nanowire skrev:
...
Inte gjort den själv utan fick mycket hjälp. Hålen borrade jag iaf 😊
Är det ett Halloween-monster :)

Kommer att skrämma sk**en ur varje gubbe/gumma med tummen mitt i handen :p
 
KnockOnWood skrev:
Är det ett Halloween-monster :)

Kommer att skrämma sk**en ur varje gubbe/gumma med tummen mitt i handen :p
Arr, arr! Piraten Jack ser du väl? :p
 
En liten låda med cncn... :) Skuren utan ngn passmån och det passade bra, vilket får mig att misstänka att mitt frässtål inte är exakt 1/4". ska mäta ;)

Träsken i mörkt och ljust trä med sammanfogade bitar och ovala öppningar, placerad på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
trattalask och 1 till
  • Laddar…
Det blev en hybrid mellan Paulk- och MFT-arbetsbord/bänk. Hade en ful-mdf liggandes som jag tänkte byta ut mot en riktig MFT-toppskiva, samt komplettera med några benchdogs. Då bör den täcka de flesta av mina behov: Möjlighet att spänna fast arbetsstycken på olika håll, göra vinkelräta snitt med sänksågen, och kunna flyttas runt och stoppas undan då jag inte har ett dedikerat verkstadsrum. Allt detta är ju några snäpp vassare på MFT:n, men prislappen är lite svår att motivera för en hemmapulare som jag :)

Hybrid mellan Paulk- och MFT-arbetsbord med MDF topp och hålmönster, på hopfällbara bordsben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 5 till
  • Laddar…
S
Kapat upp mdf skivor, rundat av framkanten, grundmålat, täckfärg på ena skivan, bordsskivor till lilltjejens kommande lego/skrivbord. Färgskalan är intressant....:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Har just kommit underfund med varför sågsnitten inte blev exakta trots noggrant mätande och kontrollmätande. Inställningen som håller klingan hade lossnat :( så nu blir det till att justera in efter bästa förmåga för att få det hela rakt igen.
Någon som har nåt bra tips hur man gör på bästa sätt för att få klingan parallell med anslagsspåret (tror jag det heter) på min DW744?
Bordsåg med löstaget blad vilket påverkat precisionen vid sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en löst inställningsmekanism vid sågbladet på en Dewalt DW744 bordsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Skooda skrev:
Kapat upp mdf skivor, rundat av framkanten, grundmålat, täckfärg på ena skivan, bordsskivor till lilltjejens kommande lego/skrivbord. Färgskalan är intressant....:)
En av de "snälla" färgerna :) ja just det, lilltjejen ville att denna skiva skulle ha två färger :wow: absolut, vad gör man inte :)

Vit skiva med uppradade runda utskärningar på en arbetsbänk i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Byggde dessa 2 badrumsmöbler helt på egen hand med hjälp av lite verktyg :)
Allt går om man vill!
Kul var det också!

Byrån på övre bilden byggdes för att dölja den fula vattenmätaren.

Byrån på nedre bilden byggdes för att passa in exakt där den står.
En rolig grej var att jag av ren slump hittade ett perfekt handfat som passade precis! Hade tur där!

Verktyg som användes:
Dewalt bordsåg
Dewalt exenterslip
Dewalt skruvdragare
Festols sticksåg
Festols sänksåg
Bosch dyckertpistol
Bosch hörnslip
Festool sänksåg



Badrummet som syns i bakgrunden har jag också byggt själv :)
Var de första jag gav mig in på när vi köpte huset.
På så sätt kastades man in i renoverings branchen. Hade noll erfarenhet då. Nu har man lärt sig lite på vägen :)
 
  • Vit badrumsmöbel med låda och skåpdörrar byggd för att dölja vattenmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemsnickrad badrumsmöbel döljer vattenmätare, intill vit tvättställ och svart-vita kakelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Simon Swartling och 12 till
  • Laddar…
Snyggt! Vore kul med lite bygg-bilder också :) Vad har du använt för material?
 
Hämtat ett lass med snickerivirke! 3 rejäla ekplank samt 6 ännu rejälare askplank.

Ek- och askplank fastspända på en släpvagn vid vägkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Simon Swartling och 6 till
  • Laddar…
vectrex skrev:
Hämtat ett lass med snickerivirke! 3 rejäla ekplank samt 6 ännu rejälare askplank.

[bild]
Trevligt, användas till något speciellt eller bara bra att ha?
 
erikssonandreas skrev:
Trevligt, användas till något speciellt eller bara bra att ha?
Nej, inga omedelbara planer. Ska kanta upp det sen får det ligga inne i värmen och torka några månader. Sen får vi se vad det kan bli av det!
 
Om man får fråga, vad får man punga ut för sånt virke nere i södern?
 
DennisCA skrev:
Om man får fråga, vad får man punga ut för sånt virke nere i södern?
Inte fått fakturan än men sist gav jag nog 8000kr kubikmetern för Ask och har för mig det var 10000kr / kubikmeter för Ek. Då skall tilläggas att måtten var väldigt generösa. Han drog av rejält på alla håll.
 
Jag fick en kastanj i våras, nota bene en hästkastanj, uppsågad, som jag sedan klöv till brasvirke.
Den har legat och torkat ett drygt halvår nu.
Törs man börja elda den, eller är det som att elda med hundralappar :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.