Napster skrev:
Men du skrev innan 1 miljon och nu 4 miljoner, hur tänkte du?

Nej läs! jag skrev att vi räknar med att landa på 4,1 - 4,3milj. Totalentreprenaden alltså arbetet för firman ca 930 000 - 1milj.


Skärmdump av ett foruminlägg som diskuterar kostnader för totalentreprenad vid husbygge, med siffror och budgetuppskattningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
memike skrev:
Nopp ca 1 mille i offerten från husföretaget så då får man väl lita på det :)
Men varför ens nämna 1 miljon om det bara är för en bråkdel av huset? Det säger ju ingenting om vad huset kostar att bara ta en del från offerten.
 
Asson skrev:
Men varför ens nämna 1 miljon om det bara är för en bråkdel av huset? Det säger ju ingenting om vad huset kostar att bara ta en del från offerten.

Va???

I första inlägget skrev jag att huset totalt kommer landa på ca 4,1 - 4,3. I andra inlägget skrev jag att ca 930 - 1milj av dessa är entreprenaden "totalentrprenaden" då vi diskuterade byggkostnaderna för uppförandet av huset.
 
Redigerat:
memike skrev:
Vi kommer med största sannolikhet köra en totalentreprenad, den skulle landa på 931 000:- enl husföretaget då gjuter dem platan, till hus och garage och gör precis allt förutom, altan, och trädgård (garageuppfarten) osv. men det är nyckelfärdigt att bara kasta in soffan.
Jag och säkert fler tolkar ditt inlägg ovan som att du menar att den totala kostnaden är 931'. Vilket är orimligt. Men nu är det 4 milj för nyckelfärdigt och det låter rimligare.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Asson skrev:
Jag och säkert fler tolkar ditt inlägg ovan som att du menar att den totala kostnaden är 931'. Vilket är orimligt. Men nu är det 4 milj för nyckelfärdigt och det låter rimligare.
Om man inte läste mitt "huvud inlägg" så kanske. Totalentreprenad = uppförandet/byggandet av huset :)

Men men, trevlig helg! Skål 🍺
 
Vi är mitt i bygget men vår budget säger 2 800 000 kr (lånebelopp) exkl tomt. Då har vi dragit el till tomtgräns, anlagt eget avlopp, borrat eget vatten och bergvärme. Vi har valt bort det kök som ingår och tar istället ett IKEA-kök.

Vi valde ett Skidstahus (Krusbär) 1 3/4 plan 164 kvm. Övervåningen har vi tagit oinredd för att löpande göra färdigt den medan vi bor på undervåningen. Vi har inte tänkt låna till övervåningen.

Huset i sig kostar med oinredd övervåning 2 166 000 kr + kök 109 000 kr.
 
Vår budget är just nu ca 3,5 + tomt. 180m2 hus i två-plan och 65m2 garage. Räknar med ca 600h eget arbete och gör all el själv. Blir säkert rätt många tusen dyrare innan det är klart...
 
Flyttade in i Aug 2016 utanför Västerås
Nyckelfärdigt hus, inget garage. Gjöt plattan till garage samtidigt som hus, dock utanför denna beräkning
130m2 enplan
Tomt 610000:-
VA. EL, fiber 185000
Hussats 1297749:-
Entreprenadkostnad 1327719:(pålad platta)
Byggherre avgifter 139707
Bergvärme 39500 + 13500

Summa 3680997:-
 
Byggglädje skrev:
...
Byggherre avgifter 139707...
Nära 140 loppor :wow:
Vad ingår i dessa byggherreavgifter, förutom bygglovs- fastighets- och pantbrevskostnader?
 
Lagfart 16350:- pantbrev 59500:- bygglov 22519:- nybyggnadskarta 5340:- kontrollmätning 3190:- kontroll ansvarig 21500:- besiktning rök o imkanal 3334:- grov och finutstakning 7974:-

Visst hade man kunnat gjort grovutstakningen själv men det andra är svårt att komma undan. Dock tror jag banken tog rejält betalt för lagfarten. Där han man nog kunnat soara några kronor om man varit mer på tårna. Dessutom tillkom 1700 för borrtillstånd från kommunen som jag missade räkna med. Det blev en hel del tandgnisslande under processen...
 
K
Vi skickade in papper på köpet själv men fick ändå betala över 20 000 för lagfart. Det är inte banken utan lantmäteriet som tar bra betalt. ..
 
Lagfarten kostar normalt 1,5% av försäljningspriset + 825 kronor.

Varför det skall vara 1000 gånger dyrare att få lagfart på ett slott än på en kolonistuga förstår jag inte,
det är ju exakt samma jobb som skall göras.

Samma med att "registrera" pantbrev.
Samma jobb om det är på tio kronor som om det är på tio miljoner.
Men priset på pantbrevet är "lite" olika :cool: Varför?

Jag tycker helt enkelt att lantmäteriet är en riktig fuffens-organisation

Jämför med att få luft i däcken på bilen.
Har du en Skoda kostar det 10 kr, men har du en Rolls Royce kostar det 10.000 kr?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Svarta hålet ska ha sitt! Bästa å enklaste skatteintäkten som ökar med värdetillväxten på våra bostäder. Ganska hemskt, och konstigt att ingen s.k politiker försöker ändra för här finns röster att hämta.
 
Hur tycker DU att det skall ändras?
Är vi bara tillräckligt många kan vi ändra på allt!
 
  • Gilla
Lasson83
  • Laddar…
Inte tänkt speciellt mycket längre på det. Det blir ju mörka tankar bara man råkar tänka på det svenska systemet :( Borde kanske bli politiker eller gå över till The Dark side :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.