J
S Snickardyckert skrev:
Kan ju inte bli mer svenskt
Vilket verktyg skall jag använda för att gräva en grop, en spade?
Svar: Det är inget verktyg utan ett trädgårdsredskap.

End of story. Inget svar fick man vad man skulle använda för att gräva en grop.
Fast om du nu tyckte att de som grävde hade dålig koll så är det ju bättre att använda rätt begrepp själv. Annars blir det ju svårt att avgöra om de ens hade dålig koll.
 
SVT har idag två artiklar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anmalningarna-mot-fiberbolaget-ip-only-okar-drastiskt-1

Den andra artikeln hittar ni på samma sida med länk.
Och med ARNs beslut kommer man att få svårt att hävda ersättning med 6900:- för de som vill häva avtal.
Det är stora pengar som verkar vara utestående i områden som det fortfarande pågår arbete, både bidrag och anslutningsavgift kommer ju först när det är klart. Men det har vi ju tidigare haft funderingar kring hur den ekonomin gått ihop med den stora satsning som påbörjades utan man förstod vad det var man gav sig in på.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
SVT har idag två artiklar
Fascinerande att höra honom i nyheterna i morse. Det var ett misslyckande att de inte fått ner antalet anmälningar, och att minska antalet anmälningar var bland det de prioriterade mest. Tydligen ser de anmälningarna som problemet, inte de uteblivna leveranserna.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
De har arbetet upp ett så stort missnöje under så lång tid, så att efter 2-3 år tar det tid att vända skutan.
Sedan så har de faktiskt börjat leverera i sina projekt och många är idag helt beroende av att de avslutar sina projekt med leveranser till kunderna då ytterst få andra operatörer kommer att göra något i de områdena.
Men det skulle inte skada om IP-Only började redovisa lite siffror på hur de gör framsteg, det ger mera trovärdighet än att fokusera på anmälningarna som bara är symtomen.
 
Kommunikationen han pratar om har vi inte märkt av. Ett brev per 6 nånader de senaste åren, och alla säger "ojledsen, inte vårt fel, men snart klart, vi loooovar".

Kundtjänst har dessutom ingen koll på vad som händer och kan inte svara på frågor.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Är inga svårigheter för dem att ange status om de "vill" göra det. Idag har de säkerligen koll på pågående projekt och status för enskilda fastigheter, Pågår det arbete hos deras entreprenörer så gör man självklart avstämning. Men det kräver troligtvis manuellt arbete, då man kan misstänka att deras stödsystem har vissa eller stora brister så att supportpersonal inte har de hjälpmedel som behövs och att med automatik från dessa inte heller kan göra utskick till sina kunder med den informationen, men nu gissar jag utifrån varför de agerar som de gör.
 
Jag tänker på Torssons eminenta albumtitel:
Illustration av en skäggig man med gitarr och texten "torsson" samt "att kunna men inte vilja".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
J
Så är det nog, och även faktumet att man (åtminstone de nätägare jag känner till) i allmänhet inte har tillgång till projekt i leveranssstatus på supporten. Det är ej dokumenterat i nätkartor eller liknande utan existerar endast i Office-paketet och i dagböckerna hos UE.
 
Är väl tvärt om i IP-Onl
J Jocke Best skrev:
Så är det nog, och även faktumet att man (åtminstone de nätägare jag känner till) i allmänhet inte har tillgång till projekt i leveranssstatus på supporten. Det är ej dokumenterat i nätkartor eller liknande utan existerar endast i Office-paketet och i dagböckerna hos UE.
Men det finns de som har! Entreprenör har tillgång till fiberägarens system. Först görs en preliminär tidsplan när det ska vara installerat, sedan noteras fortlöpande - bokad respektive utförd projektering, bokad respektive utförd installation, etc, där support har tillgång till informationen. Utifrån vilka tider som rapporteras in görs också utskick till kund. Support kan där även ställa frågor och lägga ärenden till entreprenör (även från entreprenör till fiberägare som info eller åtgärd) för respektive fastighet där entreprenör även har skyldighet att kontakta kund för information, åtgärd, etc.
Däremot UE har inte tillgång till systemet, men vissa UE har egna system för info/planering där entreprenören kan hämta info för inmatning av åtgärder/tider hos fiberägaren.
Men nu är det riktigt stor operatör jag beskriver ;) Och allt kostar pengar så vill man ha information och kontroll, vilket efterfrågas, så har det en prislapp också då inget är gratis. Några kronor blir det av anslutningskostnaden.
 
kashieda kashieda skrev:
Kommunikationen han pratar om har vi inte märkt av. Ett brev per 6 nånader de senaste åren, och alla säger "ojledsen, inte vårt fel, men snart klart, vi loooovar".

Kundtjänst har dessutom ingen koll på vad som händer och kan inte svara på frågor.
Så tät information har inte jag fått. Jag har avtal med IP-only och ytterligare en nätbyggare. Ingen gör eller säger något. Nu är en tredje aktuell i området.
 
A alfista skrev:
Fascinerande att höra honom i nyheterna i morse. Det var ett misslyckande att de inte fått ner antalet anmälningar, och att minska antalet anmälningar var bland det de prioriterade mest. Tydligen ser de anmälningarna som problemet, inte de uteblivna leveranserna.
Det är inte heller ett problem att man fått beviljat bidrag för projekt som man inte tänkt slutfölja.
Här ute vägrar de släppa bokningarna. Och man vägrar lägga ner projektet så att bidraget kan gå till andra leverantörer.

De vill såklart bara jävlas med konkurenterna nu.

Trump i bolagsform
 
  • Gilla
19Anders57
  • Laddar…
A AndersS skrev:
De har arbetet upp ett så stort missnöje under så lång tid, så att efter 2-3 år tar det tid att vända skutan.
Sedan så har de faktiskt börjat leverera i sina projekt och många är idag helt beroende av att de avslutar sina projekt med leveranser till kunderna då ytterst få andra operatörer kommer att göra något i de områdena.
Men det skulle inte skada om IP-Only började redovisa lite siffror på hur de gör framsteg, det ger mera trovärdighet än att fokusera på anmälningarna som bara är symtomen.
Så säger de här ute med. Samtidigt har vi två bolag som nu börjar leverera på sina projekt.

Man ska inte tro att de är ensamma. Snarare är IP-only huvudproblemet de är på intet sätt lösningen på bredband till glesbygden.

Hade inte de gjort det här draget att låsa upp stora delar av landet hade det kunnat finnas alternativ
 
Stickan56
A AndersS skrev:
SVT har idag två artiklar
[länk]

Den andra artikeln hittar ni på samma sida med länk.
Och med ARNs beslut kommer man att få svårt att hävda ersättning med 6900:- för de som vill häva avtal.
Det är stora pengar som verkar vara utestående i områden som det fortfarande pågår arbete, både bidrag och anslutningsavgift kommer ju först när det är klart. Men det har vi ju tidigare haft funderingar kring hur den ekonomin gått ihop med den stora satsning som påbörjades utan man förstod vad det var man gav sig in på.
Okey! Han fick rätt i ARN.
Vad skall han göra nu då? Kommer någon annan att leverera eller skall han sitta där och tjura?
Om inte projektet läggs ned så kommer han att få sin fiber så småningom.

Stickan
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Fast bidragen är säkert inte kopplade till nån motprestation............En hemma här fick en massa bidrag för att dra igång en gammal såg, Tror det var ganska mycket pengar och det var pompa och ståt och skriverier men jag tror inte de sågade så mycket som en meter bräda. Har inte hört att bidragen krävts tillbaks för det.........
 
Stickan56
S Stefan1972 skrev:
Fast bidragen är säkert inte kopplade till nån motprestation............En hemma här fick en massa bidrag för att dra igång en gammal såg, Tror det var ganska mycket pengar och det var pompa och ståt och skriverier men jag tror inte de sågade så mycket som en meter bräda. Har inte hört att bidragen krävts tillbaks för det.........
Bidragen betalas inte ut förrän man har utfört det faktiska arbetet,

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.