Hep Hep skrev:
Av maskiner - för maskiner. (Kanske ett bra valspråk om man går och blir kung någon dag.)
Maskinerna är våra vänner. Utan dem inget paradis.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Av maskiner - för maskiner. (Kanske ett bra valspråk om man går och blir kung någon dag.)

Den rena känslan i själen när bänken är klar, elen framdragen och allt bara väntar på hyveln, borrmaskinen, slipen och all bråte, skräp och osorterade småsaker som snart ska dit.

[bild]
Med den inställningen kan det bara vara en tidsfråga tills du blir det och vi får titulera dig Hans (y)
Tills dess ett bra valspråk för det mesta i detta sub-forum.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Adventpyntat lite även i verkstaden :giggle:
Metallkonstruktion formad som en julgran på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mkristensson och 4 till
  • Laddar…
j.erkers
Snyggaste granen!

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Testat lilla fräsen (tyvärr inte med det bästa stålet) när jag fräst spår som ska likna en förenklad pärlspont för att lätta upp sidan av mediaskåpet al'a shabby shic... Den funka utmärkt!
Bosch-fräs som använts för att skapa spår i träplanka för pärlsponteffekt.
Skapa konto

• Gilla
Tallguy196 och 13 till
  • Laddar…
Dremlat märken i radiefräsarna till OFK 500 så att man lätt kan se vilken radiefräs man har i maskinen utan att behöva plocka ut den. Spritpenna funkade inte, färgen gick av när de med jämna mellanrum badas i T-röd.

Festool OFK 500-kantfräs med märkta radiefräsar för identifiering, placerad på träbänk.
Skapa konto
Radiefräs i maskinen OFK 500 med markerade märken för identifiering.
Skapa konto
Radiefräs i maskin med markerade märken för identifiering på en arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Försöker lära mig det här med lädersömnad. Har en sak på gång som inte får bli för ful, så dagens träningsobjekt blev ett skydd till precisionssaxen. Helt ok resultat!
[bild]
[bild]
Syrännejärn, kantjärn och markeringshjul är bra grejer att ha. Om du vill ha lite mer stadga i lädret så kan du använda pressat läder ("shaft") som du blöter innan eller efter du sytt. Brukar själv blöta och forma efter jag sytt.
Hand håller en hantillverkad läderslida med sydda kanter och nitdetaljer.
Skapa konto
Handgjort knivhölster i brunt läder med detaljer och röd hängande dekoration, placerat på grått underlag.
Skapa konto

Edit: lite sent för mig att tänka och skriva märker jag. Jag limmar ihop allt, sen blöter och formar jag. Sen fixar jag till kanterna, sist syr jag.

Redigerat:
  • Gilla
Tallguy196 och 10 till
  • Laddar…
Den där kniven verkar nästan svår att dra ur slidan efter den formpressningen?

Ja, det ser nog ut så, men den glider lätt ur. Det är inte hårt som rårandsläder blir, utan det ger med sig.
Däremot kan jag av estetiska skäl tycka att man ser konturerna av skaftet lite väl mycket här. Till sliret på andra bilden är det ett tjockare läder, och det blir lite bättre ur den aspekten då.

Alltgår Alltgår skrev:
Däremot kan jag av estetiska skäl tycka att man ser konturerna av skaftet lite väl mycket här.
Äh, trams! ;) Det ser skitbra ut! (y)

• Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
Hehe ok, tack!

• Gilla
reik
  • Laddar…
Jobbat med lite regnskogsträd för första gången, Wenge!
Träplankor av Wenge-trä ordnade sida vid sida på ett arbetsbord i en snickarverkstad.
Skapa konto

• Gilla
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
Wenge är skitsnyggt! Får du någon spillbit över så ska jag gärna göra knivskaft av dem ;)

Alltgår Alltgår skrev:
Wenge är skitsnyggt! Får du någon spillbit över så ska jag gärna göra knivskaft av dem ;)
Hur stor bit behöver du? Jag har nog lite små bitar liggandes!

Måttet på ett normalt skaft kräver ca 130x40x30 som man sen klyver till två skollor 130x40. Alternativt två tunnare bitar då. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.