AXS AXS skrev:
Räcker det med ljushylsor eller behövs det mer för att få det säkert?

[länk]
Jag kan faktiskt inte råda om detta. Själv skulle jag inte lita på en sådan hylsa, men mest för att jag inte vet om det är tillräckligt säkert. Någon annan kanske vet bättre?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Själv skulle jag inte lita på en sådan hylsa
Inte jag heller. I min värld hör helt enkelt inte träljusstakar ihop med levande ljus. Det funkar naturligtvis nästan alltid men för de stackare som förlorar sina hem i juletid är det nog ingen vidare tröst.
 
Det enda rätta, enl. mig, är att ALDRIG lämna ett brinnande stearinljus utan uppsikt. Går man ut ur rummet där ljusstaken står, släcker man stearinljuset!
 
  • Gilla
cpalm och 8 till
  • Laddar…
Ska byta skal på skruvmaskinen.
Tur att man har fler maskiner, så man slipper skruva för hand :) Två skruvmaskiner med borttagna skal på ett bord framför en bärbar dator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h och 3 till
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Lite OT , men var har du köpt klämman som sitter i bänken ? :)
@Frustrator har rätt, det är Gramercy tools. Jag kommer inte ihåg var jag köpte dom dock, men dom finns ju på uppenbarligen på fine-tools.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Fin ljusstake, men du bör inte använda den till riktiga stearinljus. Ljusstakar av trä är en vanlig källa till bränder. Du kan använda den med såna här:
[länk]
Det är en uppenbar risk, så det är bra att du uppmärksammar. (y) I vårt fall kommer dock stå på ett brandsäkert ställe (läs öppnaspisen), så brinner den upp så är det mer snöpligt än fatalt.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Kopplingsboxen på motorn till pelarborren var borta och plinten trasig så idag inledde jag en operation. Organdonator fick bli en yngre VEM-motor jag hittat, den gamla kommer från Sachsenwerk Dresden som senare blev VEM. Det är lite pill med att borra och gänga nya hål.

Gamla motor med skadad kopplingsbox och plint, före reparation och byte av delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två gamla elmotorer på arbetsbänk under reparation med verktyg och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppnad elektrisk motor med synliga kopplingskomponenter på ett arbetsbord i en verkstad, omgiven av verktyg och måttverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EdvardA och 5 till
  • Laddar…
Närbild på en nyinstallerad, genomskinlig vattentank i en kaffebryggare med kalkavlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny och gammal vattentank till kaffebryggare, den gamla med kaffefläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bytt vattentank på kaffebryggaren - gått och stört mig in åratals på den gamla som svärmor smått förstörde efter att ha bryggt om ”lite” kaffe…
 
  • Gilla
Chentin och 8 till
  • Laddar…
D dilemma skrev:
[bild] [bild]
Bytt vattentank på kaffebryggaren - gått och stört mig in åratals på den gamla som svärmor smått förstörde efter att ha bryggt om ”lite” kaffe…
Fint blev det!
Stått på min todo i ett par år men inte fått tummen ur. Var beställde du delar ifrån?
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Fint blev det!
Stått på min todo i ett par år men inte fått tummen ur. Var beställde du delar ifrån?
Beställde från Quickparts, enkelt o smidigt - tips är att även köpa packningen på bilden så blir det ännu bättre/finare - missade det o grämer mig lite plus att den som berget om bryggaren har några år på nacken.
Men enkelt att byta, tar max en halvtimme exklusive verktygsletande & en svordom lr två :D kolla t ex
Reservdel till kaffebryggare med fokus på ny packning mellan plast och metallkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chiippe och 1 till
  • Laddar…
VAB-dagarna innebär att man har en liten stund medan grabben sover middag. Så jag fixade färdigt motorn. Insåg att den nya kopplingsboxen färgmatchar motorn ganska bra.

Nylagad motor med öppen kopplingsbox som visar kablar och anslutningar, på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En motor med öppen kopplingsbox på ett arbetsbord omgivet av verktyg och lödutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal, rostig motor med märket "WEM" på en verkstadsbänk, färgmatchad med ny kopplingsbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nött grön motor med en märkplåt och flagnande färg synlig i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Återställd motor med ny kopplingsbox på ett arbetsbord, omgiven av verktyg och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Dammade av 3d skrivaren efter nån månad i garderoben, där numera har fått en dedikerad plats.
Inspirerad av norrbottensnickaren rev jag fart på Fusion360 och ritade ihop följande.
3D-utskrivna delar i svart och neongrönt på ett träbord, troligen en design för en MFT-skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde gå att göra en MFT skiva, eller mall för den delen av denna. :cool:
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Low-effort projekt, gjorde en liten huggkubbe så jag kan göra späntved inomhus

qH1cCxr.jpg
 
  • Gilla
  • Älska
Chentin och 9 till
  • Laddar…
D dilemma skrev:
[bild] [bild]
Bytt vattentank på kaffebryggaren - gått och stört mig in åratals på den gamla som svärmor smått förstörde efter att ha bryggt om ”lite” kaffe…
Det blev fint! Moccamaster är väl en av få vitvaror idag som håller längre än 5 år. Vi köpte vår första Moccamaster till landet omkring 2002 och sen en till villan 2008. Still going strong såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.