3 474 765 läst · 18 524 svar
3475k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
20':- per framlykta (LED) på V90 hörde jag nåt om...richardtenggren skrev:Fy fan, jobbigt med träd som vajar vilt
I vårt fall handlar det dock BARA om att parkeringsljuset dött, då det är LED så lär man byta hela lyktan… i vissa lägen är en del innovationer sådär
För att byta lyktan lär man av med bakre kofångaren och en del inredning, servicevänligt
Det läskiga är väl att betänka att på Kodiaqen är all belysning LED…
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 268 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 268 inlägg
Känns skönt att ha beställt en bil med 6 års garanti (med mycket LED och annan elektronik).FredrikR skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Igår grovsågade jag ekplank 60 mm tjocka, 45-50 cm breda och 3,9 m långa.
Den här trenden med grova plank som bordskivor har inget skyddsombud hittat på…
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är du nöjd med de tvingarna? Jag funderar på att uppgradera mitt eget bestånd, men kan inte bestämma mig för vilka jag ska köpa.Hep skrev:
Väldigt nöjd faktiskt. Flera saker jag gillar. Dels att den stora ytan gör att man kan klämma i väldigt hårt även som i dag på furu utan att det blir gropar. Samma stora och väldigt stabilt parallella klämytor gör att (igen för mitt pågående bokhyllebygge) de inte bara klämmer ihop utan stabiliserar och håller hela bygget rakt när man väl klämt åt dem rätt.
Klart det går att göra samma sak med limknektar och lite hjälppinnar som stagar upp och skyddar, men för mig vars puls går upp med minst 30 slag i minuten så fort jag ska börja få ihop en lite stökigare limning med tidspress och saker som inte samarbetar, är allt som gör att det går enklare och med färre prylar och moment inbladade som kan ställa till det, något väldigt positivt. Dyra som attan är de, men jag är ändå nöjd med köpet. Nu väntar jag på förlängningsprylar som gör att jag kan sätta ihop dem två och två och få till resten av bokhyllan.
Tillbaka till vad jag gjort i dag. I dag har jag limmat ihop andra bottendelen till bokhyllebygget. Fast innan jag gjorde det tillverkade jag några stadiga trävinklar som gjorde att mellanväggarna stod där de skulle, både stadigt och exakt vinkelrätt, innan jag la på toppen. Otroligt mycket enklare än i går då jag inte hade dem. Till skillnad från tvingarna i princip gratis.
Klart det går att göra samma sak med limknektar och lite hjälppinnar som stagar upp och skyddar, men för mig vars puls går upp med minst 30 slag i minuten så fort jag ska börja få ihop en lite stökigare limning med tidspress och saker som inte samarbetar, är allt som gör att det går enklare och med färre prylar och moment inbladade som kan ställa till det, något väldigt positivt. Dyra som attan är de, men jag är ändå nöjd med köpet. Nu väntar jag på förlängningsprylar som gör att jag kan sätta ihop dem två och två och få till resten av bokhyllan.
Tillbaka till vad jag gjort i dag. I dag har jag limmat ihop andra bottendelen till bokhyllebygget. Fast innan jag gjorde det tillverkade jag några stadiga trävinklar som gjorde att mellanväggarna stod där de skulle, både stadigt och exakt vinkelrätt, innan jag la på toppen. Otroligt mycket enklare än i går då jag inte hade dem. Till skillnad från tvingarna i princip gratis.
Logga in
Skapa konto
Håller med, det är trevliga tvingar!Hep skrev:Väldigt nöjd faktiskt. Flera saker jag gillar. Dels att den stora ytan gör att man kan klämma i väldigt hårt även som i dag på furu utan att det blir gropar. Samma stora och väldigt stabilt parallella klämytor gör att (igen för mitt pågående bokhyllebygge) de inte bara klämmer ihop utan stabiliserar och håller hela bygget rakt när man väl klämt åt dem rätt.
Ett tips är att faktiskt använda de där distanserna som följer med, lade mina i en låda och körde på utan dem och det som händer då är att man lätt får lim på själva stålskenan vilket till slut gör dem ganska tungjobbade (svårt att flytta den rörliga käften). Med distanserna på plats kan man enklare komma åt och ta bort limmet eller ännu hellre placera distansen vid respektive limfog.