13 726 läst · 99 svar
14k läst
99 svar
Vad gör vi med våra skördar från trädgård och skog.
bonnier skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har lite fler än 40 plantor utomhus, sorter som är anpassade för lite hårdare väderlek.
Logga in
Skapa konto
Det ena växthuset har för många plantor, 23 stycken, alla klarar sig inte, för trångt, vi råkar knäcka dem ibland.
Logga in
Skapa konto
De skadade plantorna hamnar på operationsbordet, tar bort de friska kvistarna och stoppar ner dem i odlingslådorna eller där vi plockat upp potatis, där det finns plats, de rotar sig, fortsätter växa och ger fler tomater... samma med alla tidiga tjuvskott, drygt ett 30-tal som blivit 50-70 cm de bär frukt nu.
Så, någonstans, 70 kanske....
Logga in
Skapa konto
Inläggningar, saft, sylt, marmelad mm. Ibland är det godaste det enklaste!
Logga in
Skapa konto
Plockade blåbär igår, fryses in till vintern.
Logga in
Skapa konto
Skogshallon, gott till filen eller yoghurt som de är..
P Pagno skrev:[bild]
Semitorkade tomater, troligtvis ett annat ord för soltorkade, ugnstorkade låter tråkigt!
[bild]
Först delar vi på tomater, mest Romello, de är bra i storleken.
Skivar vitlök, repar rosmarin, lite olivolja, flingsalt, lite (1/2 tsk) socker, blanda allt.
[bild]
Bakplåtspapper på plåtarna, in i ugnen, 80-90 grader, 4-5 timmar i vanlig ugn, ca 3 i varmluft, tiden beror på hur mycket vätska som skall ur tomaterna.
Vi äter dem till småplock, går utmärkt att lägga in dem i olja smaksatt med örter.
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
Slutresultatet på "ugnstorkade", soltorkade tomater i olivolja med vitlök och rosmarin, det blir en liten burk av varje plåt, men gott!
Idag kokade jag en tomatsås/ketchup på tomater, olja, vinäger, soltorkade tomater, honung, svartpeppar, salt och oregano. Bara oreganon är egenodlad, men det blev gott ändå. Förr när jag hade växthus och odlade tomater själv smakade tomaterna så kraftigt, som parfymerat. Det hoppas jag kunna göra någon gång i framtiden igen, men tills dess får jag nöja mig med köpetomater.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Pak Choi, vitlök, lök, chili, löksalt i soppan av eget framodlat.
Vatten, buljong och crème fraiche inte eget.
Provade en variant av spenatsoppa, blev okej till slut, ätbar iaf, som kall blev den riktigt god men varm, bara okej.
Fräste lite lök och vitlök, kokade vatten med buljong, i med Pak Choi, lökfräset, kryddade lite, mixade allt med stavmixer.... Inte gott.... kryddade mera med vitlök,chili och crème fraiche, gott!
Kokade ägg, lade i halvor, åt med ostsmörgås och en vitlökscreme till soppan.
12-åringen tyckte också att den blev riktigt bra som kall, inte varm....
Mvh P-A
Vill slå ett slag för en nyfunnen vän i köksträdgården, "Nyzeeländsk spenat":
(inunder skymtas kruspersilja)
Lättodlad, men man bör förkultivera den då den växer långsamt i början. Väldigt god mild smak, köttiga blad med krispig karaktär. Detta årets oväntade nykomling i min trädgård.
Läs gärna vidare om detta låter intressant:
http://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/odla-nyzeelandsk-spenat/
Jag ska definitivt odla fler spenatplantor nästa år och pröva dem på olika platser!
(inunder skymtas kruspersilja)
Logga in
Skapa konto
Lättodlad, men man bör förkultivera den då den växer långsamt i början. Väldigt god mild smak, köttiga blad med krispig karaktär. Detta årets oväntade nykomling i min trädgård.
Läs gärna vidare om detta låter intressant:
http://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/odla-nyzeelandsk-spenat/
Jag ska definitivt odla fler spenatplantor nästa år och pröva dem på olika platser!
Logga in
Skapa konto
Busktomaten "Wilma" har vi utomhus, de ger otroligt rik skörd. Vi kommer att försöka hinna torka så många omgångar som möjligt, resten blir krossade tomater, passerade, inlagda, rekommenderar denna sort, lättskött och framförallt god i smaken.
Logga in
Skapa konto
"Heartbreaker", rolig form, hjärtformad, ger riklig skörd, frisk smak, passar till det mesta.
Den här tomaten har vi i växthus, de större sorterna gillar inte växthuset, de mindre som denna och Romello, en liten men trevlig sort, den har vi mest till torkade tomater.
Just nu fattas tid, mycket blir klart samtidigt, sylt, mos, saft, marmelader, bärplockning hemma och i skogen, svampen har redan kommit, hektisk period. Kommer snart med lite recept, hinner inte just nu.
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
Vi har många tomater, alla mår inte bra, sjuka plantor tas av och de gröna, omogna tomaterna blir marmelad.
Logga in
Skapa konto
Stora tomatsorter.... Marmelad!
Logga in
Skapa konto
Små sorter skördas efter mognad, senare på hösten blir alla omogna, marmelad.
Grön tomatmarmelad:
1 kg gröna tomater
500 g socker
lite citronsaft 2-3 msk,
smaksättning som ingefära eller vanilj
1dl vatten
Skär tomater i mindre bitar, koka med vattnet, citronsaft, svag värme 20 minuter.
Tillsätt socker, smaksättning, koka på svag värme i ytterligare 30 minuter.
Gör marmeladprov, vid för lös konsistens, koka längre.....
Logga in
Skapa konto
Färsk ingefära i denna tomatmarmelad.
Mvh P-A
Hur länge håller sig de inlagda gurkorna?
Gröna tomater brukar jag lägga mörkt och svalt så att de eftermognar. Man får hålla ett öga på dem och ta bort dem som blir dåliga. Alla mognar inte samtidigt heller. Jag har ätit egna tomater i januari som eftermognat på det viset.
Gröna tomater brukar jag lägga mörkt och svalt så att de eftermognar. Man får hålla ett öga på dem och ta bort dem som blir dåliga. Alla mognar inte samtidigt heller. Jag har ätit egna tomater i januari som eftermognat på det viset.
Gurkorna håller minst ett år, vi har kvar en burk eller två från i fjol, smakar lika bra fortfarande....A Avemo skrev:
Det blev ättikslag över. Så jag skivade upp lite squash och en gul lök att lägga in i den. Tre burkar gurka och två burkar squash. Jag vet av tidigare erfarenhet att man lagen måste vara varm nog när man häller på den. Annars kan man få kolsyrad inlagd squash.
Logga in
Skapa konto
Idag plockas jordgubbsmyntablommor, de skall torkas till the.
Logga in
Skapa konto
Marockansk mynta, blir the av de blommorna också.
Logga in
Skapa konto
Morotsblasten mixas med rostade solroskärnor, gran padano, vitlök, salt, peppar och olivolja.
En god variant på pesto.
Logga in
Skapa konto