3 411 594 läst · 18 311 svar
3412k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Utan att tänka efter så behandlade jag dessa med paraffinolja från biltema, samma som jag brukar ha på t ex skärbrädor. Nu blev jag osäker på huruvida det är ok på leksaker som barn kan få för sig att stoppa i munnen. Är det någon som vet om det är ok eller giftigt?JohnnyKeba skrev:
Om det är okej på skärbräda som ska vara till mat så borde det funka till leksaker.JohnnyKeba skrev:
Jo så tänkte jag också. Men när jag nu kollade på produktens info står att den kan vara farlig vid förtäring. Frågan är vad man menar med förtäring, det kan ju kanske syfta på att man inte ska dricka oljan.T Testarn skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
Om det har torkat in ordentligt så hade inte jag tvekat att låta mina barn tugga på dem åtminstone..JohnnyKeba skrev:
Det används som laxerande medel och vid kolik men då konsumeras det matskedsvis under upp till en vecka så jag skulle inte vara orolig för det lilla som är på en leksak.JohnnyKeba skrev:
Väldigt ful.FreQa skrev:
Jag har fått äran att ärva en sådan, men jag har aldrig haft en situation där jag känt att jag behöver plocka fram den. Fast ska jag in i ett köksskåp på 20 cm så ser jag absolut att den är bättre lämpad än de andra verktygen jag har.
Det är lite mer avancerat än vad min unge fick...jonmo skrev:Färdigställt barnens läshörna. Recap:
Först skissa upp, sen rita skalenligt för att inte missa något.
[bild]
Slänga ut de odugliga elfabackarna och få iväg på tipptapp, samt grunda med en billig tapet från Rusta.
[bild]
[bild]
Sen det puligaste: passa in den lilla hyllan i hörnet:
[bild]
Sen duplicera hyllplan, måla, limma ihop. Hålla alla familjens 8 tummar för att den passar. Och det gjorde den!
[bild]
[bild]
Sedan passa in själva skrivbordet. Mycket hyvlande för att slippa använda så mycket akryl.
[bild]
Samma sak med de övriga hyllplanen:
[bild]
Akryl och slutstrykning. Barn glatt. Föräldrar får automatiskt ro i själen.
[bild]
[bild]
Lärdomar:
1. Tänk en extra gång på vilka vinklar och plan som spelar roll och vilka som kan användas för att bygget ska bli enkelt.
2. När din dotter för första gången sätter sig vid det med vattenburen lackfärg målde skrivbordet, kolla en extra gång så att hennes första projekt inte är att pilla med akvarell utan underlägg.
Saker jag redan visste, men fick bekräftade:
1. No More Nails är ett fantastiskt lim.
2. Om man kan passa in en skiva på plats och sedan tillverka övriga i en snickarbod baserat på den inpassade, gör det. Att såga med sänksåg i lägenhet är möjligt med tråkigt.
3. Billig limfog måste användas samma dag som man köper den, annars blir det skevt.
Men jag fick lite huvudvärk när jag såg bilderna och jag kunde inte komma på varför? Sedan insåg jag vad det var! Det var skissen! Den saknar ju dolda linjer upp till vänster? Stackars hjärnan som överreagerade...
För övrigt. Om du letar efter fogpistolen så hänger den tillsammans med skjortorna.
Har börjat med att fräsa ner skenorna till mitt nya fräsbord. Köpte UJK kittet med tillhörande Triton traf001 fräs, känns riktigt bra än så länge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
RUN DEFRAG
Har mest tillverkat under vintern när det är olämpligt att montera.
7 portar på väg till ytbehandling och 2 färdigmålade som snart ska monteras.
Så inför monteringsperioden/sanningens ögonblick lite hårddiskunderhåll.
Få ordning och logik i röran av filer och lägga irrelevanta grejer i centralarkivet.
Som i mitt fall inte är återvinningen. Gamla jobb har ibland en tendens att spöka för en åratal efteråt. Då är orginalfiler värda guld...
Mvh Findus
Har mest tillverkat under vintern när det är olämpligt att montera.
7 portar på väg till ytbehandling och 2 färdigmålade som snart ska monteras.
Logga in
Skapa konto
Så inför monteringsperioden/sanningens ögonblick lite hårddiskunderhåll.
Logga in
Skapa konto
Få ordning och logik i röran av filer och lägga irrelevanta grejer i centralarkivet.
Logga in
Skapa konto
Som i mitt fall inte är återvinningen. Gamla jobb har ibland en tendens att spöka för en åratal efteråt. Då är orginalfiler värda guld...
Mvh Findus
Redigerat:
Hm... originalbilogicaldocumentreader kan läsa tio år gamla dokument även efter att ha uppgraderats.
Jag må låta som om jag skämtar. Men utvecklingen har under min yrkeskarriär utraderat flera år när jag har just fotat och lagrat digitalt. Fysiska dokument är fortfarande det pålitligaste format som finns
Mvh Findus
Logga in
Skapa konto
Jag må låta som om jag skämtar. Men utvecklingen har under min yrkeskarriär utraderat flera år när jag har just fotat och lagrat digitalt. Fysiska dokument är fortfarande det pålitligaste format som finns
Mvh Findus