MultiMan MultiMan skrev:
Privatpersoner använder så lite bränsle i de allra flesta fall att merkostnaden för alkylat är lätt att bära.
Vet inte det. Det kanske handlar om en tusenlapp per säsong för mig och den kan jag använda till något annat. Tycker gräsklipparen fungerar precis lika bra på vanlig 95.

Till sågarna kör jag dock färdigblandad Aspen/Reliant både av lathet och hälsoskäl, men här går det åt betydligt mindre volymer för min del.
 
  • Gilla
Pyka och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Min Honda med Keihinförgasare sätter igen direkt i munstyckena om jag glömmer vanlig bensin kvar över vintern. Blir svårstartad och går ojämnt.

Gammal Briggs sidventilare? Inga problem, men där hostar man kolväten större delen av klippningen istället.

Alla ska givetvis göra som de vill.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Min Honda med Keihinförgasare sätter igen direkt i munstyckena om jag glömmer vanlig bensin kvar över vintern. Blir svårstartad och går ojämnt.
Jag har väl tur med mina gräsklippare (bägge "aktiva" just nu har hondamotor, förgasare okänd) för jag har aldrig haft problem med fjolårsbensinen i någon klippare. Tankar dock proppfullt på hösten för att minimera kondens.

Däremot har jag en kinamoppe som vägrar gå på gammal bensin. Helt tvärkört så jag håller verkligen med om att det kan vara problem med gammal bensin. Den riktiga hojen verkar dock inte bry sig...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag rengjorde förgasaren på chefens Honda gräsklippare och den har bara gått på alkylatbensin. Har aldrig tidigare sett så mycket avlagringar i en förgasare.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det kanske handlar om en tusenlapp per säsong för mig och den kan jag använda till något annat.
Men då förbrukar du runt 75L fyrtaktsbränsle/år. De flesta "vanliga" fastigheter klarar sig på 10-15L.
Du klipper många kvm.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Så här står det tex ´för den GCV135 jag har på klippon

[bild]

Den raka oljan som säljs i trädgårdsbutikerna är skräpolja med ett oerhört literpris. Lurendrejeri skulle jag säga.
Jag brukar använda sae 30 småmaskinsolja just för att den är så billig. Nu handlar jag iofs inte märkesolja i trädgårdsbutiken.
 
Gamla briggs sidoventilare behöver tjock olja annars ryker de som fa.....
 
N Niq skrev:
Jag rengjorde förgasaren på chefens Honda gräsklippare och den har bara gått på alkylatbensin. Har aldrig tidigare sett så mycket avlagringar i en förgasare.
Jag är förvånad. Väldigt förvånad. Att förgasaren på en Hondamotor skulle vara helt igensatt av avlagringar som är körd på alkylat från den dagen den lämnat fabriken? Har tom läst på något Hondaforum för "Honda lawn mowers" att Hondas garanti inte ens gällde om man körde med vanlig bensinmackssoppa med 5 - 10% etanolinblandning.

Man kan ju se det ur en annan aspekt för oss väldigt få som inte meckar med våra gräsklippare själva utan lämnar allt vidare till auktoriserade verkstäder när fel uppstår. Den lilla prisökningen för alkylat som drabbar oss är ändå en ganska liten kostnad mot vad de auktoriserade verkstäderna tar per timma för service och reparationer.
 
N Niq skrev:
Jag rengjorde förgasaren på chefens Honda gräsklippare och den har bara gått på alkylatbensin. Har aldrig tidigare sett så mycket avlagringar i en förgasare.
Blev varnad när man trodde jag fyllde en plåtdunk med alkylat att det kan släppa massa skit från bensintiden.
Nu var det en 20L plastdunk jag hade.
Så något lurt vart det nog med din chefs klippare som påverkade.
 
A AndersS skrev:
Men då förbrukar du runt 75L fyrtaktsbränsle/år. De flesta "vanliga" fastigheter klarar sig på 10-15L.
Du klipper många kvm.
Jag räknade grovt på vanlig soppa 20 kronor och alkylat 45:-. Det ger 25 kronor extra per liter för alkylat. Ingen riktig koll men jag fyller tre femmor några gånger per säsong så gissade på typ 40 liter per säsong, vilket ger en tusenlapp totalt.

Du fick det till 75 liter så någonstans räknar vi olika. Hur som helst skulle jag tro att jag gör av med 40-50 liter till klipparna och ja, det är några tusen kvadrat allt som allt.
 
P
Har en 15 år gammal Stiga 140cc som bara gått med alkylatbensin. Startar varje säsong på 3-4 ryck. Har aldrig bytt tändstift. Oljan bytt en gång på 15 år så jag har inte varit så snäll mot den.
 
A AndersS skrev:
Blev varnad när man trodde jag fyllde en plåtdunk med alkylat att det kan släppa massa skit från bensintiden.
Nu var det en 20L plastdunk jag hade.
Så något lurt vart det nog med din chefs klippare som påverkade.
Mycket möjligt. Jag vet dock att han köper alkylat på dunk färdigt. Men han är lite ekonomiskt lagd så det är alltid det billigaste han hittar.
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Jag är förvånad. Väldigt förvånad. Att förgasaren på en Hondamotor skulle vara helt igensatt av avlagringar som är körd på alkylat från den dagen den lämnat fabriken? Har tom läst på något Hondaforum för "Honda lawn mowers" att Hondas garanti inte ens gällde om man körde med vanlig bensinmackssoppa med 5 - 10% etanolinblandning.

Man kan ju se det ur en annan aspekt för oss väldigt få som inte meckar med våra gräsklippare själva utan lämnar allt vidare till auktoriserade verkstäder när fel uppstår. Den lilla prisökningen för alkylat som drabbar oss är ändå en ganska liten kostnad mot vad de auktoriserade verkstäderna tar per timma för service och reparationer.
Jo jag förstår inte hur man har råd med gräsklippare om man inte fixar den själv😀.

Jag använder inte alkylat för jag märker ingen annan skillnad när jag går bakom än att jag får huvudvärk av alkylaten. Jag har också en röjsåg som ska ha 2.5% blandning så då måste jag ändå blanda själv. Kör allt på 98 oktan.

Då när jag köpte gräsklippare så sa säljaren att jag kan köra den på alkylat om jag vill men att jag bör byta till 98 oktan när den ska gå i vinteride.
 
Fick en 20+ år gammal klippo som alltid gått på mackbensin utan problem.
Startade på första draget. Annat skit som gick sönder.

Köpte en ny klippo för några år sedan. Kör på 98. På våren startar den på andra utan att gnälla mer. Så kör på mackbränsle.
Sen ska den gona när man klipper gräs.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag räknade grovt på vanlig soppa 20 kronor och alkylat 45:-. Det ger 25 kronor extra per liter för alkylat. Ingen riktig koll men jag fyller tre femmor några gånger per säsong så gissade på typ 40 liter per säsong, vilket ger en tusenlapp totalt.

Du fick det till 75 liter så någonstans räknar vi olika. Hur som helst skulle jag tro att jag gör av med 40-50 liter till klipparna och ja, det är några tusen kvadrat allt som allt.
Tankar vid aspenpump och i höstas skilde det ca 15 kr, har inte tankat i år. Brukar fylla 20L fyrtaktsdunk och 10L tvåtakt, räcker ett år för mig.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.