3 474 463 läst · 18 524 svar
3474k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Lagt upp en tråd antenn, experimenterar med radio mottagning av lång, medium och kortvåg. Det är nog mycket man kan göra bättre, längre och högre bl.a. men jag börjar enkelt. Tyvärr är det för mycket snö och tjäle för att jag ska kunna slå ner ett jordrör. Ena sidan är upphängd i ett träd och andra i huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du vet väl om att det kommit ett nytt kommunikationssätt. Det kallas för internet.DennisCA skrev:Lagt upp en tråd antenn, experimenterar med radio mottagning av lång, medium och kortvåg. Det är nog mycket man kan göra bättre, längre och högre bl.a. men jag börjar enkelt. Tyvärr är det för mycket snö och tjäle för att jag ska kunna slå ner ett jordrör. Ena sidan är upphängd i ett träd och andra i huset.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Verktygstokig
· Halland
· 7 627 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Jag håller på och försöker fixa en receiver som inte vill ta emot på lång och mediumvåg, spolen lindade jag för att verifiera att att ferritantennen inte var boven. Det var den inte, men det är antennrelaterat, verkar ha att göra med antennens jord som felar på nåt vis. Jag har idag också bytt de flesta elektrolytiska kondensatorerna. Den har jättebra FM mottagning iallafall.
Inte gjort mycket med verktygen idag men igår kom en skjutdörr och styrning upp och två sängar flyttades fast nyckel och skruvmejsel använt. Idag har lite möbler och massa leksaker flyttats. Var inte beredd på att barnet skulle acceptera att sova i nya rummet när det väl blev skarpt läge, men det gick bra! (Som tur var då gamla rummet redan var upptaget av lillsyskonet). Dörren är lite drygt 120cm bred.
Tyckte tröskelautomaten blev rätt ok, lite väl lågt utjusterad på bilden. På gränsen till lågt tryck i mjukstängaren i dörren dock, får se hur det blir med nytt/rätt golv sen.
Avslut med styrspår tröskelautomat, kantlist och olja av en hel (men smalare) dörr kvar och allt runt om...
Tyckte tröskelautomaten blev rätt ok, lite väl lågt utjusterad på bilden. På gränsen till lågt tryck i mjukstängaren i dörren dock, får se hur det blir med nytt/rätt golv sen.
Avslut med styrspår tröskelautomat, kantlist och olja av en hel (men smalare) dörr kvar och allt runt om...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har varit ute och lagat samfällighetens väg.
Framåt våren/sommaren brukar en av bönderna skrapa och salta vägen, men fram tills dess behöver ett gäng hål fyllas, så att man slipper sicksacka sig fram på vägen.
Framåt våren/sommaren brukar en av bönderna skrapa och salta vägen, men fram tills dess behöver ett gäng hål fyllas, så att man slipper sicksacka sig fram på vägen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto