Litengubbe Litengubbe skrev:
Tackar! De har bra grejer, men jag hittade en liten rackare på clas ohlsson, då får jag den imorgon o slipper frakt... Skruvdragaren väger ca 1,7kg, så en magnet med 10kg häftkraft borde räcka...
Gör det inte det får du leta upp någon lokal magnetfiskare och be dem komma och prova fiskelyckan. :)
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
Intressant! Har iofs redan helt uppgivet åkt o köpt en likadan...
Beroende på dragarpriset och din hemförsäkring kan det finnas något att hämta från försäkringen om du har allrisk/drulle. Kola upp det så du inte kastar bort pengar i onödan.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Hjälpte 85-årig pappa att justera lite plattor som sjunkit en decimeter eller så efter att rötterna från den borttagna björken förmultnats.

Före
En justerad stenbeläggning med verktyg på en uppfart bredvid en trädgård med gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
Ojämna betongplattor på en trädgårdsgång med synliga skarvar och en hink, gränsande mot planterad yta och skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behövde iaf en vinkelkap för kantstenen - så ett verktyg iaf utöver redskap ;)
 
  • Gilla
fremax och 12 till
  • Laddar…
Monterat ihop skruvstäd efter mindre renovering.

Plockat isär, rengjort, planfräst, slipat och målat, samt blånerat delar.

Före Renoverat skruvstäd monterat på arbetsbänk, oljat och delvis rostigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
 
  • Renoverat skruvstäd på arbetsbänk visar planfrästa och slipade käftar, målade och blånerade delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Lintto1 och 27 till
  • Laddar…
Horgmo Horgmo skrev:
Monterat ihop skruvstäd efter mindre renovering.

Plockat isär, rengjort, planfräst, slipat och målat, samt blånerat delar.

Före [bild]

Efter:
Djupt tillfredsställande :)
 
  • Gilla
Horgmo
  • Laddar…
Horgmo Horgmo skrev:
Monterat ihop skruvstäd efter mindre renovering.

Plockat isär, rengjort, planfräst, slipat och målat, samt blånerat delar.

Före [bild]

Efter:
Snyggt!
Nyfiken fråga - ser som typ Ikeas stommar o någon bänkskiva ovanpå, funkar det bra eller har du förstärkt på något sätt?
 
D dilemma skrev:
Snyggt!
Nyfiken fråga - ser som typ Ikeas stommar o någon bänkskiva ovanpå, funkar det bra eller har du förstärkt på något sätt?
Det stämmer bra, det är begagnade ikea stommar och en bänkskiva i 28mm massivt trä.

Som du ser på avsaknaden av luckor så håller jag på att montera det fortfarande, men jag har inte förstärkt mer än att skåpen är skruvade i varandra och i väggen. Står på regel i bakknt och ben i framkant.

Det känns stabilt i alla fall
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Har varit lite skeptisk till nyttan med skruvdragare vid hjulbyte men det här var verkligen ett ”lyft.

Skruvdragare och batteri på asfalt nära bil upphöjd av domkraft vid hjulbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Har varit lite skeptisk till nyttan med skruvdragare vid hjulbyte men det här var verkligen ett ”lyft.

[bild]
Tanken har även slagit mig, men även skepticismen på grund av plastdetaljerna.
 
richardtenggren
F Fluxor skrev:
Tanken har även slagit mig, men även skepticismen på grund av plastdetaljerna.
Luftdriven domkraft? :)
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Verktyg och maskiner: domkraft, skruvmejsel, hammare, yxa, spärrskaft, kompressor, mutterdragare
Tillbehör: rostlösare och ännu mer rostlösare

Idag var äntligen dagen det gamla aset som stått avställt sedan årsskiftet skulle avyttras. Tid bokades för att titta på bilen och innan dess gick jag ut för att se över slutstädningen och att allt var okej.
Fel 1: bakdäcket är i det närmaste platt. Suck, rota runt bland svärfars grannar (där bilen står) för att se om någon har en kompressor. Tredje försöket lyckas och däcken kan pumpas.

Tänker att jag ska köra ut bilen från uppställningsplatsen så det går lite lättare för spekulanten att titta på den. Går lite för tungt att köra ut bilen, och lite för mycket oljud och knölighet.
Jodå, mycket riktigt.
Fel 2: vänstra bakhjulet sitter fast. Alltså riktigt fast!

Försöker rucka lös det med ett par rullningar fram och tillbaka. Försöker rulla iväg en bit framåt för att se om det lossnar, vilket endast resulterar i ordentliga märken i grusvägen. Eller lervällingen som nog är mer passande ord.
Upp med bilen, av med hjulet och försöka hitta vad som fastnat. Första misstanken är bromsen, mycket riktigt verkar den sitta åt. Med våld och envishet lossas denna hjälpligt.
Vilket bara tydliggör att hela skiten rostat ihop. Ca en timme rostlösare senare (alltså en timme aktivt sökande efter fler ställen att applicera det på, lite rejäla smällar på alla ytor som går att komma åt med större eller mindre kraft släpper det till slut och bilen rullar hjälpligt igen.
Lyckan!

Jodå, de köpte bilen.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Verktyg och maskiner: domkraft, skruvmejsel, hammare, yxa, spärrskaft, kompressor, mutterdragare
Tillbehör: rostlösare och ännu mer rostlösare

Idag var äntligen dagen det gamla aset som stått avställt sedan årsskiftet skulle avyttras. Tid bokades för att titta på bilen och innan dess gick jag ut för att se över slutstädningen och att allt var okej.
Fel 1: bakdäcket är i det närmaste platt. Suck, rota runt bland svärfars grannar (där bilen står) för att se om någon har en kompressor. Tredje försöket lyckas och däcken kan pumpas.

Tänker att jag ska köra ut bilen från uppställningsplatsen så det går lite lättare för spekulanten att titta på den. Går lite för tungt att köra ut bilen, och lite för mycket oljud och knölighet.
Jodå, mycket riktigt.
Fel 2: vänstra bakhjulet sitter fast. Alltså riktigt fast!

Försöker rucka lös det med ett par rullningar fram och tillbaka. Försöker rulla iväg en bit framåt för att se om det lossnar, vilket endast resulterar i ordentliga märken i grusvägen. Eller lervällingen som nog är mer passande ord.
Upp med bilen, av med hjulet och försöka hitta vad som fastnat. Första misstanken är bromsen, mycket riktigt verkar den sitta åt. Med våld och envishet lossas denna hjälpligt.
Vilket bara tydliggör att hela skiten rostat ihop. Ca en timme rostlösare senare (alltså en timme aktivt sökande efter fler ställen att applicera det på, lite rejäla smällar på alla ytor som går att komma åt med större eller mindre kraft släpper det till slut och bilen rullar hjälpligt igen.
Lyckan!

Jodå, de köpte bilen.
Grattis!
Givetvis med RH-garanti!
 
B badtastex skrev:
Har varit lite skeptisk till nyttan med skruvdragare vid hjulbyte men det här var verkligen ett ”lyft.

[bild]
Jag har slutat använda bil-domkraften för hjulbyte efter att en sådan skar i gängorna i upphissat läge. Det blev lite bökigt att få bort den och sänka bilen...
Den är numera reserverad för nödfall.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Jag har slutat använda bil-domkraften för hjulbyte efter att en sådan skar i gängorna i upphissat läge. Det blev lite bökigt att få bort den och sänka bilen...
Den är numera reserverad för nödfall.

/Höghus
I instruktionsboken till min bil står det att medföljande domkraft endast skall användas i nödfall. Kansle samma för se flesta...?
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Grattis!
Givetvis med RH-garanti!
RostHelvetes-garanti? Jajamensan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.