richardtenggren richardtenggren skrev:
Fy fan, jobbigt med träd som vajar vilt ;)

I vårt fall handlar det dock BARA om att parkeringsljuset dött, då det är LED så lär man byta hela lyktan… i vissa lägen är en del innovationer sådär :p
För att byta lyktan lär man av med bakre kofångaren och en del inredning, servicevänligt :p

Det läskiga är väl att betänka att på Kodiaqen är all belysning LED…
20':- per framlykta (LED) på V90 hörde jag nåt om...
:rolleyes:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
20':- per framlykta (LED) på V90 hörde jag nåt om...
:rolleyes:
18’ på xc60..
 
R Rikard_Sa skrev:
18’ på xc60..
Som hittat, läge att välja låg självrisk på vagnskadegarantin utöver glastaket..:rolleyes:
 
S
FredrikR FredrikR skrev:
Som hittat, läge att välja låg självrisk på vagnskadegarantin utöver glastaket..:rolleyes:
Känns skönt att ha beställt en bil med 6 års garanti (med mycket LED och annan elektronik). (y)
En bil täckt av snö visar bakljus och modellnamn "IONIQ 5" i skymningen eller gryningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår grovsågade jag ekplank 60 mm tjocka, 45-50 cm breda och 3,9 m långa.
Den här trenden med grova plank som bordskivor har inget skyddsombud hittat på…

En cirkelsåg och skena på ett råsågat träslab i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor staplade på arbetsbänk i snickeri, olika storlekar och texturer, rått virke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Mera skrivbordsbygge.
Yngsta ville ha lika som storebror.
Träbänkskiva, cirkelsåg, verktygsbänk i garage, bil i bakgrunden, kartong, mätband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick ta av hela 15mm för att den skulle få plats på rummet. :geek:
 
  • Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
Använt alla julklappstvingarna (tack mig själv) för att limma ihop en halv bokhylla. Nu blir det middag, så den här får stå och torka till något annat år.
Ett träprojekt kläms fast i en verkstad full av verktyg och trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Bäckström92 och 11 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Använt alla julklappstvingarna (tack mig själv) för att limma ihop en halv bokhylla. Nu blir det middag, så den här får stå och torka till något annat år.
[bild]
Är du nöjd med de tvingarna? Jag funderar på att uppgradera mitt eget bestånd, men kan inte bestämma mig för vilka jag ska köpa.
 
Väldigt nöjd faktiskt. Flera saker jag gillar. Dels att den stora ytan gör att man kan klämma i väldigt hårt även som i dag på furu utan att det blir gropar. Samma stora och väldigt stabilt parallella klämytor gör att (igen för mitt pågående bokhyllebygge) de inte bara klämmer ihop utan stabiliserar och håller hela bygget rakt när man väl klämt åt dem rätt.

Klart det går att göra samma sak med limknektar och lite hjälppinnar som stagar upp och skyddar, men för mig vars puls går upp med minst 30 slag i minuten så fort jag ska börja få ihop en lite stökigare limning med tidspress och saker som inte samarbetar, är allt som gör att det går enklare och med färre prylar och moment inbladade som kan ställa till det, något väldigt positivt. Dyra som attan är de, men jag är ändå nöjd med köpet. Nu väntar jag på förlängningsprylar som gör att jag kan sätta ihop dem två och två och få till resten av bokhyllan.

Tillbaka till vad jag gjort i dag. I dag har jag limmat ihop andra bottendelen till bokhyllebygget. Fast innan jag gjorde det tillverkade jag några stadiga trävinklar som gjorde att mellanväggarna stod där de skulle, både stadigt och exakt vinkelrätt, innan jag la på toppen. Otroligt mycket enklare än i går då jag inte hade dem. Till skillnad från tvingarna i princip gratis.

Träskåp under limning med skruvtvingar i en verkstadsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bäckström92 och 6 till
  • Laddar…
Har beställt nya överdimensions insugsventiler till traktorn, lossat limträbalkar för snickeribygget och putsat upp topplocket så jag kan föra det på renovering. Fullt upp.
 
  • Gilla
Norrtull och 4 till
  • Laddar…
Bidrar med en liten limning jag också (med mina rappliga tvingar). Det ska bli ännu en ändträskärbräda, denna gång av en massa överblivna bitar som legat och skräpat, så mönstret kommer bli lite random.
 
  • Verkstad med bandsåg, trä delar fastspända för skärning eller limning, ordentligt organiserad, verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Väldigt nöjd faktiskt. Flera saker jag gillar. Dels att den stora ytan gör att man kan klämma i väldigt hårt även som i dag på furu utan att det blir gropar. Samma stora och väldigt stabilt parallella klämytor gör att (igen för mitt pågående bokhyllebygge) de inte bara klämmer ihop utan stabiliserar och håller hela bygget rakt när man väl klämt åt dem rätt.
Håller med, det är trevliga tvingar!

Ett tips är att faktiskt använda de där distanserna som följer med, lade mina i en låda och körde på utan dem och det som händer då är att man lätt får lim på själva stålskenan vilket till slut gör dem ganska tungjobbade (svårt att flytta den rörliga käften). Med distanserna på plats kan man enklare komma åt och ta bort limmet eller ännu hellre placera distansen vid respektive limfog.
 
  • Gilla
Niklas Andersson och 1 till
  • Laddar…
Ett stalltips är att alltid ha lite vax på skenorna. Då är det bara att dra bort limmet samt det smörjer lite
 
  • Gilla
Qjanto och 3 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Ett stalltips är att alltid ha lite vax på skenorna. Då är det bara att dra bort limmet samt det smörjer lite
Vad för vax använder ni?
 
S sinuslinus skrev:
Vi vet ju inte om han är anställd eller patient? ;)
man brukar skämta om att skillnaden på vårdarna och patienterna i den miljön är vårdarna har nycklar och går hem klockan 16:00
 
Tänkt fel om omkoppling av matning på motorn till våtslipen, för det gpr väl inte att byta till enfas på denna?
Metallplatta med tekniska specifikationer, fäst på maskin, märkt "HAGGLUNDS", säkerligen komponentinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.