13 729 läst · 99 svar
14k läst
99 svar
Vad gör vi med våra skördar från trädgård och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgården är givmild, mycket tomater i år, provar lite nya varianter.
Logga in
Skapa konto
Knölade ner skurna tomater, vitlök, basilikablad, toppade med flingsalt och olivolja, satte på locket löst, in i ugnen på 110 grader tills det började bubbla, stängde av ugnen, lät stå på eftervärme.... Klart, locken gick inte att skruva åt, de blev täta.
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
Efter att vi plockat upp potatisen blev det många som var fulla med skorv, de kokades, mosades med en stamp, i med smör, salt,peppar och ägg, ingen mjölk.
Logga in
Skapa konto
Stekte några pannor med potatisbullar, stektes i smör.
Logga in
Skapa konto
Fryses in, ätes av 12-åringen tillsammans med lingonsylt och stekt sidfläsk från gårdsbutiken....
Logga in
Skapa konto
Plockade lite svamp.
Logga in
Skapa konto
Stekte lite kantareller.
Logga in
Skapa konto
Kantarellpizza med tomater, broccoli, lök, vitlök, toppad med mozzarella.
Pizzadegen:
25g jäst
2,5 dl ljummet vatten
6-7 dl vetemjöl
Baka ut, grädda i 250 grader tills botten inte är mjuk längre.
Kantarellpizzan är riktigt god.
Har idag, återigen, plockat in örtkryddor för att torka. Trots att det inte blev någon plantering i köksträdgården i år, (pga ryggoperation) har jag haft mina 11-12 krukor med örtkryddor utanför köksfönstret. Har fryst persilja och idag har jag salvia i torkollan. Det går utmärkt att torka hela blad (till skillnad från de som menar att man måste hacka dem)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi har ofta lite för bra väder, tittade i kalendern, under maj-augusti har vi endast undsluppit vattning 9 dagar av 123 möjliga.Hemmakatten skrev:
Det regnar väldigt lite hos oss, extremt lite nederbörd i år, några grader kallare har det förvisso varit, det är mest nu i september - november som det brukar vara lite blött.
Vi får hoppas på lite bättre väder nästa säsong....
Ha det gott, hoppas att inga fler operationer sätter käppar i hjulet inför nästa odlingssäsong.
Mvh P-A
Tack snälla du för de omtänksamma orden. Ryggen gör fortfarande ont, ett års rehab och livslång träning krävs. Jag kämpar med ryggrehab 2 ggr i veckan och vattengympa 1 gång per vecka.
Jordärtsskockor har vi sedan förra året, så de skas tas in om en månad eller två. Under tiden kan vi ta in de gula blommorna som dekoration.Gräslöken har också växt sedan förra året, klippte och frös in i juli. Några havtornbär har vi också och enstaka krusbär.
Ett av de fyra fruktträd som sorkarna åt upp rötterna på i vintras står fortfarande kvar, ett päronträd med gråpäron, oppas vi kan plocka några stycken.
Jordärtsskockor har vi sedan förra året, så de skas tas in om en månad eller två. Under tiden kan vi ta in de gula blommorna som dekoration.Gräslöken har också växt sedan förra året, klippte och frös in i juli. Några havtornbär har vi också och enstaka krusbär.
Ett av de fyra fruktträd som sorkarna åt upp rötterna på i vintras står fortfarande kvar, ett päronträd med gråpäron, oppas vi kan plocka några stycken.
Redigerat:
Nu hade jag fler tomater än jag skulle hinna äta innan de blev dåliga. Jag valde ut de fulaste, skar bort där de var spruckna och klyftade dem. Sedan lade jag dem i burkar och värmde i micron till det bubblade ordentligt i burkarna. Sedan fick de stå få varmhållning i 10 minuter i 100º ugnsvärme. Tidigare har jag brukat skålla dem först, men nu tänkte jag rationalisera lite och se om det blir lika bra ändå.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Många turer i skogen för tillfället, finns ganska mycket svamp.
Logga in
Skapa konto
Torken går nästan konstant, torkar de flesta trattkantarellerna och trumpetsvamparna.
Logga in
Skapa konto
Jordärtskockorna börjar bli klara....
Logga in
Skapa konto
Chips på jordärtskocka är gott...
Skivar skockorna med mandolin, olivolja, salt, in i micron 5 minuter.... Klara att ätas....
Annars i ugnen 250-275 grader tills de är klara, får färg....
Har haft lite fullt upp med skörd, lite smått och plock som gjorts i år:
Torkat örter och bär.
Fyllt på förrådet med torkad svamp och torkade äpplen.
Inlagd svamp, lingonsylt, marmelader, saft, honung samt lite annat smått och gott!
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
Torkat örter och bär.
Logga in
Skapa konto
Fyllt på förrådet med torkad svamp och torkade äpplen.
Logga in
Skapa konto
Inlagd svamp, lingonsylt, marmelader, saft, honung samt lite annat smått och gott!
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
Torkar äpplen med ingefära på.
Logga in
Skapa konto
Gott, nyttigt och lite starkt!
Vi använder äpplen från egna träd, dessa är Aroma, lätt syrliga och inte söta, passar oss bra ihop med ingefärans styrka, den egenodlade ingefäran är inte riktigt klar än.
Mvh P-A
Redigerat: