Frustrator Frustrator skrev:
Faktiskt 3 äkta granbrädor ihoplimmade :)
(y) Då var det bara specialfiltret som gjorde effekten. Om det det omvända filtret fanns kunde det spara mycket regnskog.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Byggt en raketlavett åt barnen. Går åt mycket PET-flaskor nu...

• Gilla
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Byggt en raketlavett åt barnen. Går åt mycket PET-flaskor nu...
[video]
"åt barnen"

• Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Ja, jag har annat att göra.
Träskiva som sågas på längden med en bordscirkelsåg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähögar och arbetsverktyg i en rörig verkstad, indikerar pågående arbete med en farstukvist.
Skapa konto

Måste ju bli klar med farstukvisten någon gång. Gäller att fixa så jag får jobba i fred.

Fulbyggde ett specialverktyg av en gammal handtagsplåt och två bitar fyrkantsstav. En ledtråd till vad den ska användas till finns i bilden.

• Specialverktyg gjort av handtagsplåt och fyrkantsstav, omgivet av borr och sticksåg på vågig plåt.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Såhär kan det gå då man inte tänker igenom nånting man ska reparera. Förgasaren till en liten röjsåg jag köpte har det brakat av en bit på, den biten håller skruven för tomgången, så den stannar om man inte hela tiden håller in gasen lite.

Nå jag sitter och funderar med förgasaren i händerna hur man bäst fixar den och kommer på idén att jag ska fästa en ny del i förgasarlocket. Det finns lite material där att jobba i.
CxSdEyrh.jpg

Sen svarvar jag och fräser till delen sådär grovt och kollar om det ser ut att funka
PyyL22Wh.jpg

Ser OK ut så borrar ett hål för skruven och gängar
iYfT9ach.jpg

Jag har applicerat kemisk metall, har nåt som heter Devcon som ska va för industriellt bruk så hoppas det håller.

Cn0jpOoh.jpg

Nå det är här som jag stötte på ett problem jag borde ha insett. Skruven ryms inte p.g.a luftfiltret som också ska dit. Originalt var biten med skruven L-format så skruven kom utifrån och rakt in, dvs 90 grader från riktningen den är nu:
3wBa4I1.png

Så jag får anpassa, vill inte göra om arbetet eller göra en såndär del, så jag gör en spacer så skruven får rum:
Wuk0Jrlh.jpg

g5Fgv0ch.jpg

Hörnet för skruven får extra utrymme:
z4iQpG0h.jpg

Och nu passar det, gjorde även en kortare skruv. Jag kan reducera tjockelen på spacern med hälften ännu ser det ut som.
5FpR3Qqh.jpg

Såhär i efterhand tycker jag att en bättre lösning vore att inte fokusera på förgasaren och reparera den, utan istället ta en plåtbit kanske 2mm tjock och lägg mellan luftfiltret och förgasaren, skär ut plåten i rätt form och bocka en del av den i 90 grader. Där kan man borra och gänga ett hål som då skulle hamna på samma vis som originalet. Trixiga där vore att få allt rätt linjerat.

• Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Byter till konsthampa i gungan som föll ner för några år sedan pga hampa.
Lilleman undrar var hans namn är så får nog även plocka fram några stämjärn :)
Trägunga med namn insnitt på sits och konsthamparep, barnhand syns till vänster.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 16 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja man gör sin trall klar sedan sätter man en ram av exempelvis 28x45 runt om som fris för att dölja ändträ.[bild]
Snyggt! Hur gjorde du för att få till distans mellan trall och ram?

Cheesen
P pfb skrev:
Snyggt! Hur gjorde du för att få till distans mellan trall och ram?
Den sitter kloss i. Det blir nog glest ändå. Stannar inget vatten där.

LoweW
Sågat till & fått limmat ihop en front till hatthyllan i hallen med infälld Hue LED-list. Just nu ser den inge vidare ut men med lite kvistlack & färg så kommer den bättra sig!

• Hand håller en sågad träbit med urtag för LED-list, på arbetsbänk med limtuber och klämmor i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Träfront tillverkad för hatthylla med urskuren plats för infälld LED-list och hoplimmade delar.
    Skapa konto
  • Träfront med pålagd limsträng för ihoplimning, bredvid en träkil.
    Skapa konto
  • Träfront till hatthylla under konstruktion med lim och klämmor på ett arbetsbord.
    Skapa konto
  • Gilla
ergonomen och 8 till
  • Laddar…
Nyinstallerat silverfärgat poolskydd över träpool på trädäck i trädgård.
Skapa konto

Monterat poolskydd - när man är två går det på nolltid men i förmiddags när jag försökte själv…

• Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Kaffe tänker ni.. Jo det också, men främst upptogs gårdagen med montering av hängrännor åt svärmor.

Första rännan mättes in och monterades efter uppspänt murarsnöre, visade sig när rännan monterats att takfoten lutade, åt fel håll så det blev omtag och en radda svordomar.. :rolleyes:
Monteringsanvisning för ställbar ränkkrok och en kopp kaffe på ett träbord.
Skapa konto

Att det inte står SSAB på plåten svider lite det också. ;)
Fortsätter nog med samma idag, så det blir klart.

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Kaffe tänker ni.. Jo det också, men främst upptogs gårdagen med montering av hängrännor åt svärmor.

Första rännan mättes in och monterades efter uppspänt murarsnöre, visade sig när rännan monterats att takfoten lutade, åt fel håll så det blev omtag och en radda svordomar.. :rolleyes:
[bild]

Att det inte står SSAB på plåten svider lite det också. ;)
Fortsätter nog med samma idag, så det blir klart.
Klart att det svärmar svordomar hos svärmor. Men det ingår då det inte är lokalproducerade plåtbitar.

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
richardtenggren
Noramasen Noramasen skrev:
Klart att det svärmar svordomar hos svärmor. Men det ingår då det inte är lokalproducerade plåtbitar.
Idag målas tyvärr ingen plåt i Borlänge, så frågan är om inte den målade plåten även valsas i vårt grannland i öst ;)
Eller kör Finnspång @FredrikR? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.