3 396 794 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Renoverare
· Uppsala
· 1 811 inlägg
Såhär kan det gå då man inte tänker igenom nånting man ska reparera. Förgasaren till en liten röjsåg jag köpte har det brakat av en bit på, den biten håller skruven för tomgången, så den stannar om man inte hela tiden håller in gasen lite.
Nå jag sitter och funderar med förgasaren i händerna hur man bäst fixar den och kommer på idén att jag ska fästa en ny del i förgasarlocket. Det finns lite material där att jobba i.
Sen svarvar jag och fräser till delen sådär grovt och kollar om det ser ut att funka
Ser OK ut så borrar ett hål för skruven och gängar
Jag har applicerat kemisk metall, har nåt som heter Devcon som ska va för industriellt bruk så hoppas det håller.
Nå det är här som jag stötte på ett problem jag borde ha insett. Skruven ryms inte p.g.a luftfiltret som också ska dit. Originalt var biten med skruven L-format så skruven kom utifrån och rakt in, dvs 90 grader från riktningen den är nu:
Så jag får anpassa, vill inte göra om arbetet eller göra en såndär del, så jag gör en spacer så skruven får rum:
Hörnet för skruven får extra utrymme:
Och nu passar det, gjorde även en kortare skruv. Jag kan reducera tjockelen på spacern med hälften ännu ser det ut som.
Såhär i efterhand tycker jag att en bättre lösning vore att inte fokusera på förgasaren och reparera den, utan istället ta en plåtbit kanske 2mm tjock och lägg mellan luftfiltret och förgasaren, skär ut plåten i rätt form och bocka en del av den i 90 grader. Där kan man borra och gänga ett hål som då skulle hamna på samma vis som originalet. Trixiga där vore att få allt rätt linjerat.
Nå jag sitter och funderar med förgasaren i händerna hur man bäst fixar den och kommer på idén att jag ska fästa en ny del i förgasarlocket. Det finns lite material där att jobba i.
Sen svarvar jag och fräser till delen sådär grovt och kollar om det ser ut att funka
Ser OK ut så borrar ett hål för skruven och gängar
Jag har applicerat kemisk metall, har nåt som heter Devcon som ska va för industriellt bruk så hoppas det håller.
Nå det är här som jag stötte på ett problem jag borde ha insett. Skruven ryms inte p.g.a luftfiltret som också ska dit. Originalt var biten med skruven L-format så skruven kom utifrån och rakt in, dvs 90 grader från riktningen den är nu:
Så jag får anpassa, vill inte göra om arbetet eller göra en såndär del, så jag gör en spacer så skruven får rum:
Hörnet för skruven får extra utrymme:
Och nu passar det, gjorde även en kortare skruv. Jag kan reducera tjockelen på spacern med hälften ännu ser det ut som.
Såhär i efterhand tycker jag att en bättre lösning vore att inte fokusera på förgasaren och reparera den, utan istället ta en plåtbit kanske 2mm tjock och lägg mellan luftfiltret och förgasaren, skär ut plåten i rätt form och bocka en del av den i 90 grader. Där kan man borra och gänga ett hål som då skulle hamna på samma vis som originalet. Trixiga där vore att få allt rätt linjerat.
Ok. Tycker det ser ut som mellanrum här, men vinkeln kan såklart lurasCheesen skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-930#post-4761167
Sågat till & fått limmat ihop en front till hatthyllan i hallen med infälld Hue LED-list. Just nu ser den inge vidare ut men med lite kvistlack & färg så kommer den bättra sig!
Kaffe tänker ni.. Jo det också, men främst upptogs gårdagen med montering av hängrännor åt svärmor.
Första rännan mättes in och monterades efter uppspänt murarsnöre, visade sig när rännan monterats att takfoten lutade, åt fel håll så det blev omtag och en radda svordomar..
Att det inte står SSAB på plåten svider lite det också.
Fortsätter nog med samma idag, så det blir klart.
Första rännan mättes in och monterades efter uppspänt murarsnöre, visade sig när rännan monterats att takfoten lutade, åt fel håll så det blev omtag och en radda svordomar..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart att det svärmar svordomar hos svärmor. Men det ingår då det inte är lokalproducerade plåtbitar.FredrikR skrev:Kaffe tänker ni.. Jo det också, men främst upptogs gårdagen med montering av hängrännor åt svärmor.
[bild]
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg