Grattis till din fina tös!

Själv har jag fräst hål efter att lånat en mall av en generös forummedlem. Kul att träffa en annan verktygsnörd.

Visa bilaga 170437

Visa bilaga 170438
 
Redigerat:
  • Gilla
Lime113 och 5 till
  • Laddar…
När jag tog in julgranen i lgh kommenterade jag att det hade varit enklare om jag haft en yxa. Min fru tittade på mig och sa "varför har vi inte en yxa?". Jag tolkade det som en kastad handske.

Jag har nu fem yxor, efter att jag idag hämtade ut ett paket med fyra av dem. Nu återstår att avrosta, slipa, och göra nya handtag till dem. Fortsättning följer...
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Krilleman
jonmo skrev:
När jag tog in julgranen i lgh kommenterade jag att det hade varit enklare om jag haft en yxa. Min fru tittade på mig och sa "varför har vi inte en yxa?". Jag tolkade det som en kastad handske.

Jag har nu fem yxor, efter att jag idag hämtade ut ett paket med fyra av dem. Nu återstår att avrosta, slipa, och göra nya handtag till dem. Fortsättning följer...
Det är rätt, snart har du flera varmluftspistoler också! :surprised:
 
En enkel hylla ovanför arbetsbänken för förvaring av handverktyg då arbetsbänken alltid blir helt överöst av diverse pennor och vinklar.

Får se hur det funkar


IMG_3175.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3175.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
Monterat spånsugsmotorn, trodde inte jag skulle få upp den men det gick! Få se om jag tar ner allt igen för att måla det. Fick slut på målfärg då jag målade så allt blev lite halvfärdigt. Inte behöver det se så bra ut, men då man lagt en massa jobb i något...

Planen är att efter fläkten ha en ljuddämpare en box som innehåller mina filter och en ventil som gör att jag kan styra luften till filtren eller utomhus (därav ljuddämparen, så inte grannarna störs). Kanske bäst att dra raka vägen i taket.

25055326721_de82bbe02f_b.jpg

24521756433_0c06ee7b82_b.jpg

Hela det här rummet är ett förråd, bakom väggen är min verkstad. Nån gång då jag får tid och pengar att bygga ett kallförråd till så ska jag göra en dörr och bygga ut verkstaden in i detta rum.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
tar inte elmotorn in kylluft med fläktblad i änden på motorn? Bör isåfall kanske inte ligga dikt mot taket?
 
Det är ett litet mellanrum där nog, jag tror det räcker för luftcirkulationen ska vara helt normal, jag ville ha den så högt som möjligt för cyklonen blir ju så hög.
 
katos skrev:
Grattis till din fina tös!

Själv har jag fräst hål efter att lånat en mall av en generös forummedlem. Kul att träffa en annan verktygsnörd.

[bild]

[bild]
Vart har du fått tag på aluminiumprofilerna?
Hur sitter bordsskivan fast i profilerna?
 
Köpte dem begagnade av en skön kille i Rejmyre. Alucon säljer väl annars nya t.ex. Det går även att köpa Festools skenor löst.

Det sitter trä skruvat på insidan av profilerna som skivan ligger löst på.
 
Nice bord!! Vad är det för storlek på profilerna? Vad är det man ska ha för att kunna köra festools tvingar?
Smart sätt att bygga bord faktiskt.
 
Jag har pillat i hopp en film o min hyvel (logosol H410)
[video=youtube_share;dMtPsTDXBxo]http://youtu.be/dMtPsTDXBxo[/video]
 
  • Gilla
corre och 4 till
  • Laddar…
DennisCA skrev:
Fortsätter ha roligt med box-joint jiggen. Ska försöka bygga ett väggfäste åt min spånsugsmotor och då krävs det starka fogar och det blir inte starkare än så. Fast det allena räcker inte på långa vägar, men men fina fogar:

[bild]

Jag är så imponerad över jiggens exakthet, jag gjorde alla bitarna en i gången istället för i par och ändå passar dom ihop så här bra:

[bild]
Vilken klinga kör du med och vart köper man den? Min boxjointjig är klar men jag saknar en klinga som ger plan botten.
 
Köpte ett festool "gångjärn" av en annan forummedlem och fräste lite i plasten för att det skulle passa mitt hembyggda mft. Det finns säkert någon som har intresse av att göra något liknande så ja det passar efter lite modifiering.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jobbat lite på min Sorby ProEdge "kopia" :p

24943349919_ea156a4a39_b.jpg

25311020995_944ca8f411_b.jpg

25192773312_44704524e6_b.jpg

Mycket kvar ännu...
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.