3 411 466 läst · 18 311 svar
3411k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Hmm, det här är ju inte det jag håller på med till vardags så lite problem. Knottrig yta på karmarna, trots 3 tunna strykningar. Det är inte direkt så att jag har gått på för tidigt med färgen, de tidigare lagren målades i somras Försökt googla, men inte hittat de här problemen, endast om stora blåsor på fasad etc. Det här är ner av det som vi som sprutlackerar kallar kokblåsor typ. Nga förslag snälla?mowatom skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
Vad kör du med för färg?mowatom skrev:Hmm, det här är ju inte det jag håller på med till vardags så lite problem. Knottrig yta på karmarna, trots 3 tunna strykningar. Det är inte direkt så att jag har gått på för tidigt med färgen, de tidigare lagren målades i somras Försökt googla, men inte hittat de här problemen, endast om stora blåsor på fasad etc. Det här är ner av det som vi som sprutlackerar kallar kokblåsor typ. Nga förslag snälla?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 305 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 305 inlägg
Den där är ju markerad som skarp, så....Gimp skrev:
Gissar att den är avskjuten dock så att det bara är ett tomt rör. Du kan inte se om du hittar någon märkning på det förutom det som syns i bild? Nyfiken i en strut....
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
Fantastiskt fina fönster så trist om målningen inte blir bra. Jag har lyckats åstadkomma typ samma resultat en gång när jag målade (med linoljefärg, som jag antar du använt) på nyslipat trä utan att blåsa/borsta bort slipdammet ordentligt innan. Kan det vara så enkelt? Annars bör du kunna fixa till resultatet genom att slipa ner det målade lite lätt med halvfint slippapper, typ 180 korn.mowatom skrev:Hmm, det här är ju inte det jag håller på med till vardags så lite problem. Knottrig yta på karmarna, trots 3 tunna strykningar. Det är inte direkt så att jag har gått på för tidigt med färgen, de tidigare lagren målades i somras Försökt googla, men inte hittat de här problemen, endast om stora blåsor på fasad etc. Det här är ner av det som vi som sprutlackerar kallar kokblåsor typ. Nga förslag snälla?
Det skulle kunna vara så, men har dock blåst av innan osv. De två tidigare strykningarna är tom gjorda i lackboxen, och där är det 99,99% dammfritt. Ja, jag får slipa när det är helt torrt, alt sickla av det nu. Trist!fatsug skrev:Fantastiskt fina fönster så trist om målningen inte blir bra. Jag har lyckats åstadkomma typ samma resultat en gång när jag målade (med linoljefärg, som jag antar du använt) på nyslipat trä utan att blåsa/borsta bort slipdammet ordentligt innan. Kan det vara så enkelt? Annars bör du kunna fixa till resultatet genom att slipa ner det målade lite lätt med halvfint slippapper, typ 180 korn.
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
När jag målade mina fönster med linoljefärg så blev de första två fönstrens knottriga för att jag målade för tjockt med färg. Inte första lagret, men däremot andra (då vart det svårare att se hur tjockt man eg.målade på).mowatom skrev:
Bifogar en inzomad bild. Varje knottra är typ max 1mm stor..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen kan det säkert finnas tusen orsaker till till knotter
Jag har alltid gått efter devisen att man ska ha kvar mer färg på penseln efter strykning än innan. Kan låta löjligt men då riskerar man aldrig att måla för tjockt. Att det sen tar fem gånger så lång tid är snabbt glömt sen när det är gjort