192 269 läst · 1 031 svar
192k läst
1,0k svar
Vad händer hos IP-Only?
sedan räcker det förhoppningsvis inte om de säger att det tar längre än väntad att få marktillstånd. Jag hoppas att de får bevisa det med hjälp av korrespondensen de hade med aktuell markägare som styrker att de försökte få tillstånd, men att det nekades.
Om dom skall åberopa klausulen så är det ju lämpligt att dom då presenterar belägg för sin hävdan.harry73 skrev:
Du har en bra poäng här, om man började söka gräv/schakttillstånd, nyttjanderättsavtal, etc, efter t.ex. 1-1,5 år så får man troligtvis inte hävda det som oförutsedd händelse utifrån att det istället är bevisar saknad av kompetens för att bedriva de här projekten, vilket de också erkänner i artikeln.harry73 skrev:
Men som jag noterade tidigare om det är enda leverantören av fiber och vill ha fiber så vad ska man göra, finns inga alternativ.
saknad av kompetens kan i för sig också vara en oförutsedd händelse
Men vill man avbryta avtalet med IP-Only, är det du som sitter på pengarna och IP-Only som behöver bevisa att de har giltiga anledningar för förseningen.
Vad IP-Only sedan skriver och hotar med är inte relevant så länge det inte hamnar i domstol
Men vill man avbryta avtalet med IP-Only, är det du som sitter på pengarna och IP-Only som behöver bevisa att de har giltiga anledningar för förseningen.
Vad IP-Only sedan skriver och hotar med är inte relevant så länge det inte hamnar i domstol
Jag tror det är vanligare att det finns fler som kan/vill leverera fiber, men eftersom de flesta kunderna gick på reklamen och sitter fast i ett avtal med IP-only så kan dom inte göra så mycket.A AndersS skrev:
Hemma hos oss är både Telia/Zitius och kommunens energibolag intresserade, men dom måste vänta ett halvår till innan IP-only timar ut...
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Vi är några av dom 1000 som fick fibern klar i Flens kommun. Nu när snön är borta får markägarna börja slås med dom för återställning av förstörda saker som elstängsel, sönderkörda vägar och stora lämnade hål på gärden m.m.
Så glad att jag inte är en av dom som ska ingå markavtal, det verkar riktigt jobbigt
Så glad att jag inte är en av dom som ska ingå markavtal, det verkar riktigt jobbigt
Så att de kan muta in monopolet istället. Näten borde verkligen vara offentligt ägda.
Bra att de ber om ursäkt, det skulle de behöva göra på fler ställen. Samtidigt kan jag tycka att IP-only gömmer sig lite bakom att det skulle vara besvärligare på landsbygden. Det finns gott om exempel på havererade projekt i tätorter också.
Redigerat:
Det är besvärligare på landsbygd gällande mängden nyttjanderättsavtal/grävtillstånd.
Kommer vi in i tätorterna så hamnar det mesta på allmän mark (kommunal) och med lite smidig kommun så går det relativt enkelt att få tillstånd.
Kommer vi in i tätorterna så hamnar det mesta på allmän mark (kommunal) och med lite smidig kommun så går det relativt enkelt att få tillstånd.
Nej, mycket vägar på landsbygden är enskilda.
Inte om vi pratar normala samhällen på landsbygden. Jag har jobbat med ett fiberprojekt på landsbyggen i några år och mängden markavtal vi skulle behöva var väldigt litet. I princip hela stamnätet skulle ligga i Trafikverkets vägbank med undantag för nån mindre sträcka som hamnade i en kommunal väg. De anslutningar som behövde passera andras fastigheter/vägar var ganska få och oftast var det samma fastighetsägare inblandad i alla (SCA eller byns storbonde).
Merparten av grävandet sker inte i vägområdet då trafikverket är sega att ha att göra med dessutom är det inte trafikverket som äger marken vägen ligger på. Om fiberbyggaren tecknar avtal enbart med trafikverket i deras väggrättighet upphör deras rättighet att ha fibern där om vägen flyttas. Alltså vill man ha markavtal med underliggande fastighet som inte alltid vill teckna avtaluseless skrev:
Att fastigheter på landsbygden, samägs av åtta kusiner som hatar varandra och är bosatta i utlandet är inte helt orimligt, har varit med om alla tänkbara varianter men vanligast är markägare som inte alls har så lika bråttom att skriva på avtal som som fiberbyggaren har. . Markavtal måste tecknas med alla delägare vilket är betydligt besvärligare än att få schakttillstånd av kommunen för att gräva i stan.
I ett projekt som Zitius driver med ca 500 fastigheter tog några boende inom projektområdet ansvar för hantering av avtal med markägare utifrån mängden och för att snabba på utrullning. Kännedom om både folk och fä underlättar så rätt person får knacka på.