3 409 919 läst · 18 309 svar
3410k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Köpte här, han hade dessutom 15% rabatt för ett tag sedan... https://www.shop.taigatools.com/rail-squares.htmlH Huzzbutt skrev:
Fantastiskt hur bra och exakt box-joint jiggen är!
Sågade 4 av dessa ben och mellanrummet som ska vara 17mm varierar inom mindre än 0,05mm över alla ben. Dessa är sågade med DROn.
Sågade 4 av dessa ben och mellanrummet som ska vara 17mm varierar inom mindre än 0,05mm över alla ben. Dessa är sågade med DROn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Efter 13(!) revideringar gick jag i mål med förslagsritningarna till detta entréparti i massiv ek. Sen fram med panelen till entrè nummer två.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
@foh
Du vill inte höra mina synpunkter på designen (13++) så jag behåller dem för mig själv . Jag gör partier av den sorten yrkesmässigt sedan 2014. Jag vet inget om vilka förutsättningar du har, men oavsett nivå är du välkommen att fråga. Antingen via PM eller, mycket hellre, i en projekttråd så att resten av forummedlemmarna kan följa med.
Mvh Findus
PS. Bildgåta. Gissa adressen... DS.
Du vill inte höra mina synpunkter på designen (13++) så jag behåller dem för mig själv . Jag gör partier av den sorten yrkesmässigt sedan 2014. Jag vet inget om vilka förutsättningar du har, men oavsett nivå är du välkommen att fråga. Antingen via PM eller, mycket hellre, i en projekttråd så att resten av forummedlemmarna kan följa med.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
PS. Bildgåta. Gissa adressen... DS.
Medlem
· Västerbotten
· 30 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 30 inlägg
Har faktiskt inte sett den på riktigt utan har viss fallenhet för bildgåtor... Får ta en tur förbi och kika nu
Hade inte gått att få rätt utseende m cnc. Panelen är gjord i bitar och sedan ihoppusslad på ett underlag av dörrplyfa m 1,5mm faner.
Först har en massa ämnen sågats upp med diagonal fiberriktning.
Fasetterna är sedan sågade med jigg mot klyvanhåll (fig A)
Sedan har de falsats runt om.
Efter det har fasetterna putsats med en annan jigg i bredbandsputs (fig B).
Tvingen i jigg A har förstås varit en fastspännare.
Jigg B var två meter lång. Fasetterna fick man trä in från kortsidorna och rotera dem så att alla sidor putsas.
Alla försök att handputsa fasetterna hade lett till att pyramidformen suddas ut. Endast mellanputsningen under oljningen är gjord för hand.
Jobbet med att få fasetterna att passa exakt som man vill måste vara gjort redan vid ämnessågningen.
I princip en hel arbetsdag behövdes för tillverkning av fasetter. Det är några stycken.
Mvh Findus
Först har en massa ämnen sågats upp med diagonal fiberriktning.
Fasetterna är sedan sågade med jigg mot klyvanhåll (fig A)
Sedan har de falsats runt om.
Efter det har fasetterna putsats med en annan jigg i bredbandsputs (fig B).
Logga in
Skapa konto
Tvingen i jigg A har förstås varit en fastspännare.
Jigg B var två meter lång. Fasetterna fick man trä in från kortsidorna och rotera dem så att alla sidor putsas.
Alla försök att handputsa fasetterna hade lett till att pyramidformen suddas ut. Endast mellanputsningen under oljningen är gjord för hand.
Jobbet med att få fasetterna att passa exakt som man vill måste vara gjort redan vid ämnessågningen.
I princip en hel arbetsdag behövdes för tillverkning av fasetter. Det är några stycken.
Mvh Findus
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Jag har dörr i liknande stil på huset, kommer inte byta ut den i första taget, vackert hantverk!
Jag har oxå dro'at på boxjointjiggen. Höll dom för hand mot anhållet idag, max 2min körtid på hela högen.V vectrex skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto