D Daniel 109 skrev:
Vilken fördel är det med en rak 30olja jämfört med tex en 10-W30? Jag kör med den oljan jag har till bilen när jag byter på klipparen. Så det är nog 5W-30.
Man får nog i första hand gå efter vad motortillverkaren rekommenderar. Jag känner bara till Brigg & Stratton motorerna och Hondamotorerna som suttit på Klippos klippare. Och där anger B&S SAE 30 gräsklipparolja (rak 30 mineral) medans Honda anger uttryckligen SAE 10W-30 multigrade mineral API SJ klassad olja i sina manualer.
Har väl bara ändrat mina egna oljebyten till Hondamotorn till SAE 15W - 40 eftersom jag ofta kör klipparen varma (heta) sommardagar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Öland4ever Öland4ever skrev:
Jag känner bara till Brigg & Stratton motorerna och Hondamotorerna som suttit på Klippos klippare. Och där anger B&S SAE 30 gräsklipparolja (rak 30 mineral)
Det fanns väl knappt syntetolja när B & S småmotorer skapades, så då blev ju rekomendationen därefter.

Men, nya tider:

Kan du använda syntetisk gräsklipparolja? Ja!

Vi har nyligen ändrat våra rekommendationer för motorolja till att du nu kan använda en 5W-30 eller 10W-30 syntetolja i alla temperaturområden.


Inkörningsprocedurerna för motorn förblir desamma när man använder syntetolja.

Tänk på att användning av syntetolja inte innebär att du kan slopa eller minska det regelbundna underhållet av gräsklipparen (exempelvis att kontrollera oljenivån, byta olja osv.)
https://www.briggsandstratton.com/eu/sv_se/support/faqs/browse/mower-oil-type-and-capacity.html
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Öland4ever Öland4ever skrev:
Man får nog i första hand gå efter vad motortillverkaren rekommenderar. Jag känner bara till Brigg & Stratton motorerna och Hondamotorerna som suttit på Klippos klippare. Och där anger B&S SAE 30 gräsklipparolja (rak 30 mineral) medans Honda anger uttryckligen SAE 10W-30 multigrade mineral API SJ klassad olja i sina manualer.
Har väl bara ändrat mina egna oljebyten till Hondamotorn till SAE 15W - 40 eftersom jag ofta kör klipparen varma (heta) sommardagar.
Rekommendationerna är baserat på vad som fanns då, det är samma sak med gamla bilar. Det är bara bra med en bättre modern olja, trotts att det står att man ska ha en olja som var bra på 60talet. Det ska du se som ett minimikrav, inte den bästa oljan för motorn.
 
D Dilato skrev:
Det fanns väl knappt syntetolja när B & S småmotorer skapades, så då blev ju rekomendationen därefter.

Men, nya tider:

Kan du använda syntetisk gräsklipparolja? Ja!

Vi har nyligen ändrat våra rekommendationer för motorolja till att du nu kan använda en 5W-30 eller 10W-30 syntetolja i alla temperaturområden.


Inkörningsprocedurerna för motorn förblir desamma när man använder syntetolja.

Tänk på att användning av syntetolja inte innebär att du kan slopa eller minska det regelbundna underhållet av gräsklipparen (exempelvis att kontrollera oljenivån, byta olja osv.)
[länk]
Jo, det verkar ju väldigt sannolikt som du påstår. I min första Klippo, som var en sk "kommunklippare" som jag köpte begagnad av den kommun jag bodde i på den tiden mitten av 1970-talet, hällde jag i multigradeolja. Men i det fallet inträffade samma sak som en gammal bil som gått på mineralolja under många år - alla sot- och kolavlagringar som bildats och tätat motorn under många år släppte och motorn började skramla som fan. Så jag har varit med om det både när det gäller gamla bilar och gamla gräsklippare.
Men självfallet, nyare oljor håller naturligtvis högre kvalitet. Det vore väl märkligt annars.
 
Så här står det tex ´för den GCV135 jag har på klippon

Instruktionsdiagram för viskositetsklasser hos motorolja baserat på omgivningstemperatur och SAE-standarder.

Den raka oljan som säljs i trädgårdsbutikerna är skräpolja med ett oerhört literpris. Lurendrejeri skulle jag säga.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Så här står det tex ´för den GCV135 jag har på klippon

[bild]

Den raka oljan som säljs i trädgårdsbutikerna är skräpolja med ett oerhört literpris. Lurendrejeri skulle jag säga.
Om det är skitolja har jag ärligt talat ingen uppfattning om. Däremot är literpriset högt eftersom den säljs i ca halvliterförpackningar. Kunde du köpa gräsklipparoljan i 4- eller 5-liters förpackningar så vore det ju lite annorlunda.

Här har du en bild på den olja jag använder: BYGGAHUS LÄNK 😉
 
För egen del, till en gcv135 blir det en syntetiskt 10w30 från Biltema eller OKQ8, beroende på vad som vid köptillfället är tillgängligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Så här står det tex ´för den GCV135 jag har på klippon

[bild]

Den raka oljan som säljs i trädgårdsbutikerna är skräpolja med ett oerhört literpris. Lurendrejeri skulle jag säga.
Även enkla mineraloljor har dessa tvättande tillsatser i dag. Så det bör inte ha påverkat resultatet.
 
MultiMan
Öland4ever Öland4ever skrev:
Men du tror inte att risken är betydligt större för gamla sura förbränningsrester som ligger kvar och fräter i motorn om man kör med bensinmacksbensin än alkylat? Själv kör jag med alkylat och låter faktiskt den gamla oljan ligga kvar i motorn till nästa vår då jag bara startar igång den och låter den gå ca 15 min tills oljan hinner bli varm och sedan tappar ur den. Och sedan fyller på ny mineralbaserad multigradeolja. Har själv en Klippo Excellent med Honda GCV 140 motor. På det sättet får motorn sprillans ny "färsk" olja på våren.
Det optimala vore naturligtvis att tappa ur den gamla oljan på hösten, fylla på ny olja och köra motorn varm och sedan tappa ur denna olja på våren och återigen fylla på ny färsk olja. Oljan är ju i vart fall en försvinnande liten summa mot vad bränslet kostar.
Alkylat och Honda-motor smutsar knappt oljan. Går inte se att den ens är använd efter en säsong på min GCV135 från 2004, så motor och drivmedel påverkar mycket.

Gamla Briggs sidventilare med mackbensin smutsar oljan som en diesel.
 
MultiMan
D Daniel 109 skrev:
Vilken fördel är det med en rak 30olja jämfört med tex en 10-W30? Jag kör med den oljan jag har till bilen när jag byter på klipparen. Så det är nog 5W-30.
Modernare klippare av bra kvalitet som en Honda lär 5W-30 funka bra. Jag körde helsyntet 5W-30 ett tag i en gammal Klippo Kommun från 1977 med Briggs sidventilare. Den tog nästan mer olja än bensin. Med rak 30 blev det rimligt. Men den skar ju inte eller något sådant. Möjligen lite mer lagerljud, men det är inte så konstigt efter så många år.

Till min Honda kör jag för närvarande Castrol GTX 10W-30 delsyntet och det har fungerat mycket bra. Obefintlig oljeförbrukning men ändå en bra olja för kalla norrländska vår- och höstkvällar. Rak 30 tar längre tid att smörja ventilstyrningarna i en toppventilare och därför vill jag ha multigrade, som Honda också rekommenderar i mitt klimat.
 
Tomture61
Vet ej om det avhandlats men bensin från macken kan ge avlagringar i bränslesystemet på tex klippare / motorsågar . Ser ut som brun sirap .
En BMW ägare funderade vad för skit han hade i tanken (skulle bytas) Detta var avlagringar från ett bränsle som tyvärr ej är så rent . 20 % i tanken var avlagringar 🙄

Alkylat bränsle är en mycket renare produkt + man slipper stå i avgaser som handlats från pumpen .
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej om det avhandlats men bensin från macken kan ge avlagringar i bränslesystemet på tex klippare / motorsågar . Ser ut som brun sirap .
En BMW ägare funderade vad för skit han hade i tanken (skulle bytas) Detta var avlagringar från ett bränsle som tyvärr ej är så rent . 20 % i tanken var avlagringar 🙄

Alkylat bränsle är en mycket renare produkt + man slipper stå i avgaser som handlats från pumpen .
Håller fullständigt med dig - alkylat ska det vara. 👍 Kan dra en sann story från en lokal gräsklipparsäljare. Han hade fyllt upp en rengjord glasflaska med vanlig bensinmacksbensin och plomberat den och ställt den på disken till sin butik. Där fick den stå något eller några år. Och man verkligen såg gång efter gång när man kom in i butiken hur bensinen förändrades och blev sunkigare och sunkigare.

Så kör man alkylat och hyfsat bra olja, åtminstone i maskiner med Hondamotorer typ Klippo, så är man i vart fall en bra bit på vägen mot en problemfri klippare. Och blås rent luftfiltret nu på våren med jämna mellanrum när det är mycket pollen i luften.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Annars kan jag slå ett slag för Briggs&Strattons egen bränsletillsats Fueltfit eller vad den heter. Fungerar ypperligt och man kan tanka vanlig "billig" bensin och man slipper avlagringar och skit i förgasarna. Det löser såklart inga gamla synder men av det jag sett så fungerar det bra.
 
MultiMan
Konstig omväg med att köpa bränsletillsatser för att använda vanlig bensin, när alkylat finns enkelt tillgänglig i hela Sverige. I USA hade jag förstått anledningen.

Vad innehåller tillsatsen för ämnen? Renar den de betydligt smutsigare avgaserna från standardbensin? Vad kostar den?

Privatpersoner använder så lite bränsle i de allra flesta fall att merkostnaden för alkylat är lätt att bära.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
vad är det för konstigt med den "omvägen" ? . Flaskan med tillsatsen räcker länge och vanlig bensin är enklare att köpa. Tillsatsen kan man använda i mopeder och allt möjligt. Är ju lika samma illa där med beläggningar och skit i förgasarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.