Hej!
Fick gräsklippare från gamla husägare när vi fick ta över huset.

Idag skulle jag köra igång den för första gången. Den startade på en gång och gick bra. Men precis när jag var nästan klar så tog soppan slut. Åkte till Biltema för att köpa bensin men blev ställd när jag såg att det fanns fler olika varianten av bensin, för två takts och fyra.

Frågan är då var har jag på min?
Någon som känner sig bekant i det område och kan tala om direkt vad är det för typ av gräsklippare jag har samt vilken bensin som behövs för den?

Kan även passa på fråga om någon vet om man behöver serva ofta en sådan, behövs det någon oljebyte, filter osv,?

Tacksam för svar!

• En gul gräsklippare med en svart tändningsspole och instruktionsetikett som anger att man ska fylla på med olja före start.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul och grå gräsklippare från Stiga parkerad på gräsmattan.
    Skapa konto
  • Gul och grå gräsklippare av märket Stiga med RS 100 OHV-motor som står på gräsmatta.
    Skapa konto

Bästa svaret

Snabb googling är det en fyrtaktsmotor. Jag kör 98 oktanig från macken på min.
Tömmer den på olja innan vinterförvar.
Blåder rent luftfiltret med tryckluft.
Fyller med olja på våren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
4-takt Aspen.

• Gilla
hsd och 7 till
  • Laddar…
P Pyka skrev:
Snabb googling är det en fyrtaktsmotor. Jag kör 98 oktanig från macken på min.
Tömmer den på olja innan vinterförvar.
Blåder rent luftfiltret med tryckluft.
Fyller med olja på våren.
Tack för svaret!
Jaså så det går att tanka i vanlig 98 från macken?
Jag trodde att det var speciell anpassad bensin för just gräsklippare.

Kan inte se någon oljepåfyllningslock, sitter antagligen under kåpan.

Oljan antar jag man köper anpassad till gräsklippare?

Stefan N Stefan N skrev:
4-takt Aspen.
Tack! Vad menas med Aspen? Något viktigt att veta vad gäller val av bränsle eller olja,?

Aspen är ett varumärke för löjligt högt prissatt bensin på smådunkar. Säkert bättre för miljön dock. Är din en vanlig 4taktsmotor så funkar vanlig 95a eller 98a från macken. Olja kan du köpa speciellt för 4takts gräsklippare, men en helt vanlig allroundolja för "alla" motorer fungerar bra. Olja är olja och gräsklippare brukar inte vara så knössliga med vad man matar i dem. (oh vad oljeexperterna kommer klanka nu =) hehe

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
Aspen är ett varumärke för alkylatbensin. Du kan välja valfritt fabrikat. Alkylat ger renare avgaser och orsakar inte samma avlagringar i förgasaren om man inte tömmer på bensin inför vinterförvaringen. Helt överlägset enligt mig som kört både 2T och 4T alkylat i minst 15 år. Mindre problem med maskinerna över tid och mindre behov av underhåll.

Edit: Gällande olja så är det allra viktigaste med lågpresterande gräsklipparmotorer utan oljefilter att man byter olja varje år och ser till att oljenivån är ok under tiden. Äldre motorer körde oftast på rak SAE30, medan nyare (som din med toppventiler) ofta har med även vanlig multigrade såsom 10W-30 i listan över rekommenderade oljor. Äldre sidventilare mår oftast bäst av den äldre oljetypen och det ger normalt sett lägre oljeförbrukning också.

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 7 till
  • Laddar…
Samma svar här, kör på alkylat 4-takt.
Och att det finns olja i maskin, ska kollas tills du vet om den förbrukar olja, vissa motorer gör det och andra inte. Viktigaste är att det finns olja i den.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag vill påstå att fördelarna med alkylatbensin är våldsamt överdrivna i Sverige. Ingen tvekan att det är miljövänlagare än bensin, men motorn mår lika bra av vanlig bensin. Alla bensinmotorer är framtagna för just bensin. Att dom kan gå på alkylat också är en annan sak. Används alkylatbensin ens utanför Norden ? Jag kör mina gräsklippare och andra småmotorer på vanligt bensin, tömmer inte några tankar över vintern, och det strular aldrig. Men kan får ju göra som man vill.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
P peter_73 skrev:
Jag vill påstå att fördelarna med alkylatbensin är våldsamt överdrivna i Sverige. Ingen tvekan att det är miljövänlagare än bensin, men motorn mår lika bra av vanlig bensin. Alla bensinmotorer är framtagna för just bensin. Att dom kan gå på alkylat också är en annan sak. Används alkylatbensin ens utanför Norden ? Jag kör mina gräsklippare och andra småmotorer på vanligt bensin, tömmer inte några tankar över vintern, och det strular aldrig. Men kan får ju göra som man vill.
Vilka maskiner pratar vi om då? Gamla Briggs sidventilare med membranförgasare krånglar i princip aldrig om så bensinen är 10 år gammal, men är i gengäld extremt skitiga mot miljön. Alla moderna toppventilare med någorlunda avancerade förgasare eller högpresterande 2-taktare har gett mig betydligt mindre problem sedan jag bytte till alkylat.

Vad har det för betydelse vad andra länder gör? Märkligt resonemang. Det finns massor av andra länder som skiter i allt annat än priset, med välkända konsekvenser för miljön, genom t ex kolkraft. Med alkylat får man både bättre miljö och motorer som krånglar mindre. Win-win.

Jag är verkligen ingen miljöpartist, utan raka motsatsen. Däremot gillar jag fakta och vetenskap.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tack er alla för era svar och tips!
Nu har jag iaf lite mer koll på min gräsklippare och vad som behöver göras med den!

4-takt ska du ha. Alkylat 4-takt (blå kork) från Biltema fungerar perfekt. Aspen är bara ett varumärke som är störst på alkylatbränsle i Sverige. Sedan om du väljer Aspenalkylat eller Biltemaalkylat kvittar.
Största skillnaden är att alkylaten är mycket renare och mindre hälsofarlig än vad vanlig bensinmacksbensin är. De allra flesta cancerogena ämnen som man andas in när man klipper gräset när bensinen förbränns är bortplockade i alkylaten Samt att alkylaten håller motorerna mycket renare. Den enda nackdelen är att alkylaten är dyrare än vanlig bensinmackssoppa. SAMT icke att förglömma - alkylaten är ETANOLFRI. Behöver jag tillägga att gräsklippare inte är några större fantaster av etanol. 😉

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag kör 95 oktan från macken i min 4takts briggs. Funkar hur bra som helst, även med bensin som stått över vintern.
Inne på 10.e säsongen nu tror jag.

Redigerat:
  • Gilla
tyomka och 1 till
  • Laddar…
forts. på mitt inlägg ovan. Man kan ju vanligtvis väldigt enkelt se om det är en 2-taktare eller en 4-taktare eftersom sitter det en oljesticka på motorn så är det en 4-taktare. Här har du en manual... åtminstone till den modellen som heter STIGA Multiclip 46S som troligen är hyfsat identisk med STIGA Collector 46S!!???

Finns säkert att tanka ner i PDF-format om du är intresserad.

https://www.bruksanvisni.ng/stiga/multiclip-46-s/bruksanvisning

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
Är det vanligt med gräsklippare med 2-taktsmotor? Trodde de flesta var 4-takts.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.