Blev en början till bord och annhåll till borrstativet. Även justerat bord allt glapp en svets loppa och fil kommer man långt med;)
Hemmagjort träborrabord med måttskala på kanten och anhåll justerat på en borrmaskin i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passar på att slänga in en fråga.

Vilka mått skalor hade ni adderat på en bord till borrmaskin/ pelare?

Hade tänkt 2 st för att lätt kunna ställa annhållet. Men funderar på om man borde lägga höger vänster som räknar upp från mitten. Men undrar om det borde ligga i bordet eller på överkanten av anhålle?
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
S
S Skooda skrev:
I morgon blir det att försöka tillverka @Ola C justerbara jigg för blumgångjärn.
Då är jiggen byggd och testkörd(y)
 
S Skooda skrev:
Då är jiggen byggd och testkörd
Bild? ;)
 
S
Frustrator Frustrator skrev:
Bild? ;)
Kommer kommer, är och lämnar över tv-bänken:)
 
Be mig inte förklara hur det gick till...men jag har iaf på egen hand lyckats dribbla ner hyveln i sitt nya underrede (som är utformat som en balja). Betydligt större prestation än att bygga själva underredet.

Nu är hyvelns bas 2.5cm över marken, att jämföra med 12cm på det sporadiska hjulunderredet, då kändes det som man hade ämnet i armhålan när man hyvla.

...den skarpsynte kan ana ett par king size boxjoints under färgen:)

En hyvel monterad på ett rött och svart lågt underrede med hjul, placerad i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hyvel monterad på rött och svart underrede med hjul, synliga skruvar och en del av golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 10 till
  • Laddar…
S
Tack för att du delar med dig @Ola C , då är jiggen skapad och testad.

https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-du-gjort-med-verktyg-och-maskiner-idag.250889/page-177

Denna jigg blir kanon till kommande garderobsbygge.

Träjigg på arbetsbord med hålmönster, förberedd för garderobsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jigg för borrning i träskiva med hål och borr guide i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träjigg på ett arbetsbord med hålmönster, redo för garderobsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träyta med en större cirkulär utskärning och två mindre hål, ser ut som en del av en jig för träarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träjigg med utskurna cirkulära hål och linjemarkeringar för garderobsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hemmagjord träjigg med öppna gångjärnsbeslag, till för att montera garderobsdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träjigg står på ett perforerat arbetsbord, tillverkad för garderobsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 8 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Be mig inte förklara hur det gick till...men jag har iaf på egen hand lyckats dribbla ner hyveln i sitt nya underrede (som är utformat som en balja). Betydligt större prestation än att bygga själva underredet.

Nu är hyvelns bas 2.5cm över marken, att jämföra med 12cm på det sporadiska hjulunderredet, då kändes det som man hade ämnet i armhålan när man hyvla.

...den skarpsynte kan ana ett par king size boxjoints under färgen:)

[bild]
[bild]
Snyggt underrede! Är det röda i metall? Fyrkantsrör i stål kanske?

Var kommer dina hjul ifrån och funkar de bra?
 
V vectrex skrev:
Snyggt underrede! Är det röda i metall? Fyrkantsrör i stål kanske?

Var kommer dina hjul ifrån och funkar de bra?
Tack, har du inte somnat än? :)

Ja det röda är metall, 20*40 profil, hade i skrotlagret. Resten är också byggt av skrot o färgen fanns på hyllan.

Hjulen snålade jag lite på, de är från en sån där färdig hjulplatta med 4 hjul från hornbach, specad till 300kg. Ska nog byta till fasta hjul där bak, det går väldigt trögt när 4 hjul ska rotera samtidigt.
 
Premiäranvänt klyvkniven på en bit körsbär jag hittade i vedtraven. Konstaterar att jag nog får byta handtagsmaterial till något mer stötabsorberande.
 
Kört slut på en Meec borrhammare vid lättare bilningsarbete. Hämtade ut en ny på garantin då den köptes för 4 månader sedan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Tack, har du inte somnat än? :)

Ja det röda är metall, 20*40 profil, hade i skrotlagret. Resten är också byggt av skrot o färgen fanns på hyllan.

Hjulen snålade jag lite på, de är från en sån där färdig hjulplatta med 4 hjul från hornbach, specad till 300kg. Ska nog byta till fasta hjul där bak, det går väldigt trögt när 4 hjul ska rotera samtidigt.
Nej, det var kört att somna om. Nu har jag käkat frukost och skall ge mig ut på äventyr strax!

Använde också en sån där färdig platta från Hornbach till underredet till min bandsåg. Hjulen såg inte likadana ut dock. Tror min platta var specad till 400kg.
 
-RB- -RB- skrev:
Kört slut på en Meec borrhammare vid lättare bilningsarbete. Hämtade ut en ny på garantin då den köptes för 4 månader sedan.
Hade en bestool typ samma skit, men den gjorde sitt jobb långt över förväntan.

Gillar att köpa den typen av sällan verktyg på lågpris. Lite risktagande är faktiskt kul.

Men har man bråttom då ska det vara bra verktyg.
 
Jag gillar egentligen inte "slit och släng"-grejer då det påverkar miljön negativt. Men ibland kan man bara inte motivera inköp av riktiga maskiner.
 
Uppgraderat arbetsbordet några steg. Förbättrat arbetsbord av trä i en verkstad med utstakade linjer och spån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett uppgraderat arbetsbord med hålplatta och stadigt trästomme i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Uppgraderat arbetsbordet några steg. [bild][bild]
Ser ju väldigt fint ut. Vad skör du på för profiler? Funkar de med Festool sken hållare osv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.