Jag har i princip slutfört omvandlingen av min hyvelbänk till att bli en hyvelbänk. Den såg ut som en tidigare men var inte plan nånstans och spänntången på kortsidan var ett skämt, guidad i överstora trähål och hängde ner betänkligt när den kom en bit ut.

Så, delade toppen i två delar, körde dom på rikthyveln och limmade sen ihop igen. Idag har jag dribblat in en wagon vice som ersättare för spänntången på kortsidan. Tycker dom är väldigt cleana dom där wagon vicarna, inget som spretar ut från bänken. Har beställt en sån där ekrad maskinratt till den men den har inte kommit än. Ena kortsidan och plankan på baksidan är också nya.

Edit. Det ska borras 2 hål för bänkhakar i wagon vicen, har inte kollat ut vilka jag ska ha (19 eller 20mm) så ville inte borra hålen innan det var bestämt.

DSC_0310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0312.jpg
Skapa konto

DSC_0303.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Dsundet och 8 till
  • Laddar…
Meckat runt mest idag med diverse olika projekt. Ett är att välja ut en av dessa gamla yxor och sätta ett nytt handtag på. Finns både Hultafors, Gränsfors och Säter i den där kvintetten. Men nu måste jag gå tillbaka ut och försöka göra färdigt benen till hustruns byrå som jag lovat att svarva färdigt.

IMG_20160227_234110.jpg
Skapa konto

• Gilla
corre
  • Laddar…
Ola C skrev:
Jag har i princip slutfört omvandlingen av min hyvelbänk till att bli en hyvelbänk. Den såg ut som en tidigare men var inte plan nånstans och spänntången på kortsidan var ett skämt, guidad i överstora trähål och hängde ner betänkligt när den kom en bit ut.

Så, delade toppen i två delar, körde dom på rikthyveln och limmade sen ihop igen. Idag har jag dribblat in en wagon vice som ersättare för spänntången på kortsidan. Tycker dom är väldigt cleana dom där wagon vicarna, inget som spretar ut från bänken. Har beställt en sån där ekrad maskinratt till den men den har inte kommit än. Ena kortsidan och plankan på baksidan är också nya.

Edit. Det ska borras 2 hål för bänkhakar i wagon vicen, har inte kollat ut vilka jag ska ha (19 eller 20mm) så ville inte borra hålen innan det var bestämt.

[bild]

[bild]

[bild]
Smart! Har också två fina gamla hyvelbänkar som dessvärre inte är plana någon stans. Att dela dem och köra dem genom hyveln hade ju faktiskt varit en möjlighet. Men då behöver jag en bandsåg ;)

PS. Slår du inte sönder smalbenen på allt det spillvirket under bänken? :)

Fortsätter med bandslipen.
25381879875_bb9dedd169_b.jpg

Styrningen justerar man med skruven här, hela den övre plattan som lagerhuserna sitter på så kan rotera runt mittpunkten, på så vis ställer man styrningen.
25086284050_5e3077e7a3_b.jpg
Och jo jag saknar några bultar där, dom tog slut...

Spänningsmekanismen, en fjäder. Blev inte så bra. Ska byggas om.
25355795686_ea5c7ef7ea_b.jpg

Ska ha en större remskiva på framsidan också, det borde åtgärda problemet med att jag itne har tillräckligt med spänning på drivremmen.

Kvar är att göra en "platen" och ett justerbart bord, ja ock en ny spänningsmekanism. Sen ska väl hela grejen målas.

• Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Sister ray skrev:
Smart! Har också två fina gamla hyvelbänkar som dessvärre inte är plana någon stans. Att dela dem och köra dem genom hyveln hade ju faktiskt varit en möjlighet. Men då behöver jag en bandsåg ;)

PS. Slår du inte sönder smalbenen på allt det spillvirket under bänken? :)
Spillvirke?:mad: det där är creme de la creme, plommon, äpple, zebrano, ebenholz och andra finbitar:). Skämt åsido, plankorna får faktiskt plats innanför bänkkanten, där va nog lite oreda när bilden togs.

Vad gäller det andra så klyvde jag min bänk på bordsågen. Cirkelsåg från toppsidan går väl också bra. Kortsidorna plockas ju av vilket underlättar lite (beroende på hur tjockt resten är).

Idag blev det en bänkhake så nu är wagon vicen i bruk, funktionstestad och fungerar som tänkt. Den långa smala pinnen är för att jag ska kunna trycka upp haken underifrån, hade inte rum för fulldiameterhål genom hela konstruktionen.

DSC_0315.jpg
Skapa konto

DSC_0318.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Moltas och 6 till
  • Laddar…
katos skrev:
Grattis till din fina tös!

Själv har jag fräst hål efter att lånat en mall av en generös forummedlem. Kul att träffa en annan verktygsnörd.

[bild]

[bild]
Använde du frässtål med överliggande kullager?

ja precis

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Cool sänggavel. Är det någon speciell stad ?

När jag kollade så hängde videon sig vet inte om det bara är min ?

Redigerat:
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Fredrik.engdahl skrev:

När jag kollade så hängde videon sig vet inte om det bara är min ?
Tack!

Jo, det visade sig att datorn hade somnat mitt i renderingen av filmen. Tack för att du såg det och påpekade!
Jag gjorde om och gjorde rätt (hoppas jag), så nu ligger den ute igen. Om någon annan är intresserad så är nya länken:
https://youtu.be/VAq7teTmUQ4

Detta var roligt så jag kommer lägga ut en film till idag och fler filmer inom kort.

• Gilla
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
S
Nästan nästan att jag beställde en lövblås idag, Stihl BR 450 C-EF, måste fundera ett tag till

• Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Fredrik.engdahl skrev:
Jag glömde ju svara på din fråga...
Nej det är ingen speciell stad, jag skissade bara upp en form jag gillade.

• Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Jag har lyckats svetsa nånting och det gick inte åt helvete.

24847262774_34925c8d02_b.jpg

Ja vad är det? Svårt att förklara men det ska bli mekanismen som ska spänna slipbandet i min bandslip. Ni får se sen :)

trattalask
Ikväll har jag röjt garaget så att jag kan börja snickra lite igen. Nästan ett år av synder röjdes. Äntligen kan man få runt utan att riskera det lårbensbrott. Får bli en gångs till tippen i helgen.

Har mycket saker i pipen sin ska byggas, trappräcke, tv-bänk och två hyllor. =)

• Gilla
teed
  • Laddar…
Testade att rikthyvla med fräsen idag för att jag hade några plank som var bredare än min rikthyvel. Blev helt ok men massor av spån.

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
Moltas och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.