3 410 293 läst · 18 309 svar
3410k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Fått hem bandsågen och påbörjat operation rengöring och allmänt fixande!
Bordet har precis fått smaka fosforsyra! Får se hur långt det hjälper!
Har dessutom använt min gamla bandsåg och gjort de sista delarna till min box-joint jig. Nu är den verkligen snart klar! Har ett projekt där jag kommer behöva den!
Bordet har precis fått smaka fosforsyra! Får se hur långt det hjälper!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har dessutom använt min gamla bandsåg och gjort de sista delarna till min box-joint jig. Nu är den verkligen snart klar! Har ett projekt där jag kommer behöva den!
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Ja, det är väl "allmänt känt" att syror äter rost. Citronsyra skall fungera men just fosforsyra skall vara en av de effektivare sakerna. Nu köpte jag bara en produkt på Jula:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilreparation-och-farg/rostskydd/rostatare-504764/
Innehåller 23% fosforsyra enligt databladet.
Det fungerade bra, men de djupa rostfläckarna tar lång tid att få bort. Jag hjälpte till på traven genom att nöta med scotch brite. När jag var nöjd så hade hela bordet en grådassig ton, dock utan någon rost (är tydligen en så kallad fosfatering). Denna tog jag bort med hjälp av autosol och en trasa.
Som ni ser på bilden så finns det fortfarande lite svarta prickar ner i "gjutjärnsporerna".
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilreparation-och-farg/rostskydd/rostatare-504764/
Innehåller 23% fosforsyra enligt databladet.
Det fungerade bra, men de djupa rostfläckarna tar lång tid att få bort. Jag hjälpte till på traven genom att nöta med scotch brite. När jag var nöjd så hade hela bordet en grådassig ton, dock utan någon rost (är tydligen en så kallad fosfatering). Denna tog jag bort med hjälp av autosol och en trasa.
Som ni ser på bilden så finns det fortfarande lite svarta prickar ner i "gjutjärnsporerna".
Cola är ju hyfsat dyrt. Hessa kalkbort från ÖoB för 19 kr per liter som sedan spädes med hälften vatten ger en oerhört effektiv fosforsyrablandning till ett literpris på nio och femtio.
Daniel introducerade mig för denna drog och den har avrostat en Luna L39 på ett sätt som jag inte trodde var möjligt. Nu är jag fast i träsket och har behandlat gamla tvingar, tänger och saxar bl a. Rekommenderas!
//Ronnie
Daniel introducerade mig för denna drog och den har avrostat en Luna L39 på ett sätt som jag inte trodde var möjligt. Nu är jag fast i träsket och har behandlat gamla tvingar, tänger och saxar bl a. Rekommenderas!
//Ronnie
Många som fyndat fina maskiner på sistone.
Själv fyndade jag denna besten i söndags, "funktion okänd".
Lagren var kassa och idag lyckades jag efter mycket möda få isär axeln utan att ha sönder något. Dom dåliga nyheterna var att motorn verkar kass. Tur sågen var billig =)
Själv fyndade jag denna besten i söndags, "funktion okänd".
Lagren var kassa och idag lyckades jag efter mycket möda få isär axeln utan att ha sönder något. Dom dåliga nyheterna var att motorn verkar kass. Tur sågen var billig =)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jo allt verkar stämma med 40-50 tals eran med art deco loggan och allt =) Någon har lite störande pillat bort plåten med serienr av oklar anledning. I stället har den fått en Stenbergs skylt som man får förmoda importerade några av dessa sågar.
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Kolla vad det är för specar på motorn du behöver så kollar jag o mitt förråd.axel_n skrev: