3 457 275 läst · 18 496 svar
3457k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Fixar barnbarnets hårt körda MTB 24". Hittade en spricka i fälgen så det var bara att pausa och börja leta efter en beg. fälg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra götaland
· 9 359 inlägg
Mest för att öva lite mer skavning så har jag försökt skava in två lock på min maskin. Plockade isär för att se hur den såg ut inuti, och locken satt fastkletade med någon gammal tätningsmassa. Mitt renskrapande övergick till skavande med med märkfärg och planskiva. Låååång väg kvar på min resa mot mästerskavare, men kul ändå. För övrigt så är packningar för fegisar. (Får se om jag får äta upp det när jag häller olja i maskinen...)
Dan_Johansson skrev:
Jaha, jag kollade bara på liten bild. Det såg kanske inte så bra ut.Byggjanne skrev:
Jag är för dåligt insatt i hur cykelhjul fungerar för att våga gissa något. Har ofta reagerat på att jag tycker skarvarna ser värre ut än vad som känns bra.
Jag tycker inte det ser ut som något gått sönder på bilden, kanske ska det vara så eller kanske går det justera? Jag skulle fråga på något cykelforum eller i butik innan jag köpte nytt hjul, om det inte även finns annan stark anledning till nytt hjul.
Färdigställt barnens läshörna. Recap:
Först skissa upp, sen rita skalenligt för att inte missa något.
Slänga ut de odugliga elfabackarna och få iväg på tipptapp, samt grunda med en billig tapet från Rusta.
Sen det puligaste: passa in den lilla hyllan i hörnet:
Sen duplicera hyllplan, måla, limma ihop. Hålla alla familjens 8 tummar för att den passar. Och det gjorde den!
Sedan passa in själva skrivbordet. Mycket hyvlande för att slippa använda så mycket akryl.
Samma sak med de övriga hyllplanen:
Akryl och slutstrykning. Barn glatt. Föräldrar får automatiskt ro i själen.
Lärdomar:
1. Tänk en extra gång på vilka vinklar och plan som spelar roll och vilka som kan användas för att bygget ska bli enkelt.
2. När din dotter för första gången sätter sig vid det med vattenburen lackfärg målde skrivbordet, kolla en extra gång så att hennes första projekt inte är att pilla med akvarell utan underlägg.
Saker jag redan visste, men fick bekräftade:
1. No More Nails är ett fantastiskt lim.
2. Om man kan passa in en skiva på plats och sedan tillverka övriga i en snickarbod baserat på den inpassade, gör det. Att såga med sänksåg i lägenhet är möjligt med tråkigt.
3. Billig limfog måste användas samma dag som man köper den, annars blir det skevt.
Först skissa upp, sen rita skalenligt för att inte missa något.
Logga in
Skapa konto
Slänga ut de odugliga elfabackarna och få iväg på tipptapp, samt grunda med en billig tapet från Rusta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen det puligaste: passa in den lilla hyllan i hörnet:
Logga in
Skapa konto
Sen duplicera hyllplan, måla, limma ihop. Hålla alla familjens 8 tummar för att den passar. Och det gjorde den!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan passa in själva skrivbordet. Mycket hyvlande för att slippa använda så mycket akryl.
Logga in
Skapa konto
Samma sak med de övriga hyllplanen:
Logga in
Skapa konto
Akryl och slutstrykning. Barn glatt. Föräldrar får automatiskt ro i själen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lärdomar:
1. Tänk en extra gång på vilka vinklar och plan som spelar roll och vilka som kan användas för att bygget ska bli enkelt.
2. När din dotter för första gången sätter sig vid det med vattenburen lackfärg målde skrivbordet, kolla en extra gång så att hennes första projekt inte är att pilla med akvarell utan underlägg.
Saker jag redan visste, men fick bekräftade:
1. No More Nails är ett fantastiskt lim.
2. Om man kan passa in en skiva på plats och sedan tillverka övriga i en snickarbod baserat på den inpassade, gör det. Att såga med sänksåg i lägenhet är möjligt med tråkigt.
3. Billig limfog måste användas samma dag som man köper den, annars blir det skevt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto