3 411 619 läst · 18 311 svar
3412k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Äntligen börjat med återmonteringen än min lilla rikthyvel, en jänkare från 50-talet som heter Atlas 6001. Den har fått sig lite pulverlack samt varenda liten skruv och mutter har slipats o polerats för att få dom rostrena. Enda som saknas är 2 nya lager till kuttern, samt bygga om den tillhörande ställningen och göra en spånbehållare.
Känns som en kompakt och riktigt välbyggd maskin där allt är i gjutjärn, och anhållet känns på gränsen till överdrivet
Ska bli kul o få provköra den snart!
Känns som en kompakt och riktigt välbyggd maskin där allt är i gjutjärn, och anhållet känns på gränsen till överdrivet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
Ang ställning föreslår jag att du bygger dig en GWOJ som denna: (bilden är av Jamie norwoods GWOJ)Chrille.B skrev:Äntligen börjat med återmonteringen än min lilla rikthyvel, en jänkare från 50-talet som heter Atlas 6001. Den har fått sig lite pulverlack samt varenda liten skruv och mutter har slipats o polerats för att få dom rostrena. Enda som saknas är 2 nya lager till kuttern, samt bygga om den tillhörande ställningen och göra en spånbehållare.
[bild]
[bild]
Logga in
Skapa konto
Du behöver bara ett par hyvlar till
Haha där ja! Får köpa dom i smyg lite då och då samt ställa ut dom successivt på hyllorna i tvättstugan pga platsbrist i garaget.....samt övertala min sambo att dom gamla hyvlarna har jag haft i över 10år nu, du har bara inte sett dom högst uppe på hyllorna...Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
Har du bara passerat nålsögat (dvs tre) så brukar det gå bra. Iallafall så det var här hemma. När jag passerade 3 bandsågar blev det plötsligt 'de där bandsågarna', samma sak med bordsågarna och handhyvlarna.Chrille.B skrev:
Idag har jag klätt planket med vankantat virke. Får se om jag låter dem bli naturligt gråa eller tjärar dem.FreQa skrev:Bygger mig ett plank kring soptunnorna så dem inte välter. Jag letar vankantat virke men har svårt att hitta i närheten av att Norrköping. Någon som har koll var det kan finnas?
[bild]
Använda verktyg :
Handsåg, skruvdragare, slagskruvdragare, tvinga, vattenpass och min trotjänare på gården, skottkärran som är så stadig att man kan använda den som arbetsbord! Älskar dessutom dom rundade handtagen.
[bild]
Logga in
Skapa konto
Tömt spånbyttan för tredje gången sen jag driftade nya spånsugen i april.
Detta är inte optimalt alltså! Tungt!
Detta är inte optimalt alltså! Tungt!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Improviserade ihop en liten ringvals och provade att göra en ring
Två vinkeljärn på undersidan som skruvstädets käftar pressar emot. Varje rulle har fyra vanliga 608-lager och drivrullen ett rör ovanpå. Istället för vev sitter det en 19-mutter på drivrullen så det även går att driva med skruvdragare. Ska slipa in ett spår på drivrullen i samma höjd som spåren på de andra rullarna.
Logga in
Skapa konto
Två vinkeljärn på undersidan som skruvstädets käftar pressar emot. Varje rulle har fyra vanliga 608-lager och drivrullen ett rör ovanpå. Istället för vev sitter det en 19-mutter på drivrullen så det även går att driva med skruvdragare. Ska slipa in ett spår på drivrullen i samma höjd som spåren på de andra rullarna.
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
Är ju ingen finsnickare men när tonåringen kommer med en önskan får man lägga manken till. Plexi och en ekbit, blev helt ok med mina mått
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad är det som är tungt?V vectrex skrev:
Tycker att det har sett så smart ut, så blir nyfiken på vad som är tungt.
Går det att köra med säckkärra istället för skottkärra?