3 384 096 läst · 18 228 svar
3384k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 536 inlägg
Gör ett nytt försök med innanförliggande lådor, skänk i björkplywood.
Passade på mellan limningarna att göra några enkla stöd av spill, blir lite smidigare få in tvingarna.
Passade på mellan limningarna att göra några enkla stöd av spill, blir lite smidigare få in tvingarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag har slipat backarna på min 4-backs chuck. Nåja inte slipat, använde en boring bar med HM skär istället för en slip. Jag hade borrat och gängat hål i backarna så jag kan sätta M8 bultar i dom, sen klämde jag fast det yttre racet av ett gammalt kullager och började svarva bort.
Och såhär bra blev det, testar med ett axelämne. Vet inte riktigt vad det är för material, HM skären vill inte ens ta på det. Köpte från tyska ebay för några år sen, men polerat och hårt och förmodligen väldigt exakt. Nålen rör sig inte före den kommer mot slutet och där är det något skräp på axeln som orsakar det. Jag känner mig väldigt nöjd just nu.
Och såhär bra blev det, testar med ett axelämne. Vet inte riktigt vad det är för material, HM skären vill inte ens ta på det. Köpte från tyska ebay för några år sen, men polerat och hårt och förmodligen väldigt exakt. Nålen rör sig inte före den kommer mot slutet och där är det något skräp på axeln som orsakar det. Jag känner mig väldigt nöjd just nu.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 367 inlägg
Börjar bli färdig med min kapbänk. Har byggt den som en torsionsbox av 22 mm Valchromat så den är stabil som ett kassaskåp.
Återstår lite svetsjobb samt ytbehandling och montage av de övre sektionerna.
Återstår lite svetsjobb samt ytbehandling och montage av de övre sektionerna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 055 inlägg
Byggt klart och betsat materialförvaringsvagnen.
Byggd i byggplyfa och av begagnade 45*70reglar.
Gick åt 0.75l vitbets och en skvätt vit polyuretanfärg när betsen tog slut (spännande nog verkar de ha reagerat i penseln då den är svår att rengöra nu.
Storlek 190x60cm och är tänkt att inhysa diverse skivmaterial och spillvirke som just nu står i vägen överallt i garaget. Har redan nu insett att jag tabbar mig med höjden, det kommer inte gå att luta 120-skivor på båda sidor om mittenväggen.
Dålig bild då jag inte ville rotera den nymålade vagnen.
Byggd i byggplyfa och av begagnade 45*70reglar.
Gick åt 0.75l vitbets och en skvätt vit polyuretanfärg när betsen tog slut (spännande nog verkar de ha reagerat i penseln då den är svår att rengöra nu.
Storlek 190x60cm och är tänkt att inhysa diverse skivmaterial och spillvirke som just nu står i vägen överallt i garaget. Har redan nu insett att jag tabbar mig med höjden, det kommer inte gå att luta 120-skivor på båda sidor om mittenväggen.
Dålig bild då jag inte ville rotera den nymålade vagnen.
Logga in
Skapa konto
Rivit gammalt murket förråd för att göra plats åt ny snickarbod!
Bävar lite över att behöva köra allt detta till ÅVC!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bävar lite över att behöva köra allt detta till ÅVC!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kul att det är på G!
Övertygad om att det kommer att bli så jäkla bra, gör gärna en separat byggtråd, Vectrex. Skulle vara väldigt intressant att följa dina tankar om hur och varför när det gäller den kommande inredningen mm.
Lycka till!
//Ronnie
Övertygad om att det kommer att bli så jäkla bra, gör gärna en separat byggtråd, Vectrex. Skulle vara väldigt intressant att följa dina tankar om hur och varför när det gäller den kommande inredningen mm.
Lycka till!
//Ronnie
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 367 inlägg
Snyggt! Slänger du på en bricka också så slipper du nog att plattjärnet vill röra sig när du spänner skruver för att justera höjden.
Men jag är lite förvånad över frånvaron av bussningar? Blir nog avundsjukt visavi moxon-visen!
Men jag är lite förvånad över frånvaron av bussningar? Blir nog avundsjukt visavi moxon-visen!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 198 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 198 inlägg
Det där gör du på en timme med handverktyg...norrbottenssnickaren skrev:[bild]
Blev inte närmelsevis den wow-upplevelsen jag ville ha :/ tillbaka till ritbordet
Edit: kanske inte helt fel ändå. Detaljen är en halv sits till en hallmöbel jag ska svetsa i stål. Kanterna ska sågas till efter rits-strecket jag fräste med en 1/8 frässtål. Det hade tagit ca 1h att fräsa ner hela kanten så det får sänksågen göra på ngn minut.
Denna del är 520x360mm och det kommer en likadan till. Ska se när man orkar cnca den bara