Äh lite tvätt och stålull så är klingan som ny:)

Riktigt snyggt gjort...jag lyfter hatten
 
Ola C skrev:
Inte med exakt denna kniven, hade det i åtanke först men klingskyddet måste ändå av och tiden för att sänka kniven + plocka av klingskyddet är större än att byta kniv. Så, jag kommer köpa en likadan kniv för detta ändamål, och kapa den så den slutar precis under klingan.
Det är viktigare att få till en bra och fungerande lösning för klingskyddet än att ha sänkbar kniv tycker jag. Nu vet jag inte riktigt hur din såg ser ut men du kan inte göra ett insert med splitter för att köra falsar (det blir rena rappakaljan med denna svengelska) så slipper du köpa en kniv till.
 
Hade jag haft "frihängande" klingskydd så hade jag gjort en sänkbar kniv. Nu känns det som sagt inte lika prio eftersom skyddet måste av ändå om jag ska spåra eller såga tappar eller nåt annat. Kniven var inte så dyr så jag köper hellre en till än gör en insert med splitter (som ändå inte skulle fungera vid vinklade snitt)
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har börjat bygga ett matsalsskåp som till viss del matchar bordet jag byggde. Även detta blir i ask.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ursprungsmaterialet, mycket "spalted" bok som jag inte vet vad det ska bli. Kanske en arbetsbänk. Fick det för ved pris så varför inte. Även en trave ask.
 
  • Gilla
teed och 4 till
  • Laddar…
Lite OT men ändå; grymt fint arbetsbord - ser ut som att du har bra ytor till förfogande. Vad är det för justersåg du har?
 
Gjort ett andra och tredje projekt på svarven (någonsin alltså). Först en "sångsjungare", aka mikrofon till min treåriga dotter, och sen ett handtag till ett stämjärn jag hittade i farmors förråd. Den förra ur en vanlig regel, det senare ur ett vedträ av björk.

IMG_20151107_165652.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20151107_231432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20151107_234550.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20151108_021635.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20151108_021623.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl och 3 till
  • Laddar…
badtastex skrev:
Lite OT men ändå; grymt fint arbetsbord - ser ut som att du har bra ytor till förfogande. Vad är det för justersåg du har?
Tack, det är jäkligt stabilt även om jag inte använder profilerna något än. Tanken är väl att det ska bli ett större mft bord någon gång när jag har tid. Vilket jag har väldigt lite av. Så den lilla tid jag har i snickeriet försöker jag använda till att faktiskt bygga möbler. Det finns många annars Många verkstadsprojekt som skulle vara roligt att slutföra.

Om du menar den som skymtar på bilden så är det en Hammer F3 fräs. Annars har jag en hammer K3 justersåg.

Jag har ca 60 kvm vilket funkar bra nu men kommer bli trångt när jag köper separata plan och rikthyvlar. Som tur är så har jag 70kvm carport/garage i samma hus som kan bli snickeri det också...
 
  • Gilla
GUBE
  • Laddar…
Härligt, funderar själv på att uppgradera till en riktig justersåg men mina verkstadskvadrat är desvärre uppdelade på nåhra mondre källarrum...

Hör av dig om du vill låna en MFT-mall när det är så dags.
 
Tack så mycket!

Jag tycker personligen att ska man lägga mycket/ mer pengar på någon maskin så är justersåg prio 1. Mycket nöjd med min.
 
Har fått de nya vinterdäcken monterade och balanserade. Det var billigt på mer än ett sätt:
"Lite" dåligt rengjort och det är ju bra om vikten sätts så hela ytan har kontakt med fälgen....
IMG_2310.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2311.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En näve vikter som ramlat av...
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag satt in två nya fönster, ett i badrummet och ett på gästtoaletten (bild). Är nöjd!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
badtastex skrev:
Härligt, funderar själv på att uppgradera till en riktig justersåg men mina verkstadskvadrat är desvärre uppdelade på nåhra mondre källarrum...

Hör av dig om du vill låna en MFT-mall när det är så dags.
Får man fråga hur du fått tag i Mft-mallen? Har du köpt den eller gjort den själv? Har nämligen själv letat efter någon enklare modell som man kan borra raka hål själv med handborrmaskin.
 
Den är laserskuren, kostade mig några hundralappar tack vare snäll kollega.

Visa bilaga 129734
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Kom hem från sjukhuset igår där jag varit ett tag nu (gått & fått diabetes typ 1, hoppsan...), så då hade jag chansen att testa svarven lite:
ZHXt54fh.jpg
 
DennisCA skrev:
Kom hem från sjukhuset igår där jag varit ett tag nu (gått & fått diabetes typ 1, hoppsan...), så då hade jag chansen att testa svarven lite:
[bild]
Jag får beklaga, det låter inte alls kul. Trodde knappt man kunde få det i så pass "vuxen" ålder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.