Ja det är möbeltorrt.

Fördelen med brädgården är väl smidigheten och tillgängligheten och att man inte behöver någon nämnvärd framförhållning. Det är dock guld värt om man hittar en bra bonnsågare (vilket du verkar ha gjort:)).

vectrex skrev:
Gården låg i ca 35 km sydväst om Göteborg.
Med den riktningen och det avståndet hamnar man ute i havet........

Men det borde vara nära mig då i alla fall. Synd att man inte har maskiner för att kunna bearbeta dessa "brädor" som såg finna ut i mina lekmannaögon...

• Gilla
trattalask
  • Laddar…
roli skrev:
Med den riktningen och det avståndet hamnar man ute i havet........

Men det borde vara nära mig då i alla fall. Synd att man inte har maskiner för att kunna bearbeta dessa "brädor" som såg finna ut i mina lekmannaögon...
Hjärnsläpp, sydost skulle det vara!

Gjorde en spånstos till hyveln, jag försökte göra en design som kunde funka i båda lägerna men det blev bara inte nå bra, så jag gjorde först en då jag rikthyvlar. En fyrkantig och ful sak som dock funkar riktigt bra.

Men herrejisses vad det blir högt ljud när man slår på dammsugaren!

DennisCA skrev:
Gjorde en spånstos till hyveln, jag försökte göra en design som kunde funka i båda lägerna men det blev bara inte nå bra, så jag gjorde först en då jag rikthyvlar. En fyrkantig och ful sak som dock funkar riktigt bra.

Men herrejisses vad det blir högt ljud när man slår på dammsugaren!
Bilder vore nice!

Som sagt, bara en sorts låda, målade just den gul, ursäkta den allmänna sjabbigheten i fotot:
25791139403_898780b341_b.jpg
Det finns en metallkrok man häktar över anhållet.

En annan sak jag gjort är ett nytt insert till sågen:
26393895505_8e78a53af4_b.jpg

• Gilla
vectrex
  • Laddar…
jonmo skrev:
Snyggt jobbat! Hur har du verifierat att skenorna är parallella med klingan?
Har byggt en kapsläde i helgen och då aktualiserades denna fråga igen.

Släden som går på incras justerbara miter-runners i stål blev verkligen perfekt. Glider bra men ändå absolut 0 i glapp.

Dock var klingan 0,5 mm ur parallellitet jämfört med spåren. Detta var inte alls bra och gjorde att större ämnen brände mot klingan i bakkant.

Ikväll har jag justerat klingan mot bordet, som jag skrev tidigare finns det en viss justermån. Efter mycket skruvande och mätande med mätklocka så har jag nu kommit ner till ca 7 hundradelar mellan fram och bakkant av klingan. Det går knappt att få det bättre då läget ändras när skruvarna dras åt.

Visst måste detta vara tillräckligt bra för alla praktiska syften?

• Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Själva måttet är relativt ointressant så länge det inte påverkar funktionen. Dvs funkar det att såga så är det bra.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
På min hemmabyggda kombimaskin har jag inte riktigt fått till klingans laterala justering, har en Triton cirkelsåg bultad genom bordsskivan av limmade MDF, bultarna är svåra att justera I sidled eftersom dom till viss del äter sig in.

Lyckades dock få spåren (nedfrästa alu mitres) att vara helt paralella varandra,
och kör en Osborne EB-3 släde som är fantastiskt trevlig att fininställa

Summa summarum, enligt min (och en del källor på nätets) teori så spelar klingans laterala linjering mot spåren liten roll,
så länge som man kan säkerställa att släden är I perfekt 90grader mot spåren så kommer slädmatat gods att sågas helt rakt.

Jag har 0,1-0,2mm avvikelse på klingans vinkel mot spåren mätt over bordets bredd som jag inte får till, men den sågar ändå spikrakt på tvåmetersbitar, mätt med skjutmått

Så här ser min teori ut, med överdriven off-vinkel på klingan:

Sågteori.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MTO skrev:
På min hemmabyggda kombimaskin har jag inte riktigt fått till klingans laterala justering, har en Triton cirkelsåg bultad genom bordsskivan av limmade MDF, bultarna är svåra att justera I sidled eftersom dom till viss del äter sig in.

Lyckades dock få spåren (nedfrästa alu mitres) att vara helt paralella varandra,
och kör en Osborne EB-3 släde som är fantastiskt trevlig att fininställa

Summa summarum, enligt min (och en del källor på nätets) teori så spelar klingans laterala linjering mot spåren liten roll,
så länge som man kan säkerställa att släden är I perfekt 90grader mot spåren så kommer slädmatat gods att sågas helt rakt.

Jag har 0,1-0,2mm avvikelse på klingans vinkel mot spåren mätt over bordets bredd som jag inte får till, men den sågar ändå spikrakt på tvåmetersbitar, mätt med skjutmått

Så här ser min teori ut, med överdriven off-vinkel på klingan:

[bild]

Intressant teori men jag håller bara med dig till viss del! Sågar man inte förbi både fram och bakkant av ämnet med hela klingan (både fram och baksida av klingan måste passera hela ämnet) så riskerar man att få en aldrig så liten "kant" mitt i sågsnittet på ämnet.

Jag kunde inte låta bli att justera lite till och lyckades få det väldigt väldigt bra. Nu är felet inom klingans "runout", vilket på min såg och nyköpta klinga är ca 4 hundradels mm. Gjorde följande film för att illustrera både sågklingans runout, "felet" i släden samt det obefintliga glappet i släden.
runout.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

[video]https://youtu.be/jFlqgFKmGwg[/video]

Redigerat:
Skall man vara petnoga så är det kapanhållets vinkel mot spåret i bordet som måste vara 90 grader. Och det är helt korrekt att allt material som man sätter på släden/justerbord kommer att få en rak kant när man för det förbi klingan. Och det är oavsett hur fel klingan står. Det som händer om klingan står säg 1 mm fel åt vilket hål son helst är att bakkant klinga också kommer att såga. Sedan hurvida det är bra eller inte. Beror på resultatet av den sågade biten.

pär h skrev:
Skall man vara petnoga så är det kapanhållets vinkel mot spåret i bordet som måste vara 90 grader. Och det är helt korrekt att allt material som man sätter på släden/justerbord kommer att få en rak kant när man för det förbi klingan. Och det är oavsett hur fel klingan står. Det som händer om klingan står säg 1 mm fel åt vilket hål son helst är att bakkant klinga också kommer att såga. Sedan hurvida det är bra eller inte. Beror på resultatet av den sågade biten.
Det är inte bara det som händer om det är mycket fel. Bakkant klinga kommer inte hinna såga innan ämnet tar emot "stommen" på klingan, här kommer det bli mycket friktion och ämnet kommer brännas innan det når tänderna i bakkant.
Felet kan alltså inte vara större än halva skillnaden mellan tandbredd och stomkling-bredd. Detta brukar ligga kring 3-5 tiondelar.

Självklart men det var inte det som var poängen med mitt inlägg.

Vet inte om du käner till det. Men när man mäter klingans parallellitet mot spåret i bordet. Så bör man mäta mot samma tand. För att kunna räkna bort klingans vobbling

pär h skrev:
Självklart men det var inte det som var poängen med mitt inlägg.

Vet inte om du käner till det. Men när man mäter klingans parallellitet mot spåret i bordet. Så bör man mäta mot samma tand. För att kunna räkna bort klingans vobbling
Har du tittat på min film ovan? Men jo, jag känner till det.

Jo självklart har jag sett den. Det tillhör varje byggahusares plikt att se på filmerna som läggs up av medlemmar 😀

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.