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 142 inlägg
Men du tror inte att risken är betydligt större för gamla sura förbränningsrester som ligger kvar och fräter i motorn om man kör med bensinmacksbensin än alkylat? Själv kör jag med alkylat och låter faktiskt den gamla oljan ligga kvar i motorn till nästa vår då jag bara startar igång den och låter den gå ca 15 min tills oljan hinner bli varm och sedan tappar ur den. Och sedan fyller på ny mineralbaserad multigradeolja. Har själv en Klippo Excellent med Honda GCV 140 motor. På det sättet får motorn sprillans ny "färsk" olja på våren.MultiMan skrev:
Det optimala vore naturligtvis att tappa ur den gamla oljan på hösten, fylla på ny olja och köra motorn varm och sedan tappa ur denna olja på våren och återigen fylla på ny färsk olja. Oljan är ju i vart fall en försvinnande liten summa mot vad bränslet kostar.
Vilken fördel är det med en rak 30olja jämfört med tex en 10-W30? Jag kör med den oljan jag har till bilen när jag byter på klipparen. Så det är nog 5W-30.