3 452 882 läst · 18 475 svar
3453k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Grattis till din fina tös!
Själv har jag fräst hål efter att lånat en mall av en generös forummedlem. Kul att träffa en annan verktygsnörd.
Visa bilaga 170437
Visa bilaga 170438
Själv har jag fräst hål efter att lånat en mall av en generös forummedlem. Kul att träffa en annan verktygsnörd.
Visa bilaga 170437
Visa bilaga 170438
Redigerat:
När jag tog in julgranen i lgh kommenterade jag att det hade varit enklare om jag haft en yxa. Min fru tittade på mig och sa "varför har vi inte en yxa?". Jag tolkade det som en kastad handske.
Jag har nu fem yxor, efter att jag idag hämtade ut ett paket med fyra av dem. Nu återstår att avrosta, slipa, och göra nya handtag till dem. Fortsättning följer...
Jag har nu fem yxor, efter att jag idag hämtade ut ett paket med fyra av dem. Nu återstår att avrosta, slipa, och göra nya handtag till dem. Fortsättning följer...
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 705 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 705 inlägg
Det är rätt, snart har du flera varmluftspistoler också!jonmo skrev:När jag tog in julgranen i lgh kommenterade jag att det hade varit enklare om jag haft en yxa. Min fru tittade på mig och sa "varför har vi inte en yxa?". Jag tolkade det som en kastad handske.
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
En enkel hylla ovanför arbetsbänken för förvaring av handverktyg då arbetsbänken alltid blir helt överöst av diverse pennor och vinklar.
Får se hur det funkar
Får se hur det funkar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Monterat spånsugsmotorn, trodde inte jag skulle få upp den men det gick! Få se om jag tar ner allt igen för att måla det. Fick slut på målfärg då jag målade så allt blev lite halvfärdigt. Inte behöver det se så bra ut, men då man lagt en massa jobb i något...
Planen är att efter fläkten ha en ljuddämpare en box som innehåller mina filter och en ventil som gör att jag kan styra luften till filtren eller utomhus (därav ljuddämparen, så inte grannarna störs). Kanske bäst att dra raka vägen i taket.
Hela det här rummet är ett förråd, bakom väggen är min verkstad. Nån gång då jag får tid och pengar att bygga ett kallförråd till så ska jag göra en dörr och bygga ut verkstaden in i detta rum.
Planen är att efter fläkten ha en ljuddämpare en box som innehåller mina filter och en ventil som gör att jag kan styra luften till filtren eller utomhus (därav ljuddämparen, så inte grannarna störs). Kanske bäst att dra raka vägen i taket.
Hela det här rummet är ett förråd, bakom väggen är min verkstad. Nån gång då jag får tid och pengar att bygga ett kallförråd till så ska jag göra en dörr och bygga ut verkstaden in i detta rum.
Vilken klinga kör du med och vart köper man den? Min boxjointjig är klar men jag saknar en klinga som ger plan botten.DennisCA skrev:Fortsätter ha roligt med box-joint jiggen. Ska försöka bygga ett väggfäste åt min spånsugsmotor och då krävs det starka fogar och det blir inte starkare än så. Fast det allena räcker inte på långa vägar, men men fina fogar:
[bild]
Jag är så imponerad över jiggens exakthet, jag gjorde alla bitarna en i gången istället för i par och ändå passar dom ihop så här bra:
[bild]
Jag tycker det går lika bra med en vanlig ATB klinga, men om du vill ha en flat en så har jag använt denna:
http://www.cut-tools.de/zuschneidflachzahn-kreissägeblatt-p-3538.html
http://www.cut-tools.de/zuschneidflachzahn-kreissägeblatt-p-3538.html
Köpte ett festool "gångjärn" av en annan forummedlem och fräste lite i plasten för att det skulle passa mitt hembyggda mft. Det finns säkert någon som har intresse av att göra något liknande så ja det passar efter lite modifiering.
Logga in
Skapa konto