2 163 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Vad göra med rostig gänga på tank?
Jag köpte en beg acktank (500 l) men dumt nog kröp jag då aldrig ned på golvet och inspekterade det nedersta anslutningsröret. Tyvärr såg jag senare att gängorna där var i det närmaste bortrostade :-/
Nu funderar jag på vad som kan göras - är inget proffs på metallarbete.
Det är en R15 anslutning (som var invändigt gängad), röret sticker ut 7-8 cm från tanken och har yttrediameter 28 mm.
Alternativ jag kan se:
// Arne S.
Nu funderar jag på vad som kan göras - är inget proffs på metallarbete.
Det är en R15 anslutning (som var invändigt gängad), röret sticker ut 7-8 cm från tanken och har yttrediameter 28 mm.
Alternativ jag kan se:
- Gänga röret utvändigt, till R20
- R20 är 27 mm enligt Rinkaby tabell. Vet ej om man kan gänga 28 mm ned till 27.
- Hitta ett järnrör med innerdiameter 28 mm och trä det på det gamla röret och svetsa dit. Gänga sedan upp det (utvändigt.)?
- Hitta ett järnrör med ungefär samma diameter (28 mm utv, 18 mm inv) och svetsa på som förlängning. Gänga det utvändigt eller invändigt.
- Sista varianten: Skaffa en järnplugg och svetsa dit.
// Arne S.
Om materialet rostar så rostar det ungefär lika mycket på dalar och toppar på gängan. Jag hade provat med lin och kokt linolja dra i en R15 va du nu ska ha där fyllt och kollat om den är tät. Visst man kan svetsa och så men första enklaste alt är detta. Om den nu är så rostig som du säger hur ser den ut invändigt kan man inspektera genom 2 tums anslutning om det finns, hade nog sköljt ur ordentligt samtidigt.
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"

Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
169 kr inkl moms
Läs mer
Den första cm är anslutningen nu liksom slät, men man ser i färgnyans var gängan varit.
Kanske har rostpartiklar samlats i dalarna. Med ögat ser det inte ut att gå att skruva i något där. Men jag ska prova skruva i något R15.
// Arne S.
Kanske har rostpartiklar samlats i dalarna. Med ögat ser det inte ut att gå att skruva i något där. Men jag ska prova skruva i något R15.
// Arne S.
Om du använder lin och kokt linolja kan detta fylla ut lite och härdar efter ett tag MEN finns absolut ingen gänga kvar (inte troligt) så håller det naturligtvis inte. Det kan va bra att göra som du skrev att prova nåt R15 först utan tätning, känn hur mycket det glappar. Kan ev va bra att rengöra gäng lite, kanske en tapp R15 och brotcha upp.
Hmmm... Något tips på var jag hittar såna här saker, utan att hosta upp 3 ggr vad tanken kostade?
Ser en rörgängar kit på Jula (599 kr / 999 kr för "proffs" variant). Men de är för utvändiga gängor.
Jag som tyckte jag sparade så mycket på denna tank
Ser en rörgängar kit på Jula (599 kr / 999 kr för "proffs" variant). Men de är för utvändiga gängor.
Jag som tyckte jag sparade så mycket på denna tank
Intressant med Super Blue.
Men då jag kom hem idag började jag kratsa ut det som såg ut att vara en slät inisda av röret. Gradvis kom konturer av gängor fram, och till slut, efter lite T-röd och annat hade jag fått bort så mycket rost att det gick att skruva in R15 nippel.
Rosten hade lagt sig i gängdalarna så det såg alldeles platt ut.
Kanske tur att jag ej kollade på gängorna då jag köpte, då hade jag avstått.
Hur som helst, intressant med all bra feedback här.
Mvh
// Arne S.
Men då jag kom hem idag började jag kratsa ut det som såg ut att vara en slät inisda av röret. Gradvis kom konturer av gängor fram, och till slut, efter lite T-röd och annat hade jag fått bort så mycket rost att det gick att skruva in R15 nippel.
Rosten hade lagt sig i gängdalarna så det såg alldeles platt ut.
Kanske tur att jag ej kollade på gängorna då jag köpte, då hade jag avstått.
Hur som helst, intressant med all bra feedback här.
Mvh
// Arne S.
Glöm inte lin och den berömda linoljan! Den där vita tejpen som vissa använder är inge vidare, kanske till mässing men jag kör lin och linolja till allt, nästan. Lycka till med gängningen, verkade lite konstigt att bara gängorna skulle försvinna så där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden