S
Monterat upp några egen tillverkade hyllkonsoller och hyllplan
 
Kan väl lika gärna visa att jag fixat klyvkniven också på zero clearance ilägget också! Har dessutom borrat och filat ur spåret så att den går att sänka lite längre ner än förut. Den ska gå att sänka till ngn mm lägre än 254mm klingan men med 250 istället för 254mm klinga i kombination med damm i spåret så fick jag ibland problem när jag sågade ej genomgående. Nu går den att sänka drygt 10mm lägre än 250mm klingan!


Ett modifierat zero clearance ilägg för sågblad med en justerad klyvkniv och ett 250mm klinga på en bordssåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kilensnickare och 4 till
  • Laddar…
Skooda skrev:
Monterat upp några egen tillverkade hyllkonsoller och hyllplan
Vågar du vis med bild?
 
S
KnockOnWood skrev:
Vågar du vis med bild?
Nja, inte riktigt nöjd med hyllplanen;)
 
Spottat svurit fräst, klämt fingrarna, svettats och sen samma i omvänd ordning. Har iaf lyckats få ner "arbour flange runouten" från 0.06 till 0.015mm genom att plansvarva klingans anläggningsyta. Gjorde jag under sågrenoveringen också men hade lite otur när jag tänkte då vad gäller uppspänningen i svarven. Projektet komplicerades av att jag inte ville ta av toppen på sågen och det är ett he_vete att demontera och montera drivaxeln då.

Metallobjekt fastsatt i svarv med reducerad arbour flange runout, omgiven av metallspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätverktyg visar 0.015mm runout på en maskinaxel under underhållsarbete i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Det där borde jag ta och göra på min bordssåg, den lider av exakt samma problem...

Själv har jag viftat lite med Dominon, förvaringsskåpen till källaren tar sakta form.
 
Inte bara idag, men idag skruvade jag ihop stövelkneckten som sonen ville ha!


Hemmagjord stövelknekt i trä med vitmålade sidostöd och mörkbrun sits placerad på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Campar skrev:
Inte bara idag, men idag skruvade jag ihop stövelkneckten som sonen ville ha!
Man blir ju helt knäckt :)

Men varför två "hack"?
Man kan väl inte ta av båda stövlarna samtidigt ändå?
 
Ola C skrev:
Spottat svurit fräst, klämt fingrarna, svettats och sen samma i omvänd ordning. Har iaf lyckats få ner "arbour flange runouten" från 0.06 till 0.015mm genom att plansvarva klingans anläggningsyta. Gjorde jag under sågrenoveringen också men hade lite otur när jag tänkte då vad gäller uppspänningen i svarven. Projektet komplicerades av att jag inte ville ta av toppen på sågen och det är ett he_vete att demontera och montera drivaxeln då.

[bild]

[bild]
Snyggt jobbat! Får man tro att ditt nyfångade intresse kommer från tråden tidigare i veckan där vi avhandlade detta?
 
Tack. Nja, intresset är inte nyfångat, har haft det på att göra listan ett bra tag men inte haft energi att gräva mig in i sågen. Kanske aktualiserades iom sågtråden :) . Går lite i vågor det där men nu nån vecka har jag haft tid o energi till maskinförbättrande åtgärder.
 
KnockOnWood skrev:
Man blir ju helt knäckt :)

Men varför två "hack"?
Man kan väl inte ta av båda stövlarna samtidigt ändå?
Den på förskolan har två hack... :)
 
trattalask
Campar skrev:
Den på förskolan har två hack... :)
Precis min tanke! =)
Tror det är gjort så för att barnet ska kunna stå stadigt och hålla sig och ta av båda skorna utan att behöva flytta sig. Att flytta sig ett steg i sidled och ta nytt tag kan ta en halv evighet för en 1-2åring. Koncentration är tämligen skör. :)

Sen behöver man ändå bredden för att få den stabil.

Vilda spekulationer på morgonkvisten.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
När man tagit av första stöveln så är ju ena hacket upptaget :)
 
Vilken tillfällighet! Stod precis och funderade på att bygga en sådan när fyraåriga dottern använde den på förskolan (alldeles för länge) idag på morgonen. Hade nog också byggt en med två hack utan att reflektera över det...
Något annat att tänka på är väl att bygga den ganska stabil för ungarna hänger ju på den ganska ordentligt, dottern fick i uppgift att skruva åt skruvarna på förskolans knekt under dagen - återstår att se om de lyckas ragga fram erforderliga verktyg til henne... ;)
 
Haha, jag har haft precis samma fundering, efter att ha sett den där pjäsen på förskolan. Dock har jag haft svårt att se hur den ska se ut för att inte vara jordens ögonsår i hallen. Campar är helt klart på rätt väg dock!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.