Fick uppleva kraften bakom en slägga igår för första gången, visserligen bara oarmerad betong. Imponerande!
En röd slägga som står upp mot en hög av brutna betongbitar i ett rum med gamla träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min röda Meec hänger fortfarande med efter många år och bröt sönder den mjukare betongen.
Röd domkraft och slagnyckel vid bilhjul med solnedgång i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så däckbyte med fin solnedgång.
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Idag fick jag hem paket utan att ha beställt nåt.

Va kan det vara, verkar va från andra sidan Atlanten.
[bild]

Fan, jag har tydligen fylleköpt en Lie Nielsen hyvel utan att komma ihåg det. Nä, vänta lite, tydligen en liten lapp också i lådan.
[bild]

Jaha, nästa nr av Fine Woodworking o lapp med en uppmaning att bläddra till sidan 12.
[bild]


Jamen kolla, det e ju jag:surprised:
[bild]
Grattis! Nu får du fanimej byta nick till Jigg-Ola! :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Grattis! Nu får du fanimej byta nick till Jigg-Ola! :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Tack. Jag är för övrigt nöjd med mitt nuvarande nick men tack för tipset.:)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Ola är ju grym på engelska!
Gå in på hans YouTube, sätt på ajtogenererad engelska och njuter.
[bild]
Vad heter Ola på YouTube?
 
carmonius finsnickeri
 
För snart ett år sedan rasade en massa skog ikull härikring. Det känns dumt att inte göra något nyttigt av den. Jag har jagat en solosåg att låna ett tag nu, men de jag känner som har haft sådana har endera sålt dom och köpt rejälare minisågverk eller sålt dom och slutat såga för att de tar för mycket plats. Av samma skäl har jag inte varit så sugen på att köpa en själv heller. Men det vore fint att kunna såga lite råmaterial till snickerier, 4"xX som resningsvirke till enklare bodar, sittstockar osv. Gärna så nära källan som möjligt då jag saknar maskiner att köra ut virke med. Således så blev kravbilden ungefär så här:
- Kunna klyva stockar upp till ca 25cm diameter.
- Kunna klyva stockar upp till ca 3m längd.
- Vara lätt att flytta.
- Vara billigt.
- Inte ta en massa plats när det inte används.

Sagt och gjort. Idag blev den till - stegsågen:
Hemmagjord såganordning med motorsåg och aluminiumstege för att klyva stockar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggd av en bättre begagnad aluminiumstege, en tom trälåda, några plankstumpar, en halvmeter hålband, två spännband, en stump vinkeljärn, en näve skruvar och inte minst en Stihl 023 anno länge sedan.
DIY stegsåg med motorsåg fastspänd på en släde som glider på en aluminiumstege för sågning av timmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser ovan så har jag byggt en släde som glider på stegen och hålls fast med två fastskruvade vinkeljärn så den inte kan spåra ur. Det krävdes lite utprovning för att få konstruktionen lagom glapp. Sågen hålls fast på släden med spännband in mot ett hörn. 023:ans kantiga 80-tals design passar fint i detta läget.

Stegen hålls fast i underslagen med hålband. På så vis kan alltihop lätt plockas isär. Genom att välja var man skruvar fast underslagen så kan olika långa stockar sågas. På bortre underslaget i sågriktningen sitter en ändstoppsplanka. Där skruvar jag ett par skruvar in i ändträt för att hindra att stocken vrider sig under sågning. Ändstoppsplankan är förmodligen en förbrukningsdetalj.

Funkar det då?
Jodå, riktigt bra. Men det är knappast en produktiv metod för att göra panel eller så. Men det var inte i kravspecen heller.
Hembyggd stegsåg för att såga stock med en motorsåg monterad på en släde, konstruerad av aluminiumstege och trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag får nog öva på att räkna ut mitten när jag tar av första baken. Och kanske lämna de krokigaste stockarna i skogen.

Men måtten är jag nöjd med.
Tjockleksmätning av sågad stock med skjutmått mot bakgrund av en aluminiumstege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inom en mm från sida till sida och ända till ända. Svajar några mm mer på mitten.
 
  • Gilla
TheOddOne2 och 21 till
  • Laddar…
Ja dom måtten får du vara nöjd med, finns sågverk som har sämre
 
PNO PNO skrev:
För snart ett år sedan rasade en massa skog ikull härikring. Det känns dumt att inte göra något nyttigt av den. Jag har jagat en solosåg att låna ett tag nu, men de jag känner som har haft sådana har endera sålt dom och köpt rejälare minisågverk eller sålt dom och slutat såga för att de tar för mycket plats. Av samma skäl har jag inte varit så sugen på att köpa en själv heller. Men det vore fint att kunna såga lite råmaterial till snickerier, 4"xX som resningsvirke till enklare bodar, sittstockar osv. Gärna så nära källan som möjligt då jag saknar maskiner att köra ut virke med. Således så blev kravbilden ungefär så här:
- Kunna klyva stockar upp till ca 25cm diameter.
- Kunna klyva stockar upp till ca 3m längd.
- Vara lätt att flytta.
- Vara billigt.
- Inte ta en massa plats när det inte används.

Sagt och gjort. Idag blev den till - stegsågen:
[bild]

Byggd av en bättre begagnad aluminiumstege, en tom trälåda, några plankstumpar, en halvmeter hålband, två spännband, en stump vinkeljärn, en näve skruvar och inte minst en Stihl 023 anno länge sedan.
[bild]

Som ni ser ovan så har jag byggt en släde som glider på stegen och hålls fast med två fastskruvade vinkeljärn så den inte kan spåra ur. Det krävdes lite utprovning för att få konstruktionen lagom glapp. Sågen hålls fast på släden med spännband in mot ett hörn. 023:ans kantiga 80-tals design passar fint i detta läget.

Stegen hålls fast i underslagen med hålband. På så vis kan alltihop lätt plockas isär. Genom att välja var man skruvar fast underslagen så kan olika långa stockar sågas. På bortre underslaget i sågriktningen sitter en ändstoppsplanka. Där skruvar jag ett par skruvar in i ändträt för att hindra att stocken vrider sig under sågning. Ändstoppsplankan är förmodligen en förbrukningsdetalj.

Funkar det då?
Jodå, riktigt bra. Men det är knappast en produktiv metod för att göra panel eller så. Men det var inte i kravspecen heller.
[bild]
Men jag får nog öva på att räkna ut mitten när jag tar av första baken. Och kanske lämna de krokigaste stockarna i skogen.

Men måtten är jag nöjd med.
[bild]
Inom en mm från sida till sida och ända till ända. Svajar några mm mer på mitten.
Det där var ju väldigt inspirerande. Det behöver ju inte vara så mycket svårare än så. Jag har några stockar ask som ligger, som jag skulle vilja testa på.

Jag läste alldeles nyligen, eller om det var på tuben, om någon som hade hittat på en egen metod, där han sågade plank på frihand från stock. Han hade provat jättemånga olika timmerjiggar, men det tog lång tid och blev inga riktiga spånor, utan mest damm. Då hittade han på metoden med att såga bara med spetsen på svärdet, eftersom det skulle ge färre tänder i ingrepp och mer tryck på varje tand. Det ledde till att det blev riktiga spånor och arbetet gick mycket fortare. Hur det är med sanningshalten vet jag inte, men det känns rimligt för mig i alla fall.

Det vore intressant att testa att ta bort varannat tandpar på en kedja. De går ju höger-vänster-höger-vänster. Om man filade ner varannan höger-vänster. Kanske på en kedja som sjunger på sista versen. Någon som vill testa?

Edit: Det var på tuben:
 
Redigerat:
Idag gick det sådär. Det är en fördel om man har geringsanhållet i rätt spår.

Kan dock meddela att Felders silent power sågar rätt bra även i aluminium:rolleyes:

Geringssåg med geringsanhållet i fel spår och sågblad genom aluminiumprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aluminiumsågat geringsanhåll på snedden i fel spår med synliga sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
kulle och 3 till
  • Laddar…
Kommit lite längre med mitt bord. Ser enkelt ut, men många vinklar och gäller att tänka efter före! Än så länge inga missöden!

Delvis ihopsatt träbord med oavslutad konstruktion på ett arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Noggrant snickrade trädelar som bildar hörnet av ett bord med synliga träpluggar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg och 16 till
  • Laddar…
Fina linjer, men varför vrider du inte pluggar a år rätt håll?
 
C Christoffer85 skrev:
Fina linjer, men varför vrider du inte pluggar a år rätt håll?
Utan att ha en aning om hur @vectrex tänker så tycker jag att eftersom pluggarna ändå blir ganska synliga så är det bättre att ha fibrerna vridna 90 grader mot de andra för att istället öka kontrasten. Med samma fiberriktning så kan det ju snarare uppfattas som att man försökt, men misslyckats med att dölja dem?
 
  • Gilla
___EM och 4 till
  • Laddar…
C Christoffer85 skrev:
Fina linjer, men varför vrider du inte pluggar a år rätt håll?
Missade det helt på det första benet och därefter tyckte jag det blev bättre att ha det ”random” än att 2 av 22 skulle vara på ”fel” håll.
Benen är dragborrade och pluggen har en tendens att vrida sig medans man klubbar in dem med våld också.

Men jo, det hade varit bättre om de parvis linjerat.
 
Ok, jo då håller jag med om att det är bättre så :)
 
mattiasp mattiasp skrev:
Det vore intressant att testa att ta bort varannat tandpar på en kedja.
Intressant tanke, det är inte möjligen så att klyvkedjor redan har glesare mellan tänderna på något sätt? Eller är det bara slipvinkeln som skiljer?
Själv så har jag aldrig kommit längre än att jag funderat på en klyvkedja så jag har aldrig känt på någon i verkligheten ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.